Denk hier eens aan
Denk hier eens aan

Wat is het belang van contrast in communicatie-uitingen?

Je loopt 700.000 potentiële klanten mis. Laat het even inzinken. Zevenhonderdduizend personen. Weg. Foetsie.

Okee, zo heftig is het in veel gevallen niet, want jouw doelgroep omvat waarschijnlijk niet de totale Nederlandse bevolking. Maar toch doet iedere misgelopen klant pijn. Met een aantal aanpassingen kun je de deur voor deze groep weer wagenwijd openzetten.

Over wie we het hebben? Kleurenblinden! Ongeveer 700.000 Nederlanders hebben een vorm van kleurenblindheid, wat ruim 4 procent van de Nederlandse bevolking is. Dat aantal is niet helemaal eerlijk verdeeld, want de verhouding bij vrouwen is 1 op 200, terwijl maar liefst 1 op de 12 mannen bepaalde kleuren moeilijk kunnen onderscheiden.

Mis ik iets?!

Zo ben ik één van die 12 mannen. Vragen als ‘Hoe kijk je dan naar een stoplicht?!’ en ‘Welke kleur heeft mijn t-shirt?’ krijg ik meerdere keren per jaar naar me toe geslingerd. Heerlijk vind ik dat. Zo levert kleurenblindheid telkens weer leuke, verbazingwekkende gesprekken op.

Dit is waarom contrast zo belangrijk is

Zelf ben ik ook wel eens verbaasd, al komt dat meestal door websites, e-mails en direct mails. Soms kan ik bepaalde stukken tekst niet goed of helemaal niet lezen omdat het contrast met de omgevingskleuren minimaal is. Daardoor zie ik, samen met 700.000 anderen, de titel, tekst of actiebutton niet. Een gemiste kans dus! Onze websitebouwers en vormgevers houden hier gelukkig al rekening mee.

De bekendste vormen van kleurenblindheid zijn Deuteranopia, Protanopia en Tritanopia. Hiermee rekening houden is voor (semi) overheidswebsites verplicht, voor andere websites is het ten zeerste aan te raden. Een gebruiksvriendelijke website houdt namelijk rekening met alle soorten bezoekers van een website.

Het is aan te raden om je goed in te lezen over de verschillende typen kleurenblindheid alvorens je jouw kleurstijlen op gaat zetten. Let op de combinaties van kleuren. Wat voor jou een duidelijk contrast is, is voor een ander wellicht niet duidelijk. Ga dus al je kleuren na door ze op basis van waarde te controleren. Dit doe je door jouw (web)teksten te controleren middels de WCAG Contrast Checker. In deze tool kom je te weten of jouw kleurgebruik onderscheidend is en aan de gestelde norm voldoet. Je kunt natuurlijk ook je kleurenblinde collega, familielid of vriend(in) vragen om even een blik op de teksten te werpen.

Dan nu een testje!

Zie je geen of weinig cijfers in de afbeelding? Gefeliciteerd! Dan hoor je bij het communicatie-testpanel!

kleurenblind cijfer test

Beeld | iStock

 

Auteur:

Enthousiast, leergierig en op een missie. Sander is ambitieus en wil alles weten over (online) marketing, koken, koffie, poker, voetbal, enz., enz.

Andere interessante artikelen

4 manieren waarop je  tijdelijke signing kunt inzetten

4 manieren waarop je tijdelijke signing kunt inzetten

4 manieren waarop je  tijdelijke signing kunt inzetten

4 manieren waarop je tijdelijke signing kunt inzetten

Signing is zo veel meer dan alleen een logo op je pand. Laat je inspireren door onze klanten met deze vormen van tijdelijke signing.

Hygiëne is besmettelijk!

Hygiëne is besmettelijk!

Hygiëne is besmettelijk!

Hygiëne is besmettelijk!

Wat doen we als corona uit de wereld is? Hoe gaan we met elkaar om? Welke maatregelen worden er behouden als alles weer terug gaat naar het oude normaal? Lees het hier in onze blog!

Nieuw: WebP comprimeert je afbeeldingen voor meer snelheid

Nieuw: WebP comprimeert je afbeeldingen voor meer snelheid

Nieuw: WebP comprimeert je afbeeldingen voor meer snelheid

Nieuw: WebP comprimeert je afbeeldingen voor meer snelheid

WebP afbeeldingen zorgen ervoor dat je website of webwinkel sneller laadt, en je hoger rankt binnen Google.

Bloggen onbelangrijk? Zeker niet!

Bloggen onbelangrijk? Zeker niet!

Bloggen onbelangrijk? Zeker niet!

Bloggen onbelangrijk? Zeker niet!

Bloggen is zeker niet onbelangrijk. Lees hier de redenen waarom jij zou moeten bloggen!

3 tips voor het verbeteren van je social media content

3 tips voor het verbeteren van je social media content

3 tips voor het verbeteren van je social media content

3 tips voor het verbeteren van je social media content

Ben je wekelijks druk in de weer met het bijhouden van je social media kanalen? Gebruik deze 3 tips voor het verbeteren van je content. 

De Indrukwekkend Contentkalender (Download)

De Indrukwekkend Contentkalender (Download)

De Indrukwekkend Contentkalender (Download)

De Indrukwekkend Contentkalender (Download)

Mis je de inspiratie voor je content? Met een contentkalender zijn je social media kanalen zo gevuld!

Terug naar boven