Wat is een Google advertentie?
Een Google advertentie is een van de eerste zoekresultaten in Google. Je kunt zelf aangeven op welke zoekwoorden je wilt dat je advertentie gevonden wordt. Iedere keer als er iemand op jouw gekozen zoekwoord zoekt word je vertoond. Wanneer er iemand op jouw advertentie klikt, betaal je een klein bedrag. Je hebt zelf in de hand hoeveel budget je per dag uitgeeft.
Zo zet je een Google ads campagne op
Doe eerst een zoekwoordenonderzoek voordat je begint met adverteren. In een zoekwoordenonderzoek identificeer je de zoekwoorden waar je op gevonden wilt worden. We gaan een andere keer dieper in op het uitvoeren van een zoekwoordenonderzoek.
Na het uitvoeren van je zoekwoordenonderzoek wil je graag ranken op de categorie kinderfietsen. Laten we een campagne aanmaken.
Stap 1: Als eerste kun je een doel kiezen.
Kies hierbij voor ‘Campagne maken zonder vooraf ingesteld doel.’ Dit doen we omdat we op deze manier zelf de instellingen van de campagne kunnen kiezen. In de andere gevallen worden de instellingen beperkt voor het doel dat gekozen is.
Stap 2: Kies nu het campagnetype.
Aangezien het een zoekcampagne is gaan we voor Zoeken. Kies vervolgens websitebezoeken en vul je website in.
Stap 3: Vul hier een duidelijke campagnenaam in, in dit geval ‘kinderfietsen’.
Vink het display netwerk uit. We willen namelijk niet dat deze advertentie te zien is in het displaynetwerk. Dit gaat ten koste van de vertoningen in het zoeknetwerk en eet het grootste deel van je budget op. Eventueel kun je hier ook de start- en einddatum invullen.
Stap 4: Hier kun je aangeven op welke locaties je wilt adverteren.
Bij ‘Geef een andere locatie op’ is het mogelijk om op postcodegebieden, plaatsnamen, provincies en op specifieke gebieden te targeten. Vink nog even aan dat je enkel ‘Mensen op of regelmatig op uw getargete locaties’ wilt bereiken. Hiermee voorkom je dat je mensen in andere landen bereikt. Geef bij de taal aan dat je op Nederlands en Engels wilt targeten. In Nederland hebben veel Google gebruikers hun taal namelijk op Engels staan terwijl zij wel Nederlands zijn. Je voorkomt op deze manier dus dat je onbedoeld een grote groep mensen uitsluit.
Stap 5: Zoals gezegd bepaal je zelf hoeveel budget je uitgeeft.
In het zoekwoordenonderzoek heb je gezien hoe hoog de concurrentie op je zoekwoorden is en wat een klik gemiddeld kost. Op basis daarvan en op basis van je marketingbudget kun je beslissen welk dagbudget je instelt. Een te laag dagbudget betekent dat je advertentie later op de dag niet meer vertoond zal worden. Een te hoog budget zorgt voor onnodig hoge kosten. Test eerst met een dagbudget tussen de 5 en 10 euro hoe je campagne presteert.
Kies nu ‘klikken’ als biedstrategie. We willen namelijk zo veel mogelijk bezoekers naar de website. Daarnaast weten we nog niet wat een conversie ons kost en heeft Google ook nog geen data om hierop te optimaliseren. Sla de rest van de instellingen nog even over.
Stap 6: We komen nu bij het instellen van de advertentiegroepen.
Kinderfietsen is een breed begrip. Deze categoriseer je in kinderfietsen, meisjesfietsen en jongensfietsen etc. Alle 3 vallen ze onder de campagne Kinderfietsen. Per advertentiegroep vul je de bijbehorende zoekwoorden in. Aan de rechterkant zie je ook nog suggesties staan die je kunt toevoegen.
Tips bij het kiezen van je zoekwoorden
Let op: Bij het invullen van de zoekwoorden gaan veel mensen de mist in. De advertentiegroep kinderfietsen bevat enkel zoekwoorden die te maken hebben of lijken op het woord kinderfietsen. Het kan dus zijn dat je groep slechts 2 of 5 zoekwoorden heeft omdat er nou eenmaal niet meer varianten zijn die je kunt bedenken.
Meestal bevat een advertentiegroep max. 20 zoekwoorden. Naarmate de campagne langer loopt voeg je meer zoekwoorden toe. Zodra een groep groter wordt dan 20 zoekwoorden kun je deze waarschijnlijk weer specifieker maken en verdelen in 2 advertentiegroepen.
Hetzelfde geldt voor het aantal advertentiegroepen in een campagne. Zodra dit er teveel worden, meer dan 10, kun je de campagne waarschijnlijk opsplitsen in 2 campagnes.
Je hoeft ook niet in 1x alle zoekwoorden in te vullen. Deze kun je later nog aanvullen. Om het nog ingewikkelder te maken heb je ook nog verschillende typen zoekwoorden. Ook hier gaan we een andere keer dieper op in.
Stap 7: Schrijf de advertentieteksten
Pas de teksten in je advertentie aan op de zoekwoorden die je hebt gekozen. In dit geval maken we een advertentie voor meisjesfietsen. Bezoekers zijn eerder geneigd om te klikken op een advertentie die hun zoekterm (meisjesfiets) bevat.
Voeg een unique selling point toe waarom bezoekers juist bij jou een fiets moeten kopen. Omdat je de voordeligste bent in dit geval of omdat je binnen een dag kunt leveren.
Zorg dat de advertentie linkt naar de juiste pagina zodat bezoekers direct vinden wat ze zoeken.
Maak minimaal 3 advertentieteksten aan. Varieer vooral in de koppen. Test uit op welke voordeel klanten eerder geneigd zijn om te reageren.
Zodra je deze stap hebt voltooid is je campagne klaar voor gebruik. Check nog even of je het juiste dagbudget hebt ingevuld en start de campagne. Het duurt even voordat je voldoende data hebt verzameld zodat je kunt optimaliseren. De eerste stap is het nalopen van je getriggerde zoekwoorden zodat je woorden waar je vooral niet op gevonden wilt worden kunt uitsluiten.
Wat levert Google Ads op?
Adverteren op Google zorgt ervoor dat je rankt op de zoekwoorden die voor jou belangrijk zijn. Hiermee verhoog je het bereik en het verkeer naar je website. Google Ads kan jouw hoeveelheid aan websiteverkeer doen verdubbelen. En heeft hiermee ook invloed op het organische en directe zoekverkeer naar je website, omdat je simpelweg meer in the picture komt bij jouw doelgroep.
Daarnaast zijn bezoekers die via Google Ads of organisch via Google komen op zoek naar jouw dienst of product en daardoor eerder geneigd om te converteren. Kortom wanneer je niet adverteert op Google loop je potentiële klanten mis en daarmee conversies. Niet adverteren op Google Ads kost je geld.