Even de diepte in
Even de diepte in

Beste online conversiemiddel: de nieuwsbrief

Wanneer wij klanten vragen naar hun nieuwsbrief geven zij vaak aan dat ze het idee hebben dat daar niets uitkomt. Niets is minder waar. Anno nu is de e-mail nog steeds het best converterende kanaal. Onderstaande redenen verklaren het succes van de nieuwsbrief. 

Waarom is een nieuwsbrief een succesvol conversiemiddel?

  • Een e-mail stuur je naar personen die jouw merk al kennen. Ze hebben zichzelf ingeschreven voor jouw nieuwsbrief en willen hiermee dus op de hoogte blijven.
  • Je kunt een e-mail personaliseren met informatie die interessant is voor die persoon.
  • Door gebruik te maken van een aanbieding kun je jouw potentiële klant net dat laatste zetje geven om tot aanschaf over te gaan.

Ieder jaar wordt er een onderzoek gedaan naar ons e-mailgedrag door Spotler in samenwerking met CG Selecties in de vorm van het Nationaal E-mail Onderzoek. Hiermee worden onder andere de trends met betrekking tot ons e-mailgedrag bekeken. Interessant, want niet alleen marketeers, maar ook ondernemers en consumenten doen aannames over e-mail die vaak niet kloppen. Dit onderzoek laat zien dat zeker voor E-commerce e-mail een interessant kanaal is om de conversie mee te stimuleren.

Duidelijk verschil in gebruik e-mail tussen 68-jarige en 19-jarige.

Waar jongeren vooral gebruik maken van social netwerken om persoonlijk contact te zoeken, gebruiken 55+ vooral e-mail. Denk maar aan de updates over verjaardagen en vakanties. Misschien nog steeds wel de leuke mopjes die rondgestuurd worden. Alhoewel voor de verjaardagen tegenwoordig ook geweldig leuke app-groepen worden aangemaakt. Een nieuwe trend is dan ook dat oudere Nederlanders met hun tijd meegaan en het social media gebruik onder deze groep toeneemt. Het e-mail gebruik neemt dan ook iets af.

Grappig om te zien is dat jongeren een gepersonaliseerde mail van een webshop erg prettig vinden en ouderen juist niet. Zij gebruiken e-mail om nog volop in contact te komen met vrienden en familie. Naast persoonlijke communicatie en het ontvangen van nieuwsbrieven en reclame e-mails worden e-mailadressen voor nog veel meer gebruikt. Zoals bevestigingen van aankopen in webwinkels, officiële communicatie van energieleveranciers en overheden en voor de registratie van social media kanalen.

Welk schriftelijk communicatiemiddel gebruik je het liefst voor persoonlijke communicatie?

 

Bizar: De Nederlandse inbox bestaat voor bijna de helft uit reclamemails.

In bijna alle leeftijdscategorieën ontvangen we gemiddeld meer reclame e-mails dan andere e-mails, 30 tegen 40. Die 40 andere e-mails bestaan uit 13 persoonlijke, 10 sociale, 4 officiële en 13 overige e-mails. Wat wel grappig is, is dat 55+ aangeven reclame-mails irritant te vinden, maar dat ze ook verreweg de meeste ontvangen in vergelijking met jongeren. Het aantal uitschrijvingen staat daarentegen vrij gelijk. Het is dus niet dat deze doelgroep niet weet hoe zij zich moeten uitschrijven.

Welke soorten e-mails ontvang je?

Waarom schrijft de consument zich in voor een nieuwsbrief?

Wil de consument wel een commerciële boodschap ontvangen? Het antwoord is ja! 82% van de Nederlanders heeft zich het afgelopen jaar op nieuwe e-mail nieuwsbrieven ingeschreven. Een van de belangrijkste redenen om zich in te schrijven is het ontvangen van aanbiedingen en deals. Dit komt in alle leeftijdsgroepen naar boven als de reden om zich in te schrijven.

Met welke redenen schrijf je je in voor e-mail nieuwsbrieven?

Bij inschrijvingen horen ook uitschrijvingen. 79% van de Nederlanders heeft zich het afgelopen jaar uitgeschreven voor de ontvangst van e-mail nieuwsbrieven.

Voor hoeveel e-mail nieuwsbrieven heb je je het afgelopen jaar uitgeschreven?

De voornaamste reden voor uitschrijven is dat de frequentie te hoog is en dat de onderwerpen niet meer interessant zijn.

Waarom heb je je uitgeschreven voor e-mail nieuwsbrieven?

Zijn er dan ook Nederlanders die helemaal geen nieuwsbrief ontvangen? Ja zeker, 6% ontvangt geen enkele nieuwsbrief. 87% van de jonge Nederlanders schrijft zich in voor nieuwsbrieven.

Ben je ingeschreven op e-mail nieuwsbrieven?

Nederlanders lezen hun e-mail ‘s ochtends of ‘s avonds.

Het eerste wat 55+ doen op hun mobiel als ze wakker zijn is hun e-mail checken. Pas daarna komt Whatsapp aan de beurt. Bij jongeren is dit andersom. Zij checken als eerste Whatsapp en maar 4% checkt als 4e kanaal hun email. E-mail wordt wel meerdere keren per dag bekeken, ook door jongeren. Gemiddeld 1 a 3x. De meest populaire momenten zijn tussen 19-21, 21-23, 7-9 en 9-11 uur.

Wat is het eerste digitale communicatiekanaal dat je gebruikt nadat je bent opgestaan?

Grappig om te lezen is dat in 2014 het merendeel van 45 jaar en ouder veel liever een e-mail op een tablet leest dan op een smartphone, 19% tegenover 8%. Nu is dit slechts 9% voor een tablet en 46% op een smartphone. Het openen van je mail op je telefoon neemt toe. Het bekijken van mail gebeurt gedurende de hele dag. Je mail is dan ook een van de vijf of zes apps die je bekijkt omdat er een rood cirkeltje met een nummer bij staat en wordt ook wel gezien als ‘wachtverzachter’.

Op welk apparaat lees je het vaakst je e-mails?

72% van de Nederlanders gaat wel eens over tot conversie n.a.v. een nieuwsbrief.

Nu het leukste nieuws voor ondernemers. Nieuwsbrieven zetten Nederlanders ook aan tot het doen van aankopen. 72% heeft het afgelopen jaar wel eens iets aangeschaft via een e-mail nieuwsbrief. Facebook is daarna het meest converterende kanaal met 29%. 46% van de Nederlanders schaffen maandelijks iets aan en 21% zelfs wekelijks. De 65+ doelgroep geeft aan dat 57% maar een paar keer per jaar iets online koopt.

Via welk kanaal en hoe vaak heb je het afgelopen jaar iets aangeschaft naar aanleiding van een commercieel bericht?

In de toekomst verwachten wij dat dit alleen maar gaat toenemen. Het wordt nu al makkelijker om direct aankopen te doen op je telefoon. Het mobiele design van websites heeft nu meer prioriteit dan desktop. In Amerika bestaat al de mogelijkheid om via Facebook een aankoop te doen. Zodra dat ook hier in Nederland beschikbaar wordt verwachten wij dat de aankopen via social een vlucht zullen nemen. Ook Richard van Welle van Thuiswinkel.org verwacht dat de smartphone meer gebruikt zal worden om mee af te rekenen als technieken zoals one-click buy, two-way verification, vingerafdrukken en gezichtsherkenning meer ingeburgerd zijn.

Je nieuwsbrief kan wel degelijk conversie opleveren

Als conclusie kunnen we trekken dat e-mail nog steeds aan de top staat van online communicatiemiddelen die ook daadwerkelijk converteren. Het loont om de nieuwsbrief mee te nemen in je communicatieplan en deze te voorzien van gepersonaliseerde en relevante content/aanbiedingen. De aanbiedingen zijn dé reden dat Nederlanders zich inschrijven voor een nieuwsbrief.

Wil je ook aan de slag met jouw nieuwsbrief? Lees dan eerst deze tips.

Het gehele onderzoek kun je hier lezen.

Andere interessante artikelen

See, Think, Do & Care: een indrukwekkende strategie

See, Think, Do & Care: een indrukwekkende strategie

See, Think, Do & Care: een indrukwekkende strategie

See, Think, Do & Care: een indrukwekkende strategie

Wil je een blijvende indruk maken op je doelgroep? Elke interactie met je klanten, van de eerste kennismaking tot het versterken van de klantrelatie, draagt bij aan je bedrijfsidentiteit. Maar hoe zorg je ervoor dat klanten steeds weer bij jou terugkeren? Je leest het in deze blog!

6 redenen waarom Google Ads een must-have zijn voor jouw bedrijf

6 redenen waarom Google Ads een must-have zijn voor jouw bedrijf

6 redenen waarom Google Ads een must-have zijn voor jouw bedrijf

6 redenen waarom Google Ads een must-have zijn voor jouw bedrijf

De wereld van online marketing breidt zich continu uit. Daarom begrijpen we het als je door de bomen het bos niet meer ziet. Maar geen paniek! Google Ads kan jou als B2C- of B2B bedrijf richting geven. Daarom delen we de 6 belangrijkste redenen waarom Google Ads een absolute must-have is als onderdeel van jouw online marketingstrategie

Dé verwachte trends voor 2024

Dé verwachte trends voor 2024

Dé verwachte trends voor 2024

Dé verwachte trends voor 2024

Terwijl we nog aan het nagenieten zijn van 2023, werpen we een blik op de horizon van 2024. Welke trends staan ons te wachten en hoe zullen ze de manier waarop we op dit moment werken beïnvloeden?

10 tips voor het creëren van boeiende social media content

10 tips voor het creëren van boeiende social media content

10 tips voor het creëren van boeiende social media content

10 tips voor het creëren van boeiende social media content

Social media is een krachtig hulpmiddel om je merk te laten groeien en een sterke online aanwezigheid op te bouwen. Door je doelgroep te begrijpen, waardevolle content te creëren, consistent te zijn en betrokkenheid te stimuleren, kun je met succes social media jouw merk laten groeien en floreren in de digitale wereld. Blijf altijd luisteren naar je doelgroep en blijf leren van je resultaten om je strategie te verfijnen en te optimaliseren.

De magie van warme en tastbare communicatie tijdens de feestdagen

De magie van warme en tastbare communicatie tijdens de feestdagen

De magie van warme en tastbare communicatie tijdens de feestdagen

De magie van warme en tastbare communicatie tijdens de feestdagen

In de snel veranderende wereld van digitale marketing lijkt het soms alsof offline communicatie een beetje vergeten wordt. Toch blijft het een krachtig instrument om een blijvende indruk achter te laten bij klanten, medewerkers en potentiële klanten. In deze blog gaan we dieper in op waarom offline marketing tijdens de feestdagen nog steeds heel populair is en delen we inspirerende en vooral unieke cadeau ideeën!

Hoe je social media kunt inzetten om jouw merk te laten groeien.

Hoe je social media kunt inzetten om jouw merk te laten groeien.

Hoe je social media kunt inzetten om jouw merk te laten groeien.

Hoe je social media kunt inzetten om jouw merk te laten groeien.

Social media is een krachtig hulpmiddel om je merk te laten groeien en een sterke online aanwezigheid op te bouwen. Door je doelgroep te begrijpen, waardevolle content te creëren, consistent te zijn en betrokkenheid te stimuleren, kun je met succes social media jouw merk laten groeien en floreren in de digitale wereld. Blijf altijd luisteren naar je doelgroep en blijf leren van je resultaten om je strategie te verfijnen en te optimaliseren.

Terug naar boven