back to top

IJzersterke e-mailmarketing inzetten (1)

E-mailmarketing inzetten. Het klinkt voor de ‘generatie Z’ wellicht achterhaald. Niets is minder waar. Uit verschillende benchmarks, rapporten en analyses van vakgenoten blijkt namelijk dat e-mail een enorm sterk marketingkanaal is, mits het goed ingezet wordt. De highlights uit de vele onderzoeken delen we graag, zodat jij precies weet waarom en hoe je e-mailmarketing in kunt zetten. In dit deel komt het verzamelen van ontvangers en het juist inzetten van mails aan bod. In de hierop volgende blog wordt daarop verder gegaan door analyse en automatisering van mails en nieuwsbrieven te behandelen.

Verzamel bewust

First things first. Voor je serieus werk gaat maken van e-mailmarketing moet je één ding goed beseffen: gegevens verzamelen mag vaak wel, daar iets mee doen vaak niet. Zo kun je niet aannemen dat iemand die in jouw bestand staat interesse heeft in jouw nieuwsbrief. Ongevraagd e-mailen is uit den boze en wordt meer en meer onder de loep genomen. Heeft iemand eerder een product of dienst bij jou afgenomen, dan mag je diegene wel benaderen.

Bij het vragen van toestemming dien je op een eenvoudige, concrete manier toe te lichten waarvoor je dat doet. Doe je dat voor meerdere doeleinden, dan is een splitsing verplicht. Je mag bijvoorbeeld niet met één vinkje websitebezoekers zowel toestemming laten geven voor de algemene voorwaarden als zich laten abonneren op de nieuwsbrief.

Zorg er dus voor dat je op een verantwoorde manier gegevens verzameld en opslaat. Onzorgvuldig met persoonsgegevens omgaan kan jouw reputatie een behoorlijke schade toebrengen. Sta dus goed stil bij de te nemen stappen in dit proces.

Segmentatie

Als mensen zich op jouw website of via social media in kunnen schrijven voor de nieuwsbrief of andere mails, dan kun je verschillende invoervelden toevoegen. Het is aan te raden om naast de naam en het mailadres ook te vragen naar de interesses of functie van die persoon. Deze informatie kan namelijk enorm bruikbaar zijn om te segmenteren. Iemand die een kat heeft is waarschijnlijk niet geïnteresseerd in een mail over hondentuigjes. En de kans is klein dat een financieel manager een mail over facility leest. Door goed te segmenteren blijf je relevant voor je ontvangers en behoud je een schone database.

Wat is de beste dag en tijd om een mail te versturen?

Daar zijn de meningen over verdeeld. Uit de Nationale Email Benchmark van DDMA (2019) blijkt dat 08:00 het populairste tijdstip is. Toch is dat geen verstandig moment. De doorsnee mailbox is ’s ochtends vaak gevuld met belangrijke, maar ook vooral veel onbelangrijke mails. Veel mensen filteren dan op relevantie en twijfelen niet over het weggooien van marketing-gerelateerde mails. Als jouw mail of nieuwsbrief daar tussen staat is de kans groot dat hij ongelezen in de prullenbak eindigt.

De Email Benchmark die E-village in 2019 uit maar liefst 2,3 miljard mails samengesteld heeft, noemt ook 08.00 als tijdstip en voegt toe dat 17:00 eveneens een piekmoment is in het aantal verstuurde mails.

E-village stelt dat de Open Rate (OR) het hoogst is rond 21:00, gevolgd door middernacht. Rond 21:00 wordt 35,2% van de afgeleverde mails geopend, middernacht is dat grofweg 30%.

Uit het eerder aangehaalde onderzoek van DDMA blijkt dat de mailbox op donderdag het volst is. Geen handige dag voor jouw marketing e-mail dus. Je kunt de mail het best op dinsdag sturen, een populaire werkdag en tevens de dag van de werkweek waarop de minste mails binnenkomen.

Ons advies is om een a/b test op te zetten en te kijken welke tijden voor jouw doelgroep het beste werken. We gaan hier in de volgende blog dieper op in.

Het instellen van een gepersonaliseerd naamveld

Veel marketingmails die jouw mailbox instromen beginnen ongetwijfeld met een aanhef waarin jouw naam verwerkt is. Dat is uiteraard niet handmatig erin verwerkt, maar door een stukje code gegenereerd. Zeg nou zelf: Wat trekt beter jouw aandacht? ‘Beste klant’ of ‘Beste Frank’? (Als je Frank heet tenminste.

Slechts 8% van de marketingmails die verstuurd worden bevatten een persoonlijke onderwerpregel. Erg zonde, want volgens de data van DDMA neemt het aantal geopende mails (Confirmed Open Rate) met 10 procent toe wanneer een onderwerpregel gepersonaliseerd is.

Het stukje code wat je in de lay-out van je nieuwsbrief moet zetten hangt af van het mailprogramma dat je gebruikt. Zo gebruiken wij Mailchimp, waar we het stukje code *|FNAME|* toevoegen om de naam van de ontvanger te tonen. Test wel altijd de functionaliteit door even een testmailtje naar jezelf te sturen!

Hoe maak je een inhoudelijk sterke, converterende mail of nieuwsbrief?

  • Houd goed in je achterhoofd welke boodschap je over wil brengen. Onthoud hierbij dat je de aandacht van de lezer niet oneindig vast kunt houden en je dus gericht en beknopt dient te communiceren. Een mail met 10 onderwerpen is misschien veelzijdig, maar zal niet zo goed scoren als een mail waar de focus op één of een paar onderwerpen ligt. Verplaats je dus in de ontvanger en schrijf naar wat diegene zou willen lezen.
  • Let op de ‘volwassenheid’ van je doelgroep. Is de informatie die je over gaat brengen redelijk nieuw voor de ontvanger(s) of kun je wat meer de diepte in gaan? Ga in ieder geval niet meteen met allemaal diepgaande informatie strooien maar probeer de lezer te verleiden om door te klikken naar bijvoorbeeld de website, waar die informatie wel staat.
  • Zorg voor een goede tekst/beeld-balans. Vul de teksten in je mails zoveel mogelijk aan met originele beelden en vermijdt daarbij het gebruik van stockfoto’s. Mensen zijn visueel ingesteld: Door beelden blijft de tekst beter hangen en is de boodschap beter te begrijpen.

Beïnvloeding door wederkerigheid

De beïnvloedingsprincipes van Cialdini leren ons dat wederkerigheid doorslaggevend is. Oprechte interesse in de klant maakt los dat mensen bereid zijn om een wederdienst te leveren. Zo kun je een korting op je producten/ diensten beloven wanneer iemand zich inschrijft voor de nieuwsbrief. Het resultaat? Iemand wordt aangemoedigd om tot aankoop over te gaan en word fan van je bedrijf!

Zou je jouw eigen mail willen ontvangen?

Iedere keer als je op het punt staat een mail de deur uit te sturen moet deze vraag je gedachten passeren. Bekijk jouw mail kritisch aan de hand van deze punten.

  • Hoe wordt de ontvanger aangesproken?
  • Hoe is de toon?
  • Ziet de mail er verzorgd uit?
  • Voegt de inhoud écht iets toe?

Dus…

Hier nog een keer de belangrijke tips om jouw e-mailmarketing een boost te geven:

  • Wanneer je inschrijvingen op bijvoorbeeld de website verzameld, ga dan verantwoord met de gegevens om en probeer personen te segmenteren in verschillende interessegroepen.
  • Mails en nieuwsbrieven kun je het best op dinsdagavond om een uur of 21:00 verzenden.
  • Stel mails zo persoonlijk mogelijk in door aan de hand van codetaal automatische (naam)velden te creëren.
  • Stel jezelf altijd de vraag: Zou je jouw eigen mail willen ontvangen?

Dit biedt een mooi startpunt voor jouw mailstrategie. Een startpunt, want zaken zoals periodiek analyseren en automatiseren kunnen je nét een stap verder brengen. Hoe je dat slim aanpakt lees je in mijn volgende blog: Slim scoren met mails en nieuwsbrieven. Mocht deze blog vragen hebben opgeroepen of wil je hulp bij het opzetten van e-mailmarketing? Dan hoor ik het graag!

Auteur:

Enthousiast, leergierig en op een missie. Zo kunnen we onze aanwinst Sander het best omschrijven. Als een pitbull bijt hij zich vast in projecten. Van strategie tot implementatie is hij graag ‘in the lead’ en kijkt hij kritisch naar de voortgang. Alles voor een sterk resultaat.

Andere interessante artikelen