Tippie van ons
Tippie van ons

Hoe maak je goede foto’s voor je website & social media?

In deze blog leggen we je uit hoe je het beste foto’s kunt aanleveren voor online gebruik. Hiervoor heb je tegenwoordig geen spiegelreflexcamera meer nodig. Met vrijwel alle smartphones kun je prima foto’s maken.

Om te beginnen hierbij de belangrijkste pijlers voor het maken van goede foto’s:

Wat is het doel van je foto?

Waar ga je het voor gebruiken en wat wil je laten zien? Stel je wilt je nieuwe fietscollectie showen dan is het goed om meerdere foto’s te maken.

  • Een productfoto waarop de fiets zonder achtergrond te zien is.
  • Een close up van de details van de fiets.
  • Een gebruiksfoto of sfeerfoto om de consument te verleiden om de fiets te kopen.

Wat is het onderwerp van je foto?

Zorg ervoor dat dit mooi en duidelijk in beeld komt en de meeste aandacht trekt, zoals dit voorbeeld van onze Indrukwekkend fiets! De fiets trekt de aandacht, pas daarna kijk je naar de omgeving.

Foto van fiets waarin deze duidelijk in beeld is

Let op de belichting

Zorg voor het juiste licht. Te donkere foto’s of foto’s die overbelicht zijn staan niet professioneel. Het onderwerp van de foto valt weg tegen de achtergrond. Zonde!

Voorbeeld foto fiets overbelicht
Overbelicht
Voorbeeldfoto van fiets onderbelicht
Onderbelicht
Voorbeeld van fiets foto goed belicht
Goede belichting

Check je omgeving

Kijk altijd even naar wat je naast het onderwerp nog meer op de foto neemt. Dus staan er opgestapelde dozen in de hoek of een rommelige prullenbak? Ruim deze dan even op, of zorg ervoor dat je de foto vanuit een ander perspectief neemt zodat de omgeving rustiger wordt. Hierdoor springt het onderwerp er nóg meer uit!

Nu je weet waar je op moet letten is het tijd voor actie! Ben je tevreden over het resultaat? Dan is het tijd om deze met ons te delen. Waar kun je allemaal op letten voordat je deze met ons deelt?

Plan je fotomoment in

Nu je weet waar je op moet letten is het tijd voor actie! Maak een plan! Hoe vaak heb je nieuwe foto’s nodig? Is het handiger om een vast moment te pakken en een shoot te organiseren of kan het een wekelijkse taak worden? En zet kort op papier wat je op de foto wilt zetten en in welke setting zodat je dit kunt afstrepen. Ben je tevreden over het resultaat? Dan is het tijd om deze met ons te delen.

Bonus tip: Kijk voor inspiratie hoe andere merken dit doen op bijvoorbeeld Instagram en Pinterest.

Waar moet je op letten als het gaat om kwaliteit?

Hier volgt een opsomming van de minimale (technische) vereisten:

  • Minimaal 300 dpi voor drukwerk, voor web minimaal 72 dpi.
  • Minimale resolutie van 1200 pixels breedte.
  • Vaag: Op je smartphone is het vaak niet meteen te zien, op het eerste gezicht lijkt de foto helder en scherp. Probeer even in te zoomen en kijk dan naar hoe scherp iets is. Wordt de foto na inzoomen extreem vaag of is deze bewogen? Dan is deze foto niet geschikt.
  • We like it RAW! Het liefst zo minimaal mogelijk bewerkt, dus geen foto’s in sepia-effect aanleveren s.v.p.

Bonus tip: Wist je dat de kwaliteit van foto’s drastisch verminderd wanneer je deze deelt via bijvoorbeeld WhatsApp? Of wellicht heb je een (automatische) back-up van je galerij naar Google photo’s? Ook daar is de kans groot dat de kwaliteit wordt verminderd om opslagruimte te besparen. Lees meer over de aanlevermethodes verderop in deze blog.

Gebruik het juiste formaat

Qua formaat/afmeting geldt eigenlijk maar één ding: zo groot mogelijk. Hoe ruimer de foto is genomen, hoe flexibeler we deze kunnen inzetten. Wil je de afbeelding bijvoorbeeld gebruiken voor een Facebook campagne & een Instagram verhaal? Dan krijg je te maken met afwijkende afmetingen en is het raadzaam een afbeelding te kiezen welke voor beide gebruikt kan worden.

Voorbeeld Facebook post:

Voorbeeld Facebook post

Voorbeeld Instagram stories:

Voorbeeld instagram verhaal

Wil je meer weten over afbeeldingsformaten? Lees dan vooral deze blog!

Welk bestandstype gebruik je?

De meeste populaire bestandsindelingen voor webmedia zijn JPG & PNG. Standaard worden alle foto’s in JPG opgeslagen. Komt de afbeelding op je website? Kies dan voor JPG indeling, dit is namelijk goed voor de snelheid van je website. Gebruik je de afbeelding voor je social media kanalen, kies dan voor PNG. Bij PNG blijft de kwaliteit van de foto beter behouden dan bij JPG. Het belangrijkste voordeel van PNG is dat de achtergrond transparant kan zijn. Dit is ideaal voor bewerking & design. Twijfel je over welke indeling? Stuur dan een PNG. Oh en stuur vooral geen foto’s in een Office document, zoals Word.

Denk je ook om de AVG / privacy?

Als wij foto’s toegestuurd krijgen, gaan we ervan uit dat dit is afgestemd met de persoon in kwestie. Om discussies te voorkomen is het daarom altijd aan te raden om vooraf goed af te stemmen waar de foto’s voor gebruikt gaan worden.

Hoe lever je media bestanden aan?

Je weet nu dat foto’s aanleveren via Whatsapp ten koste gaat van de kwaliteit. Maar hoe lever je de media bestanden dan wel aan? Het liefst ontvangen we deze via clouddiensten zoals Wetransfer, Google Drive of Dropbox en vooral niet in een Microsoft Office document zoals Word. Delen via deze diensten zorgt ervoor dat de kwaliteit behouden blijft. Bij hoge uitzondering accepteren we Whatsapp, maar overleg daarvoor even met ons of dat gewenst is. Voor drukwerk hanteren wij aanvullende aanleverspecificaties. Klik hier om deze te downloaden.

Hopelijk helpen bovenstaande tips je met het creëren van (betere) foto’s. Mocht je toch nog vragen hebben hierover of wil je sparren over het beeldmateriaal? Neem dan even contact met ons op.

Andere interessante artikelen

See, Think, Do & Care: een indrukwekkende strategie

See, Think, Do & Care: een indrukwekkende strategie

See, Think, Do & Care: een indrukwekkende strategie

See, Think, Do & Care: een indrukwekkende strategie

Wil je een blijvende indruk maken op je doelgroep? Elke interactie met je klanten, van de eerste kennismaking tot het versterken van de klantrelatie, draagt bij aan je bedrijfsidentiteit. Maar hoe zorg je ervoor dat klanten steeds weer bij jou terugkeren? Je leest het in deze blog!

6 redenen waarom Google Ads een must-have zijn voor jouw bedrijf

6 redenen waarom Google Ads een must-have zijn voor jouw bedrijf

6 redenen waarom Google Ads een must-have zijn voor jouw bedrijf

6 redenen waarom Google Ads een must-have zijn voor jouw bedrijf

De wereld van online marketing breidt zich continu uit. Daarom begrijpen we het als je door de bomen het bos niet meer ziet. Maar geen paniek! Google Ads kan jou als B2C- of B2B bedrijf richting geven. Daarom delen we de 6 belangrijkste redenen waarom Google Ads een absolute must-have is als onderdeel van jouw online marketingstrategie

Dé verwachte trends voor 2024

Dé verwachte trends voor 2024

Dé verwachte trends voor 2024

Dé verwachte trends voor 2024

Terwijl we nog aan het nagenieten zijn van 2023, werpen we een blik op de horizon van 2024. Welke trends staan ons te wachten en hoe zullen ze de manier waarop we op dit moment werken beïnvloeden?

10 tips voor het creëren van boeiende social media content

10 tips voor het creëren van boeiende social media content

10 tips voor het creëren van boeiende social media content

10 tips voor het creëren van boeiende social media content

Social media is een krachtig hulpmiddel om je merk te laten groeien en een sterke online aanwezigheid op te bouwen. Door je doelgroep te begrijpen, waardevolle content te creëren, consistent te zijn en betrokkenheid te stimuleren, kun je met succes social media jouw merk laten groeien en floreren in de digitale wereld. Blijf altijd luisteren naar je doelgroep en blijf leren van je resultaten om je strategie te verfijnen en te optimaliseren.

De magie van warme en tastbare communicatie tijdens de feestdagen

De magie van warme en tastbare communicatie tijdens de feestdagen

De magie van warme en tastbare communicatie tijdens de feestdagen

De magie van warme en tastbare communicatie tijdens de feestdagen

In de snel veranderende wereld van digitale marketing lijkt het soms alsof offline communicatie een beetje vergeten wordt. Toch blijft het een krachtig instrument om een blijvende indruk achter te laten bij klanten, medewerkers en potentiële klanten. In deze blog gaan we dieper in op waarom offline marketing tijdens de feestdagen nog steeds heel populair is en delen we inspirerende en vooral unieke cadeau ideeën!

Hoe je social media kunt inzetten om jouw merk te laten groeien.

Hoe je social media kunt inzetten om jouw merk te laten groeien.

Hoe je social media kunt inzetten om jouw merk te laten groeien.

Hoe je social media kunt inzetten om jouw merk te laten groeien.

Social media is een krachtig hulpmiddel om je merk te laten groeien en een sterke online aanwezigheid op te bouwen. Door je doelgroep te begrijpen, waardevolle content te creëren, consistent te zijn en betrokkenheid te stimuleren, kun je met succes social media jouw merk laten groeien en floreren in de digitale wereld. Blijf altijd luisteren naar je doelgroep en blijf leren van je resultaten om je strategie te verfijnen en te optimaliseren.

Terug naar boven