Online Marketing
Misschien is dit wel het onderdeel dat zich het snelst ontwikkelt: Online Marketing. We zouden hier honderden trends kunnen noemen, maar wees gerust, we houden het bij drie.
1. Duurzaamheidsmarketing wordt dé norm
Al lange tijd is duurzaamheid een onderwerp dat steeds belangrijker wordt, maar het wordt nu echt de norm. In 2024 zullen bedrijven die op de juiste manier hun duurzaamheidsbeleid communiceren een duidelijk concurrentievoordeel behalen. Hierbij is eerlijkheid en transparantie essentieel. Zorg dat je kunt aantonen waarom en op welke manier je bijdraagt aan duurzaamheid.
2. Voice search wordt steeds populairder
Je hebt vast wel eens van Siri gehoord, je weet wel, die trouwe assistent die muziek voor je opzet en de lichten aanzet. Steeds meer mensen maken gebruik van spraakgestuurde assistenten zoals Siri of Google Assistent voor voice search. Is je SEO-strategie hier wel op ingesteld? Een manier om hierop in te spelen is het gebruik van natuurlijke gesprekstaal in je content. Siri, wat zijn de verwachte marketingtrends voor 2024?
3. Interactieve content neemt de overhand
Een band opbouwen met een betrokken persoon gaat net iets makkelijker dan met iemand die niet reageert of de kans niet krijgt om te reageren. Online werkt het ook zo, daarom wordt het steeds belangrijker om interactie en betrokkenheid te creëren met je doelgroep. Een quiz op social media, video’s met interactieve elementen of een creatieve winactie waarbij je de doelgroep leuke ideeën laat opdoen. Zo val je nog een beetje op in die overvolle digitale wereld.
Offline Communicatie
Online verandert er veel, maar offline verandert er ook van alles. Hoe zit het eigenlijk met de aansluiting tussen online en offline?
1. Hybride evenementen
Eigenlijk hoort deze ook een beetje bij Online Marketing. Dit zijn namelijk evenementen waarbij zowel fysieke als virtuele deelnemers worden betrokken. In 2024 zal dit de nieuwe norm worden. Deze trend maakt het mogelijk om meer mensen te betrekken bij evenementen, de toegankelijkheid te verhogen en niet afhankelijk te zijn van de locatie!
2. Lokale acties
Hoewel online aankopen al een lange tijd toenemen, hechten mensen steeds meer waarde aan lokale producten en bedrijven. Deze producten of diensten worden vaak offline en in de buurt afgenomen. Dit maakt het interessant voor bedrijven om lokale marketingacties op te zetten. Mensen steunen graag de lokale ondernemingen, maar zelfs als filiaal van een landelijke organisatie kun je hierop inspelen met lokale campagnes. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een feestelijke opening van een nieuwe winkel die helemaal inspeelt op de lokale cultuur en gebruiken.
3. Duurzame verpakkingen en materialen
Duurzaamheid speelt ook een grote rol in offline communicatie. Bedrijven en individuen zullen streven naar duurzame verpakkingsmaterialen en milieuvriendelijke printopties om hun ecologische voetafdruk te verminderen en bewustwording te vergroten.
Vormgeving
Wij weten als geen ander hoe belangrijk het is om indruk te maken! Om een blijvende indruk achter te laten, is het belangrijk om in te spelen op trends, helemaal als het gaat om vormgeving.
1. 3D-visualisatie en -animatie
Grafisch ontwerp evolueert naar een meer dimensionale ervaring. 3D-visualisatie en -animatie zullen de beleving en uitstraling van websites en marketinguitingen transformeren. Organisaties hebben hierdoor steeds meer mogelijkheden om een eigen unieke stijl te creëren (en indruk te maken).
2. Donkere modus
Gebruiksgemak en esthetiek gaan hand in hand; de donkere modus wint terrein. Steeds meer websites en apps zullen in 2024 deze optie aanbieden, wat niet alleen rustiger voor de ogen is, maar ook een modern en strak ontwerp oplevert.
3. Typografie is de basis
Typografie wordt een ster in 2024. Grote, vetgedrukte letters, mixen van lettertypes en asymmetrische lay-outs zullen de aandacht trekken en een krachtige visuele impact hebben. Het doel is om tekst niet alleen als informatie over te brengen, maar ook als een visueel element.
Websites
Wanneer heb je voor het laatst je website aangepast vanwege een nieuwe trend? Ook als je website goed werkt, is het goed om na te blijven denken over deze trends, zodat je helemaal future-proof bent!
1. Snelle laadtijden worden cruciaal
Snelheid is een belangrijk onderdeel van de gebruikservaring van een website of applicatie. De meeste mensen hebben gewoon niet zo veel zin om langer te wachten, vooral als de website van de concurrent wel ‘gewoon’ snel laadt. Google weet dat ook en hecht hier steeds meer waarde aan. Wist je dat je lager in de zoekresultaten komt te staan als je website 0,1 seconde te langzaam inlaadt?
2. Personalisatie op een hoger niveau
Dankzij geavanceerde analyses zullen websites zich in real-time aanpassen aan individuele gebruikersvoorkeuren. Op deze manier wordt de relevantie van de content op de website verhoogd, wat zorgt voor een betere gebruikerservaring. Want daar draait het natuurlijk om!
3. AI en Chatbots voor een betere dienstverlening
De integratie van kunstmatige intelligentie (AI) en chatbots zal de interactie met websites naar een hoger niveau tillen. Geavanceerde chatbots zullen in staat zijn om natuurlijke gesprekken te voeren, vragen te beantwoorden en bezoekers te begeleiden door complexe processen.
Strategie
Hier komt eigenlijk alles samen. Welke marketingkeuzes maak je en waar baseer je die op? Hoe pak je de aandacht van je doelgroep en welke boodschap wil je de wereld in brengen? Hier zijn alvast een aantal trends voor 2024 waar je over na kunt denken.
1. Data-geïnformeerde besluitvorming
Data zal in 2024 een nog centralere rol spelen in marketingbeslissingen. Welk gedrag vertoont de doelgroep en hoe sluit dit aan op de klantreis zoals die is ingericht? Dit zijn vragen die beantwoord kunnen worden met het analyseren van data, vooral online. Data liegt niet en het geeft bijna altijd een accurate weerspiegeling van de realiteit.
2. Mensgerichte automatisering
Bedrijven zullen in 2024 steeds meer tools implementeren die repetitieve taken automatiseren, zodat bijvoorbeeld marketeers meer tijd hebben voor creativiteit en strategie. Als marketeer kun je hier je voordeel mee doen. Leer omgaan met automatiseringstools, praat wat vaker met je grote vriend ChatGPT en maak gebruik van de vele kansen die het jou kan bieden om je werk beter uit te voeren.
3. Purpose-driven marketing
Consumenten hechten steeds meer waarde aan een duidelijke missie en ethische waarden. Het is belangrijk om een gevoel te creëren bij je doelgroep, een emotionele connectie. Laat als bedrijf weten waar je voor staat, dan weet de consument ook of ze zich daarin kunnen vinden. Toch best belangrijk als je een langdurige relatie wilt opbouwen met je doelgroep.