072 562 54 82

Inhoudsopgave

We kennen het wel, even Facebook openen om het nieuws te checken of even kijken of je oma weer wat gifjes heeft gestuurd. Dit is dan wel je oma maar dit kan ook anders zijn. Privacy-experts maken zich al lange tijd zorgen over de manier waarop Facebook informatie verzamelt en gebruikt. Zo volgt het sociale platform gebruikers op verschillende manieren. Veel bedrijven met een website of app delen gegevens van hun eigen gebruikers met Facebook.

Privacy-experts maken zich al lange tijd zorgen over de manier waarop Facebook informatie verzamelt en gebruikt. Zo volgt het sociale platform gebruikers op verschillende manieren. Veel bedrijven met een website of app delen gegevens van hun eigen gebruikers met Facebook. Dit heet ook wel de ‘activiteiten buiten Facebook’. Zo weet Facebook welke sites jij bezoekt of wat je in je digitale winkelwagen plaatst. Dat zijn gegevens die je het bedrijf gewoon verstrekt. Maar er zijn ook gegevens die Facebook verzamelt zonder dat je het in de gaten hebt. Op basis van de activiteiten weet Facebook misschien wel meer over je dan jijzelf.

Eén van de grootste sociale netwerken ooit!

Facebook is een gigantisch netwerk met meer dan 2,6 miljard gebruikers. Van al die mensen zit 1,7 miljard dagelijks op het platform. Het is dus zonder twijfel één van de grootste sociale netwerken ooit. De invloed van Facebook spreidt zich uit over bijna heel de wereld. Daardoor beschikken zij over informatie van een gigantisch deel van alle internetgebruikers. Bizar, he!

Wellicht vraag jij je af hoe dit nu precies zit. Wat weet Facebook nu eigenlijk allemaal over ons? En hoe kunnen we onze gegevens en privacy beschermen?

Hoeveel weet Facebook over je?

Het hele platform is gebouwd op het delen van informatie over jou en je leven met vrienden in jouw netwerk. Het is dus niet heel verbazingwekkend dat Facebook alles weet wat jij op je pagina hebt gekozen te delen. Maar hier houdt het niet bij op. Facebook weet meer over je dan je denkt.

Controleer wat openbaar is op je Facebook-profiel

Je kunt erg eenvoudig controleren wat zichtbaar is voor iedereen die jouw Facebook-profiel bezoekt. Ga naar je profiel terwijl je bent uitgelogd bij Facebook. Alles wat zichtbaar is, kunnen andere mensen zien op je tijdlijn, ongeacht of ze een Facebook-account hebben of niet. Op deze manier krijg je het beste beeld wat anderen nu precies zien als ze je Facebookpagina bezoeken. 

Facebook privacy controle

Facebook heeft een gebruiksvriendelijke gids ontwikkeld voor de basale privacy instellingen. Je vindt de privacycontrole hier:

  1. Open Facebook en klik op het driehoekje rechtsboven.
  2. Klik op ‘Instellingen en privacy‘.
  3. Klik op ‘Privacycontrole‘.

Met de privacycontrole kun je de volgende zaken controleren:

  1. Wie kan zien wat je deelt.
  2. Hoe je je account veilig houdt.
  3. Hoe mensen je kunnen vinden op Facebook.
  4. Je instellingen voor gegevens op Facebook.
  5. Je advertentievoorkeuren op Facebook.

Hoe mensen je kunnen vinden op Facebook

We kunnen jou op verschillende manier vinden op Facebook. In dit gedeelte kun je selecteren wie je vriendschapsverzoeken kan sturen en wie naar jou kan zoeken met behulp van het telefoonnummer of e-mailadres dat je hebt opgegeven.

Je advertentievoorkeuren op Facebook

Facebook probeert (net als elke groot ad-netwerk) steeds persoonlijkere en gerichtere advertenties weer te geven. Hierdoor maakt het bedrijf steeds meer gebruik van persoonlijke data. Je kunt zelf bepalen of Facebook bepaalde informatie mag gebruiken om gepersonaliseerde advertenties aan jou te laten zien. Sommige adverteerders gebruiken bijvoorbeeld jouw profielgegevens om jou te kunnen bereiken.

Als jij iets liket op Facebook kunnen bedrijven hiervan gebruikmaken én gaan adverteren met het feit dat jij een vind-ik-leuk hebt gegeven. Ook andere sociale interacties zoals deelacties, opmerkingen en evenementen die je hebt bijgewoond, kunnen worden gebruikt voor advertenties. Je kunt deze advertenties op basis van sociale interacties uitzetten.

Je financiën en transacties

Er zijn momenten dat Facebook-gebruikers hun financiële gegevens met Facebook delen. Dit gebeurt bijvoorbeeld als ze Facebook gebruiken voor transacties, zoals een donatie of een aankoop van een game. Hierbij wordt ontzettend veel informatie over deze transacties opgeslagen: je betalingsgegevens (inclusief je rekeningnummer en andere kaartgegevens), account- en verificatiegegevens en informatie over de facturatie en verzending, inclusief je contactgegevens.

Naast het feit dat dit allemaal erg gevoelige informatie is, kan Facebook ook nog veel conclusies over je trekken met deze data. Facebook categoriseert je bijvoorbeeld op basis van het aantal creditcards dat je bezit. Ook weet het bedrijf deze financiële informatie met andere data te combineren. Zo kunnen ze vervolgens bijvoorbeeld concluderen of je een verloofde shopper bent die waarschijnlijk sneller op bepaalde advertenties zal klikken.

Vrienden en partners van Facebook

De gegevens die Facebook over jou ontvangt, komen niet alleen van jou af. Ook anderen kunnen cruciale informatie over jou onthullen in hun eigen content en posts. Dit geldt natuurlijk als een vriend foto’s van jou online plaatst (wat nog heftiger is als gezichtsherkenning wordt gebruikt), maar ook als ze je chatberichten sturen of als ze hun contactgegevens openstellen aan Facebook. Al deze contacten worden namelijk ook door Facebook ingezien en opgeslagen.

Ook partners van Facebook kunnen informatie over jou doorspelen naar het netwerk – en dit wordt op grote schaal gedaan. Gegevens die aan een bedrijf worden verstrekt dat met Facebook samenwerkt, worden zo aan jouw profiel toegevoegd. Zo weet Facebook precies hoe je met andere websites omgaat en krijgt het bedrijf meer inzicht in je online gedrag en activiteiten. Met al deze informatie is jouw Facebookprofiel steeds aantrekkelijker voor adverteerders. En hoe beter je profiel, hoe beter je bent voor het bedrijf.

Je vraagt je misschien af of dat netwerk van Facebook-partners nu echt zo groot is. Het antwoord is ja. Elke website en dienst waarop je kunt inloggen met Facebook (zoals bijvoorbeeld Spotify), elke pagina waar een Facebook-pixel op staat (zoals op de meeste nieuwswebsites) – al deze platformen spelen informatie door aan Facebook. Zo is er dus maar weinig dat Facebook níét van je weet. Ze kunnen dus alles meten.

Facebook weet waar je bent

Bijna 80% van de Facebook-gebruikers bezoekt het platform alleen vanaf hun smartphone. Als we alle gebruikers optellen die Facebook wel eens op hun telefoon gebruiken, zitten we zelfs bijna aan 100%. Dit is ergens wel logisch: het is erg handig om even Facebook te kunnen checken terwijl je onderweg bent.

Hoe weet Facebook je locatie?

Facebook krijgt allerlei gedetailleerde locatie-informatie via verschillende bronnen. Ten eerste kan je GPS natuurlijk nauwkeurig aangeven waar je bent. Zelfs als je je GPS uit hebt staan, is nog steeds te achterhalen waar je bent. Met behulp van de wifi-punten, bluetooth-signalen en zendmasten bij jou in de buurt kan Facebook een nauwkeurig idee krijgen van jouw locatie. Ook je IP-adres kan hier uiteraard een rol in spelen, al is dit meestal niet eens nodig.

Wist je dat Facebook tegenwoordig zelfs je locatie kan bepalen aan de hand van de beelden die je smartphonecamera ziet en aan de hand van je media. Als je een foto met de Eiffeltoren op Facebook plaatst, vraagt niemand zich af waar je op dat moment bent, maar ook bij minder bekende beelden heeft Facebook al snel achterhaald waar je bent. Dit is geen speculatie: in het privacybeleid van Facebook staat namelijk dat ze al deze informatie mogen en kunnen analyseren en gebruiken.

Hoe wordt je locatiegeschiedenis gebruikt voor marketing?

Zolang je bent ingelogd, kun je op je profiel precies zien waar je allemaal bent geweest. Dit gedetailleerde logboek is ontzettend nuttig voor Facebook.

Al snel weet het bedrijf waar je woont, werkt, sport en feest. Je locatie verraadt ook waar je je kinderen naar school brengt, waardoor Facebook vervolgens de leeftijd van je kinderen in kan schatten. Het is al snel geen geheim meer wat je favoriete winkels zijn, of hoe lang je in die winkels rond blijft hangen. Zelfs de dag waarop je het meest geneigd bent om te gaan winkelen, is door Facebook te bepalen.

Facebook kan locatiegegevens gebruiken om effectiever te marketen. Als je locatie doet vermoeden dat je op zoek bent naar een goede autohandelaar, speelt Facebook deze informatie door. Adverteerders ontvangen een waarschuwing die zegt dat het nu misschien een goed moment is om wat autoadvertenties op je tijdlijn te plaatsen. Hetzelfde geldt voor andere situaties: een bezoekje aan een gynaecoloog bijvoorbeeld kan er al voor zorgen dat je advertenties voor babyproducten te zien krijgt.

Big Data informatie

Meta heeft ook een database met foto’s van Facebook- en Instagramposts. Deze database zet Meta in om hun AI te trainen. Afbeeldingen die je genereert met de beeldgenerator Imagine with Meta AI gaan terug op deze database.

Conclusie

Facebook verzamelt dus veel informatie over jou. Facebook en privacy zijn dan ook twee dingen die niet goed samengaan. Gelukkig biedt Facebook diverse privacy-instellingen aan waarmee je zelf kunt bepalen wat je deelt en met wie.

Hulp nodig met instellen of een andere vraag? Mail nu!Â