Even de diepte in
Even de diepte in

Hoe maak ik mijn website toegankelijk?

Een website moet niet alleen bruikbaar zijn voor de gemiddelde bezoeker, maar ook voor de bezoeker met een beperking. Denk hierbij aan ouderen met een verminderd gezichtsvermogen zoals (kleuren)blinden en slechtzienden. Maar ook doven, slechthorenden en bezoekers met een beperkte handfunctie of leesvaardigheid.

Onze collega Sander heeft het al gehad over “het belang van contrast in communicatie-uitingen“, maar er zijn nog veel meer zaken waar je rekening mee moet houden. Wist je dat ongeveer 1 op de 4 mensen in Nederland een beperking heeft? Dat zijn 4 miljoen kinderen en volwassen die mogelijk jouw website niet kunnen bezoeken wanneer de website niet goed is ingesteld.

  • Blinden: 78.000
  • Slechtzienden: 238.000
  • Kleurenblind: 700.000
  • Doven en slechthorenden: 1.300.000
  • Lichamelijk gehandicapten: 1.500.000
  • Dyslectici: 825.00
  • Laaggeletterden: 1.500.000

Bron: Microsoft 2017

Verschillende beperkingen

Beperkingen zijn in verschillende soorten te onderscheiden. Bijvoorbeeld motorisch, organisch, visueel, auditief, verstandelijk, psychologisch etc. Als je hier een paar minuten over nadenkt, zul je er al snel achter komen dat veel van deze beperkingen het gebruik van een website belemmeren. Daarnaast zijn er ook nog verschillen in tijdsduur van een beperking. Bekijk onderstaande illustratie maar eens:

Voordelen van een toegankelijke website

Met een toegankelijke website bereik je ook de doelgroep met een beperking. Hiermee vergroot je de vijver met potentiële klanten, wat leidt tot een hogere conversie. Daarnaast wordt je website beter gevonden in Google. Wat ook weer leidt tot meer bezoekers en meer conversie.

Zo maak je jouw website toegankelijk

  • Tab-functie: Zorg dat gebruikers door de website kunnen navigeren met de tab-toets.
  • Skiplink: Via een skiplink kunnen gebruikers direct naar de content gaan en bijvoorbeeld het menu overslaan.
  • ALT attribuut: Door afbeeldingen te voorzien van een ALT attribuut kunnen ook visuele beperkte bezoekers weten wat er voor afbeelding getoond wordt. Dit is ook goed voor je SEO-positie.
  • Contrast: Er zijn verschillende typen kleurenblindheid. Let erop dat het contrast tussen de tekstkleur en achtergrond duidelijk is.
  • Structuur: Met paginatitels breng je structuur aan op de pagina’s. Zorg voor een duidelijk H1 paginatitel en geef vervolgens andere kopjes een H2/H3 functie. Een duidelijke structuur in de website maakt je website ook beter indexeerbaar in Google.
  • Vergroten: Zorg dat de pagina’s op je website te vergroten zijn zonder dat er elementen over elkaar vallen.

Is een toegankelijke website duur?

Wanneer je bij het ontwerp en bouwen van de website van begin af aan rekening houdt met de toegankelijkheid zijn de kosten vaak niet hoger dan 10-15% van de totale kosten. Een bestaande site ombouwen kost meer tijd. Ook wanneer je video- en audiofragmenten op je site plaatst is het ingewikkelder om de toegankelijkheid te verbeteren, wat meer kosten met zich meebrengt.

Wij blijven bezig met innovatie waarbij wij deze nieuwe normen steeds strakker implementeren. Het is en blijft een continue proces om te blijven voldoen, maar Indrukwekkend zit er bovenop. Ben je benieuwd of jou website toegankelijk is, of wil je meer informatie hierover? Neem dan gerust even contact op, wij vertellen je er graag meer over.

Auteur:

Alex is onze webbouwer en een échte teamplayer. Of het nu om werk of privé gaat, hij is altijd fanatiek!

Andere interessante artikelen

Bereid je voor op een cookieloos tijdperk

Bereid je voor op een cookieloos tijdperk

Bereid je voor op een cookieloos tijdperk

Bereid je voor op een cookieloos tijdperk

Bereid je voor op een cookieloos tijdperk. Daardoor zal jij 80% minder inzicht krijgen in je data. Lees hier wat je nu moet doen!

Werken in sprints

Werken in sprints

Werken in sprints

Werken in sprints

Om een project te laten slagen is er veel toewijding nodig. Niet alleen van Indrukwekkend, maar ook zeker van de opdrachtgever. Omvangrijke projecten pakken we dan ook aan via een sprint. Maar hoe werkt dit precies in de praktijk en wat zijn de voordelen van deze werkwijze?

In 6 stappen de perfecte nieuwsbrief

In 6 stappen de perfecte nieuwsbrief

In 6 stappen de perfecte nieuwsbrief

In 6 stappen de perfecte nieuwsbrief

Of je de nieuwsbrief nu wekelijks, maandelijks of misschien sporadisch verstuurd, bij iedere nieuwsbrief heb je een doel. Om dat doel te bereiken hebben onze experts hun best practices gebundeld.

Duurzaam alternatief voor de wegwerp-koffiebeker

Duurzaam alternatief voor de wegwerp-koffiebeker

Duurzaam alternatief voor de wegwerp-koffiebeker

Duurzaam alternatief voor de wegwerp-koffiebeker

Vanaf 2023 mogen plastic en papieren bekers met een plastic coating niet meer gebruikt worden. Maar wat is het alternatief voor de wegwerp-koffiebeker?

Voorkom dat je nieuwsbrief als spam wordt gezien

Voorkom dat je nieuwsbrief als spam wordt gezien

Voorkom dat je nieuwsbrief als spam wordt gezien

Voorkom dat je nieuwsbrief als spam wordt gezien

Komt je nieuwsbrief in de spam terecht? Voeg deze DNS-records toe aan je domein en verklein de kans dat jouw nieuwsbrief in de spamfolder terecht komt.

Zo maak je jouw site mobielvriendelijker

Zo maak je jouw site mobielvriendelijker

Zo maak je jouw site mobielvriendelijker

Zo maak je jouw site mobielvriendelijker

Omdat mobiel verkeer steeds meer toeneemt op websites is het enorm belangrijk dat je website of webwinkel mobielvriendelijk is.

Terug naar boven
Voordat je weggaat

In onze maandelijkse nieuwsbrief ontvang je:

  • Frisse ideeën op het gebied van social media;
  • Advies op maat van onze professionals;
  • Feiten en nieuwtjes over strategie, offline communicatie, websites, online marketing.