Tippie van ons
Tippie van ons

Het juiste afbeeldingsformaat voor Google Display, Facebook ads en andere online afbeeldingen

Wil je een nieuwe profielfoto voor jouw LinkedInprofiel, een mooie foto op Facebook zetten of Google display banneradvertenties maken? Maar, in welk formaat moet dat nou? Google no more, wij hebben hier de antwoorden!

Google display advertenties

Google display ads verschijnen zoals je weet in verschillende formaten op verschillende plaatsen van websites. Dit zijn de meest gebruikte formaten van Google display ads:

Banner – 468 x 60
Deze vrij platte banner verschijnt op websites meestal boven het hoofdmenu. Je komt hiermee dus meteen in beeld en door de landscape oriëntatie kun je hier goed tekst in kwijt.

Leaderboard – 728 x 90
Ook deze is vrij plat, maar dan van een groter formaat. Een leaderboard verschijnt op websites meestal boven het hoofdmenu. Dit is een zeer populair formaat onder adverteerders en dus houden websitebouwers veelal rekening met het leaderboard formaat voor de ruimte boven het hoofdmenu.

Inline Rectangle – 300 x 250
Verschijnt vaak in de zijbalk naast de hoofdtekst op een website, of tussen de alinea’s door. Het formaat 300 x 250 is één van de populairste formaten onder adverteerders omdat tekst én beeld er goed op uit de verf komt. Om die reden hebben veel informatieve websites zoals nieuwssites, blogs en forums, meerdere plaatsen voor een inline rectangle gereserveerd.

Skyscraper – 120 x 600
De skyscraper is, zoals de naam al doet vermoeden, een lange, smalle advertentie. Dit formaat vraagt om een hoop creativiteit omdat je er hoogstens korte woorden in kwijt kunt. Laat bij deze advertentievorm dus de beelden het werk doen. Skyscrapers staan vaak aan de rechterkant van een website.

Wide Skyscraper – 160 x 600
Deze is breder dan de gewone skyscraper en dus iets ruimer in de mogelijkheden. Een breder beeld of een langer woord komt in deze advertentievariant dan ook beter uit de verf. Toch is ook hier ons advies: probeer vooral de beelden op te laten vallen. Lange, continu afgebroken zinnen moedigen namelijk niet aan om op de advertentie te klikken.

Half-Page Ad – 300 x 600
De naam half-page ad is gekozen omdat dit advertentieformaat zo groot uitvalt dat hij doorgaans het halve scherm bezet. Daar maak je dus wel indruk mee. Het is dan ook een populaire advertentievorm. Evenals de inline rectangle van 300 x 250 is ook hier veel ruimte voor zowel tekst als beeld. Maak dus goed gebruik van die combinatie!

LinkedIn

LinkedIn maakt een duidelijk onderscheid in afbeeldingsformaat op een bedrijfs- of persoonlijke pagina. Let hier dus goed op welke formaten je hanteert! Hieronder staan de afbeeldingsformaten voor LinkedIn.

Persoonlijk profiel
Profielfoto: 400 x 400 pixels
Achtergrondfoto: 1584 x 396 pixels

Bedrijfspagina
Profielfoto: 300 x 300 pixels
Achtergrondfoto: 1536 x 786 pixels

Tijdlijnbericht of -advertentie:
Enkele afbeelding: 1200 x 628 pixels
Carrousel: 1080 x 1080 pixels (per afbeelding), maximaal 10mb. Maximaal 10 stuks in JPG of PNG.
Video: in de verhouding 1:1 (vierkant) of 16:9 (liggend). Staand (9:16) is niet aan te raden omdat er dan grijze vakken aan de zijkant van de video komen.

Berichtadvertenties
Dit betreft de automatisch verstuurde berichten die ook jij ongetwijfeld weleens in je LinkedIn-inbox ontvangen hebt. Het formaat van de afbeelding ernaast is 300 x 250 pixels, maximaal 40kb en in JPG of PNG formaat.

Facebook

Nog steeds het populairste social mediakanaal als we naar dagelijkse activiteit kijken. Anders dan op LinkedIn zijn op Facebook de formaten voor persoonlijke bedrijfspagina’s vrijwel altijd hetzelfde als bij de persoonlijke pagina’s. Wil je een afbeelding of video uploaden op Facebook, denk dan aan deze formaten:

Profielfoto en logo bedrijfspagina
180 x 180 pixels

Achtergrondfoto
820 x 360 pixels

Tijdlijnbericht of -advertentie met enkele afbeelding:
1200 x 630 pixels (liggend) of 1200 x 1200 pixels (vierkant)

Carousseladvertentie
1080 x 1080 pixels

Achtergrondfoto evenementpagina
1920 x 1080 pixels. Deze wordt veel op de tijdlijn vertoond dus zet hier belangrijke informatie in (zoals de datum).

Facebookgroep
820 x 462 pixels.

Instagram

De grote opmars van Instagram is al een aantal jaar geleden ingezet en het kanaal is inmiddels onderdeel van de Facebookgroep geworden. Het verschil tussen beide: waar Facebook zich focust op tekst + beeld draait het bij Instagram eigenlijk alleen om beeld. Nog meer reden om onderstaande afbeeldingsformaten dus eens goed door te nemen:

Profielfoto en logo bedrijfspagina
110 x 110 pixels

Tijdlijnbericht of -advertentie met enkele afbeelding of video:
1080 x 1080 pixels (vierkant, het aanbevolen formaat), 1200 x 628 pixels (liggend) of 1080 x 1350 pixels (staand)

Carousselbericht of -advertentie
1080 x 1080 pixels

Stories

Goed nieuws: de formaten van stories zijn op Instagram, Facebook en LinkedIn hetzelfde. Je hoeft ze dus maar één keer op te maken! Het aanbevolen formaat voor een story is 1080 x 1920 pixels. Houd bij je ontwerp rekening met het bovenste en onderste gedeelte van je afbeelding, want in de Instagram story omgeving komen daar knoppen overheen.

Hopelijk kun je nu aan de slag. Download al deze informatie via het formulier hieronder, zodat je het altijd bij de hand hebt. Mis je nog iets in dit overzicht? Dan horen we het graag zodat we het toe kunnen voegen. Succes!

Handig!

Download nu onze overzichtelijke infographic met alle online afbeeldingsformaten.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Auteur:

Enthousiast, leergierig en op een missie. Sander is ambitieus en wil alles weten over (online) marketing, koken, koffie, poker, voetbal, enz., enz.

Andere interessante artikelen

Hoe ga je aan de slag met KPI’s?

Hoe ga je aan de slag met KPI’s?

Hoe ga je aan de slag met KPI’s?

Hoe ga je aan de slag met KPI’s?

KPI's helpen jou op de goede weg! Met goed geformuleerde KPI's kun je namelijk jouw doelgroep beter helpen het einddoel te bereiken. Lees hier hoe,

Inzicht in jouw website statistieken

Inzicht in jouw website statistieken

Inzicht in jouw website statistieken

Inzicht in jouw website statistieken

Vind je de website statistieken in Google Analytics ingewikkeld? Onze dashboards geven je op een overzichtelijke manier inzicht in je website prestaties.

Hoger in Google: hoe verbeter je je positie in Google?

Hoger in Google: hoe verbeter je je positie in Google?

Hoger in Google: hoe verbeter je je positie in Google?

Hoger in Google: hoe verbeter je je positie in Google?

De basisteksten bevatten de juiste keywords. Je hebt je meta-omschrijvingen op orde. Hoe nu verder? In deze blog helpen we je met het maken van een SEO-strategie zodat jij je positie in Google kunt verbeteren. 

Hoger in Google: begin bij deze basisstappen

Hoger in Google: begin bij deze basisstappen

Hoger in Google: begin bij deze basisstappen

Hoger in Google: begin bij deze basisstappen

Hoger in Google verschijnen? Iedereen wil het, lang niet iedereen lukt het. We helpen je graag op weg in deze blog, waarin je de absolute basis voor de vindbaarheid van jouw website leest.

Wat is er nieuw in WordPress 5.7?

Wat is er nieuw in WordPress 5.7?

Wat is er nieuw in WordPress 5.7?

Wat is er nieuw in WordPress 5.7?

De nieuwe "Gutenberg" editor blijft zicht ontwikkelen. Ontdek wat er nieuw is in WordPress 5.7.

Zo hack jij het Instagram algoritme in 2021

Zo hack jij het Instagram algoritme in 2021

Zo hack jij het Instagram algoritme in 2021

Zo hack jij het Instagram algoritme in 2021

Ontdek de nieuwe richtlijnen van het Instagram algoritme en gebruik ze voor jouw contentstrategie.

Terug naar boven