Even de diepte in
Even de diepte in

Het verschil tussen ongestreken en gestreken papier

In de drukwereld heb je veel soorten papier. De meeste papiersoorten zijn onder te verdelen in 2 soorten, gestreken papier en ongestreken papier. In deze blog leggen we je uit wat het verschil is tussen deze soorten papier.

Gestreken papier

Deze papiersoort komt het meest voor bij het drukwerk. Dit is het papier dat je kent van een gemiddelde flyer of magazine. Het papier heeft een strijklaag (coating) waardoor het papier glad wordt. Deze coating zorgt voor een gesloten oppervlakte en maakt het makkelijker om op te drukken. Hierdoor wordt de kleurkracht groter.

Ongestreken papier

Ongestreken papier wordt iets minder gebruikt dan gestreken papier. Deze papiersoort zuigt de inkt een beetje op, waardoor de kleuren wat fletser en ruwer zijn.Voor ongestreken papier is ongeveer 20% meer inkt nodig dan bij gestreken papier. Een goed voorbeeld van ongestreken papier is de krant. Ongestreken papier oogt rustiger en natuurlijker en is daarom prettiger om vanaf te lezen.

De kleurenwaaier is je beste vriend

Om goed de verschillen te kunnen zien tussen gestreken en ongestreken papier is het handig om een kleurenwaaier van PMS te pakken. Deze kleurenwaaiers laten goed en duidelijk zien wat de verschillen zijn van de papiersoorten per kleur. Achter elke kleur staat een C of een U. De C staat voor coated (gestreken) en de U staat voor uncoated (ongestreken).

Tip: Houd bij het beoordelen van de kleuren rekening met het licht waarin je deze bekijkt.
Nog een tip: Let op de papiersoort die je kiest. Op een gele papiersoort, zullen de kleuren anders uitvallen dan wanneer je een spierwitte papiersoort neemt.

Wil je meer weten over de verschillende soorten papier en de bewerkingen? Neem dan contact met mij op! Ik vertel je graag over welke papiersoort het best bij jouw product past.

Auteur:

Edwin is naast drukwerkspecialist ook ons goudhaantje. Die ene vrije parkeerplaats, de vliegtuigstoel bij het raam, Ed heeft het.

Andere interessante artikelen

‘Indrukwekkend maakt indruk’

‘Indrukwekkend maakt indruk’

‘Indrukwekkend maakt indruk’

‘Indrukwekkend maakt indruk’

We staan op de cover! INTO Business heeft een prachtig interview gerealiseerd waarin Wouter de spijker op zijn kop slaat.

Google afbeeldingen: laat deze kans niet liggen!

Google afbeeldingen: laat deze kans niet liggen!

Google afbeeldingen: laat deze kans niet liggen!

Google afbeeldingen: laat deze kans niet liggen!

Zoeken in Google kan niet alleen aan de hand van tekst, maar ook door een afbeelding te uploaden! Lees hier over de voordelen van Google Afbeeldingen.

Moderne en betrouwbare internetstandaarden

Moderne en betrouwbare internetstandaarden

Moderne en betrouwbare internetstandaarden

Moderne en betrouwbare internetstandaarden

Test heel eenvoudig of jouw website en internetverbinding moderne, betrouwbare internetstandaarden gebruiken en dus up-to-date zijn. Er wordt op vier hoofdonderdelen getest.

Vertegenwoordigd jouw website jouw bedrijf op de juiste manier?

Vertegenwoordigd jouw website jouw bedrijf op de juiste manier?

Vertegenwoordigd jouw website jouw bedrijf op de juiste manier?

Vertegenwoordigd jouw website jouw bedrijf op de juiste manier?

Je website is vaak de eerste kennismaking met je product of dienst en is een krachtige marketingtool. Stel jezelf de volgende vraag: ‘Vertegenwoordigd mijn website mijn bedrijf nog steeds voldoende?’ 

Terug naar boven
Meer kennis opdoen?

Meld je dan hier aan en ontvang maandelijks een overzicht van onze nieuwste blogs.

  • Belangrijke ontwikkelingen op communicatiegebied
  • Onze visie op die ontwikkelingen
  • Helder advies van onze specialisten