Even de diepte in
Even de diepte in

Hoe maak ik mijn website toegankelijk?

Een website moet niet alleen bruikbaar zijn voor de gemiddelde bezoeker, maar ook voor de bezoeker met een beperking. Denk hierbij aan ouderen met een verminderd gezichtsvermogen zoals (kleuren)blinden en slechtzienden. Maar ook doven, slechthorenden en bezoekers met een beperkte handfunctie of leesvaardigheid.

Onze collega Sander heeft het al gehad over “het belang van contrast in communicatie-uitingen“, maar er zijn nog veel meer zaken waar je rekening mee moet houden. Wist je dat ongeveer 1 op de 4 mensen in Nederland een beperking heeft? Dat zijn 4 miljoen kinderen en volwassen die mogelijk jouw website niet kunnen bezoeken wanneer de website niet goed is ingesteld.

  • Blinden: 78.000
  • Slechtzienden: 238.000
  • Kleurenblind: 700.000
  • Doven en slechthorenden: 1.300.000
  • Lichamelijk gehandicapten: 1.500.000
  • Dyslectici: 825.00
  • Laaggeletterden: 1.500.000

Bron: Microsoft 2017

Verschillende beperkingen

Beperkingen zijn in verschillende soorten te onderscheiden. Bijvoorbeeld motorisch, organisch, visueel, auditief, verstandelijk, psychologisch etc. Als je hier een paar minuten over nadenkt, zul je er al snel achter komen dat veel van deze beperkingen het gebruik van een website belemmeren. Daarnaast zijn er ook nog verschillen in tijdsduur van een beperking. Bekijk onderstaande illustratie maar eens:

Voordelen van een toegankelijke website

Met een toegankelijke website bereik je ook de doelgroep met een beperking. Hiermee vergroot je de vijver met potentiële klanten, wat leidt tot een hogere conversie. Daarnaast wordt je website beter gevonden in Google. Wat ook weer leidt tot meer bezoekers en meer conversie.

Zo maak je jouw website toegankelijk

  • Tab-functie: Zorg dat gebruikers door de website kunnen navigeren met de tab-toets.
  • Skiplink: Via een skiplink kunnen gebruikers direct naar de content gaan en bijvoorbeeld het menu overslaan.
  • ALT attribuut: Door afbeeldingen te voorzien van een ALT attribuut kunnen ook visuele beperkte bezoekers weten wat er voor afbeelding getoond wordt. Dit is ook goed voor je SEO-positie.
  • Contrast: Er zijn verschillende typen kleurenblindheid. Let erop dat het contrast tussen de tekstkleur en achtergrond duidelijk is.
  • Structuur: Met paginatitels breng je structuur aan op de pagina’s. Zorg voor een duidelijk H1 paginatitel en geef vervolgens andere kopjes een H2/H3 functie. Een duidelijke structuur in de website maakt je website ook beter indexeerbaar in Google.
  • Vergroten: Zorg dat de pagina’s op je website te vergroten zijn zonder dat er elementen over elkaar vallen.

Is een toegankelijke website duur?

Wanneer je bij het ontwerp en bouwen van de website van begin af aan rekening houdt met de toegankelijkheid zijn de kosten vaak niet hoger dan 10-15% van de totale kosten. Een bestaande site ombouwen kost meer tijd. Ook wanneer je video- en audiofragmenten op je site plaatst is het ingewikkelder om de toegankelijkheid te verbeteren, wat meer kosten met zich meebrengt.

Wij blijven bezig met innovatie waarbij wij deze nieuwe normen steeds strakker implementeren. Het is en blijft een continue proces om te blijven voldoen, maar Indrukwekkend zit er bovenop. Ben je benieuwd of jou website toegankelijk is, of wil je meer informatie hierover? Neem dan gerust even contact op, wij vertellen je er graag meer over.

Auteur:

Alex is onze webbouwer en een échte teamplayer. Of het nu om werk of privé gaat, hij is altijd fanatiek!

Andere interessante artikelen

Hoe ga je aan de slag met KPI’s?

Hoe ga je aan de slag met KPI’s?

Hoe ga je aan de slag met KPI’s?

Hoe ga je aan de slag met KPI’s?

KPI's helpen jou op de goede weg! Met goed geformuleerde KPI's kun je namelijk jouw doelgroep beter helpen het einddoel te bereiken. Lees hier hoe,

Inzicht in jouw website statistieken

Inzicht in jouw website statistieken

Inzicht in jouw website statistieken

Inzicht in jouw website statistieken

Vind je de website statistieken in Google Analytics ingewikkeld? Onze dashboards geven je op een overzichtelijke manier inzicht in je website prestaties.

Hoger in Google: hoe verbeter je je positie in Google?

Hoger in Google: hoe verbeter je je positie in Google?

Hoger in Google: hoe verbeter je je positie in Google?

Hoger in Google: hoe verbeter je je positie in Google?

De basisteksten bevatten de juiste keywords. Je hebt je meta-omschrijvingen op orde. Hoe nu verder? In deze blog helpen we je met het maken van een SEO-strategie zodat jij je positie in Google kunt verbeteren. 

Hoger in Google: begin bij deze basisstappen

Hoger in Google: begin bij deze basisstappen

Hoger in Google: begin bij deze basisstappen

Hoger in Google: begin bij deze basisstappen

Hoger in Google verschijnen? Iedereen wil het, lang niet iedereen lukt het. We helpen je graag op weg in deze blog, waarin je de absolute basis voor de vindbaarheid van jouw website leest.

Wat is er nieuw in WordPress 5.7?

Wat is er nieuw in WordPress 5.7?

Wat is er nieuw in WordPress 5.7?

Wat is er nieuw in WordPress 5.7?

De nieuwe "Gutenberg" editor blijft zicht ontwikkelen. Ontdek wat er nieuw is in WordPress 5.7.

Terug naar boven