Dat verdient een beloning
Dat verdient een beloning

Mantelzorg

Mantelzorg is de zorg die iemand langdurig geeft aan een partner, familielid of vriend die lichamelijk of psychisch ziek, gehandicapt of verslaafd is. Eén op de 3 mensen is mantelzorger en 1 op de 6 verleent meer dan 8 uur zorg per week. Toch zijn mantelzorgers vaak onzichtbaar. Ze vinden het vanzelfsprekend wat zij doen en staan volledig in dienst van degene voor wie zij zorgen. De gemeente Zaanstad vindt het belangrijk dat deze hulpvaardige, liefdevolle mensen zich gewaardeerd voelen.

Zichtbaarheid en beeldvorming

Abri mantelzorg Zaanstad

Om dat te bereiken is de gemeente Zaanstad begonnen met zogenaamde Mantelzorgcampagnes. Dit waren vaak korte campagnes, aan het eind van het jaar, waarbij de focus vooral lag op de Zaanse Cadeaubon die de mantelzorgers aan konden vragen. Onze rol lag in het produceren van de verschillende uitingsmiddelen; niet na te maken waardebonnen; A0-posters; brochures; de opmaak, productie en verzending van informatiebrieven, etc..

Focus

3 luik mantelzorg Zaanstad

Na een interessant tussentijds evaluatiegesprek (iets wat wij bij al onze klanten met regelmaat doen), waaruit de vraag weerklonk om een meer structurele aanpak, kregen wij de energie om een conceptplan uit te werken voor een volledig nieuwe, doorlopende Mantelzorgcampagne, waarbij de focus ook lag op de erkenning van de Mantelzorgers.

Jong en oud

Mantelzorg website

Daarbij hebben we een onderscheid gemaakt tussen jongere – en oudere Mantelzorgers en voor beide groepen ook aparte communicatieplannen uitgewerkt, waarbij on –en offline uitingsmiddelen elkaar continu versterken.

Zichtbaarheid

website mantelzorg iPhone

Doordat de campagne nu het gehele jaar in beeld is en er op diverse momenten, verschillende middelen worden ingezet om de erkenning en waardering van de Mantelzorgers te vergroten is ook het aantal aanmelding voor de Zaanse cadeaubon onder beide groepen enorm toegenomen.

Waardering

folder mantelzorg Zaanstad

Een beter beeld

sociaal wijkteam brieven

Daarnaast heeft de gemeente Zaanstad nu een veel duidelijker beeld van wie die Mantelzorgers zijn en kunnen zij deze, door middel van de Sociale Wijkteams en andere instanties, veel beter ondersteunen.

De opdrachtgever aan het woord

Quote

Indrukwekkend heeft de gemeente vanaf de start van deze waarderingscampagne goed begeleid en is in staat geweest mee te bewegen met ons. Ook wij als gemeente hebben veel geleerd van de doelgroep, het effect van de campagne en met name de jongeren bereiken was en is een groot struikelblok. De mannen dachten goed mee om zaken scherp te krijgen en vervolgens in verschillende creatieve uitingen te vertalen. Geen makkelijke klus, maar wel een hele geslaagde samenwerking!

Liesbeth van Meurs, communicatieadviseur & Erwin Le Blansch, opdrachtgever gemeente Zaanstad
Liesbeth van Meurs, communicatieadviseur & Erwin Le Blansch, opdrachtgever gemeente Zaanstad

Ontmoet de betrokken teamleden

Case Manager:

Wat volgens mij echt doorslaggevend is geweest voor het succes is dat we echte Mantelzorgers hebben ingezet voor de campagnemiddelen. Hierdoor hebben we in het voortraject en met de interviews, een veel beter gevoel gekregen voor wat er bij hen leeft. Dat werkt natuurlijk door in de gehele campagne. Maar eerlijk is eerlijk; het mooiste was dat Esmeralda zich voor een dag topmodel voelde. De knuffel die je dan na afloop krijgt… dat is waardering.

Edwin

Andere cases