Concurrenten voor zijn dankzij een verdedigbaar voordeel
Je kunt waarschijnlijk uitleggen waarom jouw product of dienst goed is. Waarom het meerwaarde biedt voor jouw doelgroep. Maar kun je ook concreet benoemen wat jouw product of dienst echt beter maakt dan dat van de concurrent?
We doelen hier op het begrip verdedigbaar concurrentievoordeel. Een begrip dat te weinig aan bod komt wanneer USP’s de wereld in geroepen worden. Eerst nog even over het begrip Unique Selling Point (USP): vrij vertaald is dat het voornaamste voordeel dat jij de klant biedt. Zo heeft een bakker als USP dat zijn brood en banket elke ochtend vers bereid is. Dat is een goede eigenschap, die de bakker waarschijnlijk in zijn communicatie uit wil dragen. Het is namelijk tegelijkertijd de reden waarom mensen graag brood bij de bakker kopen i.p.v. bij de supermarkt. Kijken we vanuit de klant naar het dagverse brood en banket van de bakker, dan hebben we het over een UBR ofwel Unique Buying Reason.
Unieke, verdedigbare eigenschappen
Dit was even een kleine, maar broodnodige introductie richting het verdedigbaar concurrentievoordeel. Wanneer je voor jouw organisatie het Unique Selling Point bepaalt is het belangrijk om ook naar de concurrenten te kijken. Want die producteigenschap die jij zo speciaal of sterk vind, is die ook echt zo uniek? Kun je verdedigen/onderbouwen dat de doelgroep voor die eigenschap naar jou moet komen, of bieden jouw concurrenten dezelfde zogenaamde unieke eigenschappen?
Ja, dit kunnen confronterende vragen zijn. Besef je wel dat deze vragen bewust of onbewust allang door het hoofd van de consument spoken. Want dat dagverse brood van bakker X, kan ik dat ook bij bakker Y en Z kopen?
Ja, dat kan dus. De USP van de bakker blijkt geen verdedigbaar concurrentievoordeel wanneer je deze vergelijkt met andere bakkerijen. Het is een voordeel en het zal zeker een reden zijn om niet bij de supermarkt maar bij de bakker een brood te kopen, maar welke van de drie was het ook alweer? Ohja, bakker X.
De kracht van bakker X
Hopelijk is het punt duidelijk. Laten we voor de bakker een echt verdedigbaar concurrentievoordeel bepalen. Eentje die hij vol trots uit kan dragen en ook echt kan onderbouwen. Wat is nou echt de kracht van bakker X?
De kracht van bakker X is geboren in 2012. Bakker X was op vakantie in Italië en leerde daar een plaatselijke boer kennen. Die liet hem een nieuw, zelf geproduceerd type gist zien. Gist dat het brood luchtiger maakt dan het gebruikelijke gist, waardoor het brood langer vers blijft. Bakker X was direct fan en besloot het gist te importeren voor zijn bakkerij. Hij tekende een leveringscontract dat de boer en hem aan elkaar committeert.
Inmiddels bakt hij al zijn broden met dit gist en dat wordt gewaardeerd door zijn vaste klantenkring. Zo luchtig en vers als bakker X zijn broden maakt, maken bakker Y en Z ze niet. Allemaal dankzij het goede cont(r)act met de Italiaanse boer en diens speciale gist. Hij heeft met recht een verdedigbaar concurrentievoordeel!
Jouw verdedigbare concurrentievoordeel
Het uitgebreide voorbeeld van bakker X heeft jou hopelijk aan het denken gezet. Want welke meerwaarde biedt jij nou echt? En hoe onderscheidend is dat in de markt?
We snappen het helemaal als je na deze blog met een hoop vragen zit. We helpen je graag door je van verdere uitleg en/of een concreet plan te voorzien. Neem contact op, dan plannen we een strategische sessie in!
Auteur:
Als Wouter ergens aan begint, gaan overal lichtjes branden en ziet hij tomeloos veel mogelijkheden. Het kan hem daarbij niet gek genoeg zijn.
Andere interessante artikelen
De impact van drukwerk op het milieu en duurzame alternatieven
De impact van drukwerk op het milieu en duurzame alternatieven
Drukwerk is een effectief communicatiemiddel waarmee je een blijvende indruk maakt. Maar hoe duurzaam zijn die flyers en visitekaartjes eigenlijk? Wij liepen naar de afdeling Offline Communicatie en stelden deze vraag aan projectmanager Edwin van der Loo. Met 30 jaar ervaring in de grafische industrie, weet hij alles te vertellen over de duurzaamheid van drukwerk.
De nieuwste trends in online marketing: Wat werkt wel en wat werkt niet?
De nieuwste trends in online marketing: Wat werkt wel en wat werkt niet?
Ontdek de meest actuele online marketing trends in onze nieuwste blogpost! Leer hoe deze trends jouw digitale strategie kunnen transformeren en of ze het allemaal waard zijn.
10 Tips voor een succesvolle werken bij website
10 Tips voor een succesvolle werken bij website
Het is steeds lastiger om nieuw personeel te vinden. Veel bedrijfssites zijn niet geoptimaliseerd voor het vinden van nieuw personeel. Wij vertellen je met 10 tips waarom een werken bij website hierbij kan helpen!
De Indrukwekkend Contentkalender (gratis)
De Indrukwekkend Contentkalender (gratis)
Mis je de inspiratie voor je content? Met een contentkalender zijn je social media kanalen zo gevuld!
WordPress Multisite – Beheer meerdere websites
WordPress Multisite – Beheer meerdere websites
Test heel eenvoudig of jouw website en internetverbinding moderne, betrouwbare internetstandaarden gebruiken en dus up-to-date zijn. Er wordt op vier hoofdonderdelen getest.
Drukwerk controleren doe je zo
Drukwerk controleren doe je zo
Om kwalitatief en mooi drukwerk te realiseren welke helemaal aansluit bij de wens van de klant, is het controleren van bestanden van cruciaal belang. Dit nemen we daarom uiterst serieus. In deze blog nemen we je mee in wat er allemaal bij het controleren van drukwerk komt kijken.