Denk hier eens aan
Denk hier eens aan

Wat is het belang van contrast in communicatie-uitingen?

Je loopt 700.000 potentiële klanten mis. Laat het even inzinken. Zevenhonderdduizend personen. Weg. Foetsie.

Okee, zo heftig is het in veel gevallen niet, want jouw doelgroep omvat waarschijnlijk niet de totale Nederlandse bevolking. Maar toch doet iedere misgelopen klant pijn. Met een aantal aanpassingen kun je de deur voor deze groep weer wagenwijd openzetten.

Over wie we het hebben? Kleurenblinden! Ongeveer 700.000 Nederlanders hebben een vorm van kleurenblindheid, wat ruim 4 procent van de Nederlandse bevolking is. Dat aantal is niet helemaal eerlijk verdeeld, want de verhouding bij vrouwen is 1 op 200, terwijl maar liefst 1 op de 12 mannen bepaalde kleuren moeilijk kunnen onderscheiden.

Mis ik iets?!

Zo ben ik één van die 12 mannen. Vragen als ‘Hoe kijk je dan naar een stoplicht?!’ en ‘Welke kleur heeft mijn t-shirt?’ krijg ik meerdere keren per jaar naar me toe geslingerd. Heerlijk vind ik dat. Zo levert kleurenblindheid telkens weer leuke, verbazingwekkende gesprekken op.

Dit is waarom contrast zo belangrijk is

Zelf ben ik ook wel eens verbaasd, al komt dat meestal door websites, e-mails en direct mails. Soms kan ik bepaalde stukken tekst niet goed of helemaal niet lezen omdat het contrast met de omgevingskleuren minimaal is. Daardoor zie ik, samen met 700.000 anderen, de titel, tekst of actiebutton niet. Een gemiste kans dus! Onze websitebouwers en vormgevers houden hier gelukkig al rekening mee.

De bekendste vormen van kleurenblindheid zijn Deuteranopia, Protanopia en Tritanopia. Hiermee rekening houden is voor (semi) overheidswebsites verplicht, voor andere websites is het ten zeerste aan te raden. Een gebruiksvriendelijke website houdt namelijk rekening met alle soorten bezoekers van een website.

Het is aan te raden om je goed in te lezen over de verschillende typen kleurenblindheid alvorens je jouw kleurstijlen op gaat zetten. Let op de combinaties van kleuren. Wat voor jou een duidelijk contrast is, is voor een ander wellicht niet duidelijk. Ga dus al je kleuren na door ze op basis van waarde te controleren. Dit doe je door jouw (web)teksten te controleren middels de WCAG Contrast Checker. In deze tool kom je te weten of jouw kleurgebruik onderscheidend is en aan de gestelde norm voldoet. Je kunt natuurlijk ook je kleurenblinde collega, familielid of vriend(in) vragen om even een blik op de teksten te werpen.

Dan nu een testje!

Zie je geen of weinig cijfers in de afbeelding? Gefeliciteerd! Dan hoor je bij het communicatie-testpanel!

kleurenblind cijfer test

Beeld | iStock

 

Auteur:

Enthousiast, leergierig en op een missie. Sander is ambitieus en wil alles weten over (online) marketing, koken, koffie, poker, voetbal, enz., enz.

Andere interessante artikelen

Bereid je voor op een cookieloos tijdperk

Bereid je voor op een cookieloos tijdperk

Bereid je voor op een cookieloos tijdperk

Bereid je voor op een cookieloos tijdperk

Bereid je voor op een cookieloos tijdperk. Daardoor zal jij 80% minder inzicht krijgen in je data. Lees hier wat je nu moet doen!

Werken in sprints

Werken in sprints

Werken in sprints

Werken in sprints

Om een project te laten slagen is er veel toewijding nodig. Niet alleen van Indrukwekkend, maar ook zeker van de opdrachtgever. Omvangrijke projecten pakken we dan ook aan via een sprint. Maar hoe werkt dit precies in de praktijk en wat zijn de voordelen van deze werkwijze?

In 6 stappen de perfecte nieuwsbrief

In 6 stappen de perfecte nieuwsbrief

In 6 stappen de perfecte nieuwsbrief

In 6 stappen de perfecte nieuwsbrief

Of je de nieuwsbrief nu wekelijks, maandelijks of misschien sporadisch verstuurd, bij iedere nieuwsbrief heb je een doel. Om dat doel te bereiken hebben onze experts hun best practices gebundeld.

Duurzaam alternatief voor de wegwerp-koffiebeker

Duurzaam alternatief voor de wegwerp-koffiebeker

Duurzaam alternatief voor de wegwerp-koffiebeker

Duurzaam alternatief voor de wegwerp-koffiebeker

Vanaf 2023 mogen plastic en papieren bekers met een plastic coating niet meer gebruikt worden. Maar wat is het alternatief voor de wegwerp-koffiebeker?

Voorkom dat je nieuwsbrief als spam wordt gezien

Voorkom dat je nieuwsbrief als spam wordt gezien

Voorkom dat je nieuwsbrief als spam wordt gezien

Voorkom dat je nieuwsbrief als spam wordt gezien

Komt je nieuwsbrief in de spam terecht? Voeg deze DNS-records toe aan je domein en verklein de kans dat jouw nieuwsbrief in de spamfolder terecht komt.

Zo maak je jouw site mobielvriendelijker

Zo maak je jouw site mobielvriendelijker

Zo maak je jouw site mobielvriendelijker

Zo maak je jouw site mobielvriendelijker

Omdat mobiel verkeer steeds meer toeneemt op websites is het enorm belangrijk dat je website of webwinkel mobielvriendelijk is.

Terug naar boven
Voordat je weggaat

In onze maandelijkse nieuwsbrief ontvang je:

  • Frisse ideeën op het gebied van social media;
  • Advies op maat van onze professionals;
  • Feiten en nieuwtjes over strategie, offline communicatie, websites, online marketing.