Even de diepte in
Even de diepte in

Betere resultaten dankzij A/B-tests

A/B-testen is een veelgehoorde term in de marketingwereld. In deze blog vertellen we over de betekenis en het doel van A/B-testen, waarbij we ook wat voorbeelden geven. Want: A/B-testen loont!

Wat is een A/B-test?

Een A/B-test, ook wel split-test genoemd, is een vergelijkingstest tussen 2 varianten van bijvoorbeeld een pagina of advertentie. Zo wordt 50% van de bezoekers/doelgroep naar versie A geleidt en de overige 50% naar versie B. Het is een manier om de effectiviteit van een pagina, advertentie of webshop/website te testen.

Met een A/B-test maak je 2 verschillende advertenties die hetzelfde vertellen, maar waarbij je alleen het beeld, de tekst of een actieknop verandert. Zo kun je goed testen welke versie het beste loopt. Je achterhaalt zo de voorkeuren die jouw doelgroep heeft. Het doel van een A/B test is het achterhalen welke versie de meeste conversies oplevert.

Uiteindelijk heb je over de advertenties of pagina’s een bak met data verzameld en kun je op basis van feiten je website of advertentie verbeteren en je conversies verhogen.

Waarom A/B-testen?

Je hebt al veel bezoekers op je website, maar zij voeren niet de gewenste acties uit. Met A/B-testen optimaliseer je het aantal conversies van een website/advertentie en zo zorg je ervoor dat je het optimale uit de acties van je bezoekers haalt. Uiteraard kun je niet ‘zomaar’ weten hoe bezoekers reageren op een knop of de opbouw van je pagina/advertentie. Dat wil je onderzoeken.

Door middel van A/B-testen kun je erachter komen wat de voorkeuren van je bezoekers zijn. Kortom, met een A/B-test krijg je beter inzicht wat het meest aanspreekt, wat vervolgens leidt tot betere resultaten.

Wat kan je testen?

Het is goed om te weten wat wel en niet werkt voor je doelgroep. Bepaal goed wat je wilt bereiken en hoe je het gaat aanpakken.

Voorbeelden:

  • Kleur, positie van de call-to-action of afbeelding;
  • Plaats, grootte en inhoud van de afbeeldingen;
  • Teksten, bijvoorbeeld korte tekst of lange tekst;
  • Toevoegen van elementen zoals een carrousel of deel button;
  • Titels en subtitels.

Draai één test per keer per campagne

Zorg ervoor dat je altijd maar één test per campagne tegelijkertijd uitvoert, want anders heb je geen duidelijk overzicht op je resultaten. Waarom maar één test tegelijk? Als je meerdere tests uitvoert met hetzelfde doel loop je het risico dat je resultaten onoverzichtelijk zijn. Dit is dus belangrijk om te onthouden!

Analyseren van de data

Het analyseren van de data is eigenlijk het belangrijkst van de gehele A/B-test. Nu ga je de twee varianten naast elkaar leggen en ga je kijken waarom variant A of variant B beter heeft gepresteerd. Maar waar moet je nu op letten? Nadat er een winnaar uit de A/B-test is gekomen, ga je kijken naar de Click Through Rate (CTR) van de varianten. Zo kun je bepalen op welke variant er beter is geklikt, omdat je met jezelf een duidelijk doel hebt afgesproken, weet je ook waarom. Dus je kijkt waarop de bezoeker heeft geklikt en dit neem je mee in een nieuwe A/B-test.

Meer weten?

Bij Indrukwekkend voeren we regelmatig A/B-tests uit om campagnes te optimaliseren, zowel voor klanten als voor onszelf. Op basis van de resultaten doen we gerichte verbeteringen aan de betreffende website of advertentie. Ben je benieuwd naar de mogelijkheden van A/B-testen of wil je weten hoe je meer conversie genereert? Neem dan gerust contact op met onze specialisten!

Auteur:

Op zoek naar de volgende uitdaging? Spar een potje met Daan om je (online) marketing en website naar een hoger plan te tillen.

Andere interessante artikelen

Nieuwe website? Vraag jezelf het volgende af

Nieuwe website? Vraag jezelf het volgende af

Nieuwe website? Vraag jezelf het volgende af

Nieuwe website? Vraag jezelf het volgende af

Je website is vaak de eerste kennismaking met je product of dienst en is een van de meest krachtige marketingtools. Het is dus belangrijk dat je website een professionele uitstraling heeft, technisch is geoptimaliseerd en goed scoort op SEO gebied. Stel jezelf dan ook af en toe de vraag: Ben ik misschien toe aan een nieuwe website?

Wat als Facebook verdwijnt?

Wat als Facebook verdwijnt?

Wat als Facebook verdwijnt?

Wat als Facebook verdwijnt?

Ben jij afhankelijk van Facebook of Instagram? Lees dan hier wat de gevolgen zijn als dit kanaal verdwijnt en wat je kunt doen!

Gezakt in Google, wat nu?

Gezakt in Google, wat nu?

Gezakt in Google, wat nu?

Gezakt in Google, wat nu?

Komt er ineens minder verkeer binnen vanuit Google of heb je het idee dat je gezakt bent? Geen paniek! Check eerst onderstaande punten. 

Bereid je voor op een cookieloos tijdperk

Bereid je voor op een cookieloos tijdperk

Bereid je voor op een cookieloos tijdperk

Bereid je voor op een cookieloos tijdperk

Bereid je voor op een cookieloos tijdperk. Daardoor zal jij 80% minder inzicht krijgen in je data. Lees hier wat je nu moet doen!

Werken in sprints

Werken in sprints

Werken in sprints

Werken in sprints

Om een project te laten slagen is er veel toewijding nodig. Niet alleen van Indrukwekkend, maar ook zeker van de opdrachtgever. Omvangrijke projecten pakken we dan ook aan via een sprint. Maar hoe werkt dit precies in de praktijk en wat zijn de voordelen van deze werkwijze?

In 6 stappen de perfecte nieuwsbrief

In 6 stappen de perfecte nieuwsbrief

In 6 stappen de perfecte nieuwsbrief

In 6 stappen de perfecte nieuwsbrief

Of je de nieuwsbrief nu wekelijks, maandelijks of misschien sporadisch verstuurd, bij iedere nieuwsbrief heb je een doel. Om dat doel te bereiken hebben onze experts hun best practices gebundeld.

Terug naar boven
Meer kennis opdoen?

Meld je dan hier aan en ontvang maandelijks een overzicht van onze nieuwste blogs.

  • Belangrijke ontwikkelingen op communicatiegebied
  • Onze visie op die ontwikkelingen
  • Helder advies van onze specialisten