Even de diepte in
Even de diepte in

Hoe maak ik mijn website toegankelijk?

Een website moet niet alleen bruikbaar zijn voor de gemiddelde bezoeker, maar ook voor de bezoeker met een beperking. Denk hierbij aan ouderen met een verminderd gezichtsvermogen zoals (kleuren)blinden en slechtzienden. Maar ook doven, slechthorenden en bezoekers met een beperkte handfunctie of leesvaardigheid.

Onze collega Sander heeft het al gehad over “het belang van contrast in communicatie-uitingen“, maar er zijn nog veel meer zaken waar je rekening mee moet houden. Wist je dat ongeveer 1 op de 4 mensen in Nederland een beperking heeft? Dat zijn 4 miljoen kinderen en volwassen die mogelijk jouw website niet kunnen bezoeken wanneer de website niet goed is ingesteld.

  • Blinden: 78.000
  • Slechtzienden: 238.000
  • Kleurenblind: 700.000
  • Doven en slechthorenden: 1.300.000
  • Lichamelijk gehandicapten: 1.500.000
  • Dyslectici: 825.00
  • Laaggeletterden: 1.500.000

Bron: Microsoft 2017

Verschillende beperkingen

Beperkingen zijn in verschillende soorten te onderscheiden. Bijvoorbeeld motorisch, organisch, visueel, auditief, verstandelijk, psychologisch etc. Als je hier een paar minuten over nadenkt, zul je er al snel achter komen dat veel van deze beperkingen het gebruik van een website belemmeren. Daarnaast zijn er ook nog verschillen in tijdsduur van een beperking. Bekijk onderstaande illustratie maar eens:

Voordelen van een toegankelijke website

Met een toegankelijke website bereik je ook de doelgroep met een beperking. Hiermee vergroot je de vijver met potentiële klanten, wat leidt tot een hogere conversie. Daarnaast wordt je website beter gevonden in Google. Wat ook weer leidt tot meer bezoekers en meer conversie.

Zo maak je jouw website toegankelijk

  • Tab-functie: Zorg dat gebruikers door de website kunnen navigeren met de tab-toets.
  • Skiplink: Via een skiplink kunnen gebruikers direct naar de content gaan en bijvoorbeeld het menu overslaan.
  • ALT attribuut: Door afbeeldingen te voorzien van een ALT attribuut kunnen ook visuele beperkte bezoekers weten wat er voor afbeelding getoond wordt. Dit is ook goed voor je SEO-positie.
  • Contrast: Er zijn verschillende typen kleurenblindheid. Let erop dat het contrast tussen de tekstkleur en achtergrond duidelijk is.
  • Structuur: Met paginatitels breng je structuur aan op de pagina’s. Zorg voor een duidelijk H1 paginatitel en geef vervolgens andere kopjes een H2/H3 functie. Een duidelijke structuur in de website maakt je website ook beter indexeerbaar in Google.
  • Vergroten: Zorg dat de pagina’s op je website te vergroten zijn zonder dat er elementen over elkaar vallen.

Is een toegankelijke website duur?

Wanneer je bij het ontwerp en bouwen van de website van begin af aan rekening houdt met de toegankelijkheid zijn de kosten vaak niet hoger dan 10-15% van de totale kosten. Een bestaande site ombouwen kost meer tijd. Ook wanneer je video- en audiofragmenten op je site plaatst is het ingewikkelder om de toegankelijkheid te verbeteren, wat meer kosten met zich meebrengt.

Wij blijven bezig met innovatie waarbij wij deze nieuwe normen steeds strakker implementeren. Het is en blijft een continue proces om te blijven voldoen, maar Indrukwekkend zit er bovenop. Ben je benieuwd of jou website toegankelijk is, of wil je meer informatie hierover? Neem dan gerust even contact op, wij vertellen je er graag meer over.

Auteur:

Alex is onze webbouwer en een échte teamplayer. Of het nu om werk of privé gaat, hij is altijd fanatiek!

Andere interessante artikelen

Indrukwekkend is FD Gazelle 2020!

Indrukwekkend is FD Gazelle 2020!

Indrukwekkend is FD Gazelle 2020!

Indrukwekkend is FD Gazelle 2020!

Groei staat bij ons hoog in het vaandel. In persoon, maar ook als team. We kijken iedere dag kritisch naar hoe we onze dienstverlening kunnen verbeteren en houden elkaar scherp.

Google Ads: de feiten en fabels

Google Ads: de feiten en fabels

Google Ads: de feiten en fabels

Google Ads: de feiten en fabels

Over Google Ads gaan veel feiten en fabels de rondte. We nemen vier beweringen met je door en geven uitleg waarom deze niet of misschien juist wel kloppen.

Zo zet je een magazine in voor jouw bedrijf

Zo zet je een magazine in voor jouw bedrijf

Zo zet je een magazine in voor jouw bedrijf

Zo zet je een magazine in voor jouw bedrijf

Welke voordelen biedt een magazine en wat zijn de do's en don'ts voor het inzetten van dit communicatiemiddel?

De beste hosting voor je WordPress website

De beste hosting voor je WordPress website

De beste hosting voor je WordPress website

De beste hosting voor je WordPress website

De beste hosting voor je WordPress website hangt af van de capaciteit die je nodig hebt. Welke hostingpartij past er bij jou?

Belangrijke statistieken in Google Ads: Veilinginzichten

Belangrijke statistieken in Google Ads: Veilinginzichten

Belangrijke statistieken in Google Ads: Veilinginzichten

Belangrijke statistieken in Google Ads: Veilinginzichten

Je advertenties in Google Ads zijn deels afhankelijk van hoe je concurrenten presteren. Via de veilinginzichten kun je bekijken wie je concurrenten zijn.