Even de diepte in
Even de diepte in

Concurrenten voor zijn dankzij een verdedigbaar voordeel

Je kunt waarschijnlijk uitleggen waarom jouw product of dienst goed is. Waarom het meerwaarde biedt voor jouw doelgroep. Maar kun je ook concreet benoemen wat jouw product of dienst echt beter maakt dan dat van de concurrent?

We doelen hier op het begrip verdedigbaar concurrentievoordeel. Een begrip dat te weinig aan bod komt wanneer USP’s de wereld in geroepen worden. Eerst nog even over het begrip Unique Selling Point (USP): vrij vertaald is dat het voornaamste voordeel dat jij de klant biedt. Zo heeft een bakker als USP dat zijn brood en banket elke ochtend vers bereid is. Dat is een goede eigenschap, die de bakker waarschijnlijk in zijn communicatie uit wil dragen. Het is namelijk tegelijkertijd de reden waarom mensen graag brood bij de bakker kopen i.p.v. bij de supermarkt. Kijken we vanuit de klant naar het dagverse brood en banket van de bakker, dan hebben we het over een UBR ofwel Unique Buying Reason.

Unieke, verdedigbare eigenschappen

Dit was even een kleine, maar broodnodige introductie richting het verdedigbaar concurrentievoordeel. Wanneer je voor jouw organisatie het Unique Selling Point bepaalt is het belangrijk om ook naar de concurrenten te kijken. Want die producteigenschap die jij zo speciaal of sterk vind, is die ook echt zo uniek? Kun je verdedigen/onderbouwen dat de doelgroep voor die eigenschap naar jou moet komen, of bieden jouw concurrenten dezelfde zogenaamde unieke eigenschappen?

Ja, dit kunnen confronterende vragen zijn. Besef je wel dat deze vragen bewust of onbewust allang door het hoofd van de consument spoken. Want dat dagverse brood van bakker X, kan ik dat ook bij bakker Y en Z kopen?

Ja, dat kan dus. De USP van de bakker blijkt geen verdedigbaar concurrentievoordeel wanneer je deze vergelijkt met andere bakkerijen. Het is een voordeel en het zal zeker een reden zijn om niet bij de supermarkt maar bij de bakker een brood te kopen, maar welke van de drie was het ook alweer? Ohja, bakker X.

De kracht van bakker X

Hopelijk is het punt duidelijk. Laten we voor de bakker een echt verdedigbaar concurrentievoordeel bepalen. Eentje die hij vol trots uit kan dragen en ook echt kan onderbouwen. Wat is nou echt de kracht van bakker X?

De kracht van bakker X is geboren in 2012. Bakker X was op vakantie in Italië en leerde daar een plaatselijke boer kennen. Die liet hem een nieuw, zelf geproduceerd type gist zien. Gist dat het brood luchtiger maakt dan het gebruikelijke gist, waardoor het brood langer vers blijft. Bakker X was direct fan en besloot het gist te importeren voor zijn bakkerij. Hij tekende een leveringscontract dat de boer en hem aan elkaar committeert.

Inmiddels bakt hij al zijn broden met dit gist en dat wordt gewaardeerd door zijn vaste klantenkring. Zo luchtig en vers als bakker X zijn broden maakt, maken bakker Y en Z ze niet. Allemaal dankzij het goede cont(r)act met de Italiaanse boer en diens speciale gist. Hij heeft met recht een verdedigbaar concurrentievoordeel!

Jouw verdedigbare concurrentievoordeel

Het uitgebreide voorbeeld van bakker X heeft jou hopelijk aan het denken gezet. Want welke meerwaarde biedt jij nou echt? En hoe onderscheidend is dat in de markt?

We snappen het helemaal als je na deze blog met een hoop vragen zit. We helpen je graag door je van verdere uitleg en/of een concreet plan te voorzien. Neem contact op, dan plannen we een strategische sessie in!

Auteur:

Als Wouter ergens aan begint, gaan overal lichtjes branden en ziet hij tomeloos veel mogelijkheden. Het kan hem daarbij niet gek genoeg zijn.

Andere interessante artikelen

Google afbeeldingen: laat deze kans niet liggen!

Google afbeeldingen: laat deze kans niet liggen!

Google afbeeldingen: laat deze kans niet liggen!

Google afbeeldingen: laat deze kans niet liggen!

Zoeken in Google kan niet alleen aan de hand van tekst, maar ook door een afbeelding te uploaden! Lees hier over de voordelen van Google Afbeeldingen.

Moderne en betrouwbare internetstandaarden

Moderne en betrouwbare internetstandaarden

Moderne en betrouwbare internetstandaarden

Moderne en betrouwbare internetstandaarden

Test heel eenvoudig of jouw website en internetverbinding moderne, betrouwbare internetstandaarden gebruiken en dus up-to-date zijn. Er wordt op vier hoofdonderdelen getest.

Vertegenwoordigd jouw website jouw bedrijf op de juiste manier?

Vertegenwoordigd jouw website jouw bedrijf op de juiste manier?

Vertegenwoordigd jouw website jouw bedrijf op de juiste manier?

Vertegenwoordigd jouw website jouw bedrijf op de juiste manier?

Je website is vaak de eerste kennismaking met je product of dienst en is een krachtige marketingtool. Het is belangrijk dat je website een professionele uitstraling heeft, technisch geoptimaliseerd is en goed scoort op SEO gebied. Stel jezelf de volgende vraag: ‘Vertegenwoordigd mijn website mijn bedrijf nog steeds voldoende?’ 

Wat als Facebook verdwijnt?

Wat als Facebook verdwijnt?

Wat als Facebook verdwijnt?

Wat als Facebook verdwijnt?

Ben jij afhankelijk van Facebook of Instagram? Lees dan hier wat de gevolgen zijn als dit kanaal verdwijnt en wat je kunt doen!

Gezakt in Google, wat nu?

Gezakt in Google, wat nu?

Gezakt in Google, wat nu?

Gezakt in Google, wat nu?

Komt er ineens minder verkeer binnen vanuit Google of heb je het idee dat je gezakt bent? Geen paniek! Check eerst onderstaande punten. 

Terug naar boven
Meer kennis opdoen?

Meld je dan hier aan en ontvang maandelijks een overzicht van onze nieuwste blogs.

  • Belangrijke ontwikkelingen op communicatiegebied
  • Onze visie op die ontwikkelingen
  • Helder advies van onze specialisten