072 562 54 82

Inhoudsopgave

Voor veel bedrijven is direct mail een uitstekende weg om (letterlijk) met hun boodschap binnen te vallen. De laatste jaren valt er steeds minder post op de deurmat. Tegelijkertijd blijkt keer op keer uit onderzoek dat de brievenbus nog steeds als autoriteit gezien wordt. Ook direct mail krijgt de nodige aandacht en weet dat doorgaans goed vast te houden. De tijden van direct mail zijn dus nog lang niet voorbij, mits je het juist inzet. Daar gaat het namelijk nog te vaak fout.

Start een succesvolle direct mail campagne

Hoe stel je opvallende direct mails op die goed scoren? Zet een stap in de juiste richting aan de hand van deze tips:

#1 Met de deur in huis vallen

Kom meteen ter zake. Ga voor overzichtelijke, duidelijke vormgeving waarbij de boodschap die jij over wil brengen direct in het oog springt. Kies daarbij voor één boodschap. Meerdere boodschappen in een direct mail werken verwarrend voor je doelgroep.

#2 Val op

originele pop-up kubus als direct mail voor Gomes

Een direct mail moet meteen opvallen tussen de post. Kies voor een opvallende vorm door middel van stansen, een uniek design of ga voor het verrassingeffect. Hierin zijn onze klapkubussen een groot succes. Maar er zijn nog veel meer opvallende mogelijkheden voor direct mails.

#3 Maak nieuwsgierig

56% van de ontvangers opent een direct mail meteen. Hoe zorg je ervoor dat jouw direct mail bij die 56% behoort? Trek de aandacht van de ontvanger door bijvoorbeeld te kiezen voor een gepersonaliseerde envelop. Maak de ontvanger nieuwsgierig naar de inhoud. Dit kan door juist te vermelden wat de ontvanger te wachten staat (hier zit een cadeautje in) of door de kracht van het weglaten: Denk aan een chique zwarte envelop met alleen jouw naam erop in gouden letters. Dit triggert de ontvanger om de direct mail direct te openen.

#4 Beloof of geef iets

What’s in it for them? Tover een lach op het gezicht van de ontvanger door diegene een cadeautje, persoonlijke promocode of uitnodiging te geven. Hoe simpel het ook is, je wil dat het blijft hangen en dat de ervaring positief is! De ontvanger van jouw direct mail voelt zich zo even een V.I.P.

Geef dus geen verkeerde signalen over de inhoud.

#5 In actie komen

16% van de ontvangers onderneemt actie na het zien van een direct mail. Kies voor een duidelijke, simpele call to action, zodat de ontvanger weet wat de volgende stap is. Doe dit bijvoorbeeld met een uitnodiging op locatie, URL, QR code of antwoordformulier. Zo eindigt het contact met jouw doelgroep niet bij de direct mail, maar komen jullie elkaar nog een keer tegen.

valentijn b-klasse gomes

Win de brievenbus

Mocht je een direct mail willen versturen, dan kom je met deze tips een heel eind op weg. Uiteraard helpen we je graag bij het vormgeven, opstellen en versturen. Het is het makkelijkste om even te bellen. Vraag naar Edwin, Dennis of mijzelf. Of neem contact met ons op via de chat.