back to top

Zichtbaarheid en beeldvorming

Om dat te bereiken is de gemeente Zaanstad begonnen met zogenaamde Mantelzorgcampagnes. Dit waren vaak korte campagnes, aan het eind van het jaar, waarbij de focus vooral lag op de Zaanse Cadeaubon die de mantelzorgers aan konden vragen. Onze rol lag in het produceren van de verschillende uitingsmiddelen; niet na te maken waardebonnen; A0-posters; brochures; de opmaak, productie en verzending van informatiebrieven, etc..

Abri mantelzorg Zaanstad

Focus

Na een interessant tussentijds evaluatiegesprek (iets wat wij bij al onze klanten met regelmaat doen), waaruit de vraag weerklonk om een meer structurele aanpak, kregen wij de energie om een conceptplan uit te werken voor een volledig nieuwe, doorlopende Mantelzorgcampagne, waarbij de focus ook lag op de erkenning van de Mantelzorgers.

3 luik mantelzorg Zaanstad

Jong en oud

Daarbij hebben we een onderscheid gemaakt tussen jongere – en oudere Mantelzorgers en voor beide groepen ook aparte communicatieplannen uitgewerkt, waarbij on –en offline uitingsmiddelen elkaar continu versterken.

Mantelzorg website

Zichtbaarheid

Doordat de campagne nu het gehele jaar in beeld is en er op diverse momenten, verschillende middelen worden ingezet om de erkenning en waardering van de Mantelzorgers te vergroten is ook het aantal aanmelding voor de Zaanse cadeaubon onder beide groepen enorm toegenomen.

website mantelzorg iPhone

Waardering

We maken veel drukwerk, daar hou ik ook van, maar wat ik heel gaaf vond om te zien is dat het nu menselijk werd. Dat het iets deed; voor de mantelzorgers, voor de inwoners van de gemeente. Dat er echt iets door veranderde. Daar ben ik heel trots op.

folder mantelzorg Zaanstad

Een beter beeld

Daarnaast heeft de gemeente Zaanstad nu een veel duidelijker beeld van wie die Mantelzorgers zijn en kunnen zij deze, door middel van de Sociale Wijkteams en andere instanties, veel beter ondersteunen.

Indrukwekkend heeft de gemeente vanaf de start van deze waarderingscampagne goed begeleid en is in staat geweest mee te bewegen met ons. Ook wij als gemeente hebben veel geleerd van de doelgroep, het effect van de campagne en met name de jongeren bereiken was en is een groot struikelblok. De mannen dachten goed mee om zaken scherp te krijgen en vervolgens in verschillende creatieve uitingen te vertalen. Geen makkelijke klus, maar wel een hele geslaagde samenwerking!

Liesbeth van Meurs, communicatieadviseur & Erwin Le Blansch, opdrachtgever gemeente Zaanstad

Gemeente Zaanstad over ons

Case Manager:

Wat volgens mij echt doorslaggevend is geweest voor het succes is dat we echte Mantelzorgers hebben ingezet voor de campagnemiddelen. Hierdoor hebben we in het voortraject en met de interviews, een veel beter gevoel gekregen voor wat er bij hen leeft. Dat werkt natuurlijk door in de gehele campagne. Maar eerlijk is eerlijk; het mooiste was dat Esmeralda zich voor een dag topmodel voelde. De knuffel die je dan na afloop krijgt… dat is waardering.