Even de diepte in
Even de diepte in

Betere resultaten dankzij A/B-tests

A/B-testen is een veelgehoorde term in de marketingwereld. In deze blog vertellen we over de betekenis en het doel van A/B-testen, waarbij we ook voorbeelden geven. Want: A/B-testen loont!

Wat is een A/B-test?

Een A/B-test, ook wel split-test genoemd, is een vergelijkingstest tussen 2 varianten van bijvoorbeeld een pagina of advertentie. Zo wordt 50% van de doelgroep naar versie A geleidt en de overige 50% naar versie B. Het is een manier om de effectiviteit van een pagina, advertentie of website te testen.

Met een A/B-test maak je 2 verschillende advertenties met dezelfde boodschap, maar waarbij je alleen het beeld, de tekst of een actieknop verandert. Zo kun je uitproberen welke versie het beste werkt. Je komt op deze manier achter de voorkeuren van jouw doelgroep. Het doel van een A/B test is het achterhalen welke versie de meeste conversies oplevert.

Uiteindelijk heb je over de advertenties of pagina’s een bak met data verzameld en kun je op basis van feiten je website of advertentie verbeteren en je conversies verhogen.

Waarom A/B-testen?

Stel, je hebt veel bezoekers op je website, maar zij voeren niet de gewenste acties uit. Met A/B-testen optimaliseer je het aantal conversies van je website en zorg je ervoor dat je het optimale uit de acties van je bezoekers haalt. Uiteraard kun je niet ‘zomaar’ weten hoe bezoekers reageren op een knop of de opbouw van je pagina. Dat ga je onderzoeken.

Door middel van A/B-testen kom je erachter wat de voorkeuren van je bezoekers zijn. Kortom, met een A/B-test krijg je inzicht in wat werkt met betere resultaten als gevolg.

Wat kan je testen?

Het is noodzakelijk om te weten wat wel en niet werkt voor je doelgroep. Bepaal wat je wil bereiken en hoe je het gaat aanpakken.

Test bijvoorbeeld:

  • Kleur, positie van de call-to-action of afbeelding;
  • Plaats, grootte en inhoud van de afbeeldingen;
  • Teksten, bijvoorbeeld korte tekst of lange tekst;
  • Toevoegen van elementen zoals een carrousel of deel-button;
  • Titels en subtitels.

Draai één test per keer per campagne

Zorg ervoor dat je altijd maar één test per campagne tegelijk uitvoert. Waarom maar één test? Als je meerdere tests uitvoert op hetzelfde moment loop je het risico dat je resultaten onoverzichtelijk zijn. Het is dan niet duidelijk of de afbeelding of de tekst zorgde voor een beter resultaat.

Analyseren van de data

Het analyseren van de data is het belangrijkste van de gehele A/B-test. Nu ga je de twee varianten naast elkaar leggen en ga je kijken waarom variant A of variant B beter heeft gepresteerd. Maar waar moet je nu op letten? Door naar de Click Through Rate (CTR) van een advertentie te kijken kun je bepalen welke variant er beter gepresteerd heeft. Kijk ook of de CTR betrouwbaar is door naar het aantal klikken en vertoningen te kijken.

Meer weten?

Bij Indrukwekkend voeren we regelmatig A/B-tests uit om campagnes te optimaliseren, zowel voor klanten als voor onszelf. Op basis van de resultaten doen we gerichte verbeteringen aan de betreffende website of advertentie. Ben je benieuwd naar de mogelijkheden van A/B-testen of wil je weten hoe je meer conversie genereert? Neem dan contact op met onze specialisten!

Andere interessante artikelen

10 tips voor het creëren van boeiende social media content

10 tips voor het creëren van boeiende social media content

10 tips voor het creëren van boeiende social media content

10 tips voor het creëren van boeiende social media content

Social media is een krachtig hulpmiddel om je merk te laten groeien en een sterke online aanwezigheid op te bouwen. Door je doelgroep te begrijpen, waardevolle content te creëren, consistent te zijn en betrokkenheid te stimuleren, kun je met succes social media jouw merk laten groeien en floreren in de digitale wereld. Blijf altijd luisteren naar je doelgroep en blijf leren van je resultaten om je strategie te verfijnen en te optimaliseren.

De magie van warme en tastbare communicatie tijdens de feestdagen

De magie van warme en tastbare communicatie tijdens de feestdagen

De magie van warme en tastbare communicatie tijdens de feestdagen

De magie van warme en tastbare communicatie tijdens de feestdagen

In de snel veranderende wereld van digitale marketing lijkt het soms alsof offline communicatie een beetje vergeten wordt. Toch blijft het een krachtig instrument om een blijvende indruk achter te laten bij klanten, medewerkers en potentiële klanten. In deze blog gaan we dieper in op waarom offline marketing tijdens de feestdagen nog steeds heel populair is en delen we inspirerende en vooral unieke cadeau ideeën!

Hoe je social media kunt inzetten om jouw merk te laten groeien.

Hoe je social media kunt inzetten om jouw merk te laten groeien.

Hoe je social media kunt inzetten om jouw merk te laten groeien.

Hoe je social media kunt inzetten om jouw merk te laten groeien.

Social media is een krachtig hulpmiddel om je merk te laten groeien en een sterke online aanwezigheid op te bouwen. Door je doelgroep te begrijpen, waardevolle content te creëren, consistent te zijn en betrokkenheid te stimuleren, kun je met succes social media jouw merk laten groeien en floreren in de digitale wereld. Blijf altijd luisteren naar je doelgroep en blijf leren van je resultaten om je strategie te verfijnen en te optimaliseren.

Hoe je een effectieve e-mail marketingcampagne opzet voor de feestdagen

Hoe je een effectieve e-mail marketingcampagne opzet voor de feestdagen

Hoe je een effectieve e-mail marketingcampagne opzet voor de feestdagen

Hoe je een effectieve e-mail marketingcampagne opzet voor de feestdagen

Ieder jaar is het laatste kwartaal de periode waar in de e-commerce de hoogste omzetten worden behaald. Dit komt grotendeels door de feestdagen in de maand december. Dus… bedankt Sinterklaas en de Kerstman! Het is dus belangrijk dat we voor de feestdagen een effectieve e-mailcampagne opzetten. Hoe je dat het beste kunt doen, lees je in deze blog!

De toekomst van e-mail marketing: Trends om in de gaten te houden

De toekomst van e-mail marketing: Trends om in de gaten te houden

De toekomst van e-mail marketing: Trends om in de gaten te houden

De toekomst van e-mail marketing: Trends om in de gaten te houden

Héél lang geleden, met de opkomst van social media, werd gedacht dat e-mailmarketing verleden tijd zou zijn. Nou… niet helemaal. Sterker nog, e-mail is één van de belangrijkste kanalen voor veel bedrijven en organisaties en dat zal voorlopig nog wel even zo blijven. In deze blog lees je hoe je jouw e-mailstrategie helemaal future-proof maakt!

De impact van drukwerk op het milieu en duurzame alternatieven

De impact van drukwerk op het milieu en duurzame alternatieven

De impact van drukwerk op het milieu en duurzame alternatieven

De impact van drukwerk op het milieu en duurzame alternatieven

Drukwerk is een effectief communicatiemiddel waarmee je een blijvende indruk maakt. Maar hoe duurzaam zijn die flyers en visitekaartjes eigenlijk? Wij liepen naar de afdeling Offline Communicatie en stelden deze vraag aan projectmanager Edwin van der Loo. Met 30 jaar ervaring in de grafische industrie, weet hij alles te vertellen over de duurzaamheid van drukwerk.

Terug naar boven