Even de diepte in
Even de diepte in

In 6 stappen de perfecte nieuwsbrief

Of je de nieuwsbrief nu wekelijks, maandelijks of misschien sporadisch verstuurd. Bij iedere nieuwsbrief heb je een doel. Om dat doel te bereiken hebben mijn collega’s en ik (Sarina) onze best practices gebundeld. Na deze blog kun jij aan de slag met de perfecte nieuwsbrief.

e-mailmarketing team

 

1: Wat is een goed verzendmoment voor de nieuwsbrief?

Sander: Over het verzendmoment zijn de meningen verdeeld en eerlijk, het is voor iedere branche verschillend. Over het algemeen geldt: denk logisch na. Wanneer denk jij dat de ontvanger van jouw nieuwsbrief tijd heeft om het te bekijken?

Verstuur je een zakelijke nieuwsbrief, dan is ’s ochtends voor half 9 en ’s middags voor 1 uur een goed idee. Dat zijn de momenten waarop jouw doelgroep doorgaans bezig is met het verwerken van de mail.

Is de website gericht op particulieren? Dan kun je natuurlijk om half 8 in de morgen je nieuwsbrief versturen omdat je klanten dan tijd hebben om deze te lezen onder het genot van een kopje koffie en een bammetje. Dat is een ideaalbeeld dat niet vaak van toepassing is, want veel ochtenden zijn druk en gehaast. Dus is het slimmer om deze te versturen op het moment dat de ontvanger tijd heeft. Zo zal een kortingscode ’s avonds direct gebruikt worden om een product aan te schaffen.

2: Hoe vaak verstuur je een nieuwsbrief?

Stefan: Wij denken liever niet in een vaste frequentie, maar in relevantie en haalbaarheid. Jouw nieuwsbriefontvanger gaat echt niet denken: o, ik heb de nieuwsbrief van Sandra’s kinderwebshop nog niet gezien deze week. Nieuwsbrieven die te vaak verstuurd worden of vol zitten met onzinnige content krijgen een enkeltje prullenbak. Stuur dus een nieuwsbrief waar jouw doelgroep op zit te wachten. Dan is deze altijd welkom.

Frequentie wordt wel belangrijk wanneer je klanten de verwachting hebben jouw nieuwsbrief te ontvangen. Denk aan de wekelijkse nieuwsbrief met aanbiedingen van de supermarkt of de maandelijkse evenementenagenda van je favoriete theater. Ook hier zie je dat de relevantie bepalend is voor de frequentie.

3: Zo schrijf je een goede nieuwsbrief

Hans-Peter: Je bent natuurlijk mega enthousiast en dus wil je alles vertellen over je nieuwe producten, workshops, weekendactie en o ja, je hebt ook nog een fanclub waar je nieuwsbriefleden zich voor kunnen aanmelden. Voor je het weet heb je een a4-tje volgeschreven. Maar ja.. wie gaat dat allemaal lezen?

Beperk je in een nieuwsbrief tot 3 à 4 onderwerpen en houd de teksten per onderwerp kort. Je hoeft niet alles uit te leggen in een nieuwsbrief. Verwijs door naar een pagina met meer informatie en maak de ontvanger van de nieuwsbrief nieuwsgierig. Zorg bij ieder onderwerp ook voor een duidelijk doel. Stel jezelf de vraag: welke actie wil je de ontvanger van jouw nieuwsbrief laten doen? Gebruik een opvallende knop om die actie kracht bij te zetten.

4: Hoe ontwerp je een nieuwsbrief?

Michel: Bij het ontwerpen van een nieuwsbrief loop je in een nieuwsbriefsysteem vaak tegen beperkingen aan. Je moet dus creatief zijn met de kaders die je hebt. Houdt bij het ontwerpen van je nieuwsbrief allereerst rekening met jouw doelgroep. Voor wie ontwerp je de nieuwsbrief? Moet het kleurrijk of juist ingetogen zijn? Kijk daarna naar de huisstijlelementen die een plek moeten krijgen. Zorg tijdens de opmaak dat het logisch is welke kop bij welk artikel hoort en zorg voor een duidelijke actieknop. 

5: Voorkom dat je nieuwsbrief in de spam komt

Alex: een goede nieuwsbrief opstellen is één, goed verzenden is twee. Je wilt natuurlijk niet dat deze in de spam belandt. Met deze 3 DNS-records zorg je ervoor dat jouw mails niet in de spamfolder terechtkomen:

  1. SPF-record: Geef toestemming via jouw domein voor het verzenden van je nieuwsbrief en bescherm hiermee ontvangers tegen spam, spoofing en phishing.
  2. DKIM-record: Stel een digitale handtekening in zodat de ontvanger kan controleren of de mail daadwerkelijk door jou is verzonden en geautoriseerd.
  3. CNAME-record: Stel een eigen url in voor je nieuwsbrief. Dit staat netter, professioneler en je kunt alle kliks op linkjes uit je nieuwsbrief meten.

6: Extra verzendmomenten

Sarina: Black Friday komt er aan. Het moment waar tegenwoordig bijna iedere webshop aan mee doet. Heb jij al een nieuwsbrief klaar staan? Vergeet niet om je acties ook te promoten via andere kanalen zoals Facebook, Instagram en je Google advertenties. En denk ook aan de banner op je website. Zo is de actie niet te missen.

Je hoeft trouwens niet te wachten op Black Friday of op de feestdagen. Probeer eens een weekendactie! Een kortdurende actie geeft een gevoel van urgentie en zet je doelgroep direct aan tot actie.

Dus…

Ga aan de slag met deze zes tips om het effect van jouw nieuwsbrief te vergroten. Uiteraard is dit het topje van de ijsberg als het om nieuwsbrieftips gaat, want de perfecte nieuwsbrief opstellen vraagt om een hoop kennis. Daarom helpen wij je graag. Mocht je over deze zes tips vragen hebben of willen sparren over jouw nieuwsbrief dan staan we klaar om te helpen! Bel of stuur ons een bericht.

Auteur:

Toe aan een nieuwe propositie of gewoon een verfrissend gesprek? Ik help je graag om je (online) doelen te behalen!

Andere interessante artikelen

See, Think, Do & Care: een indrukwekkende strategie

See, Think, Do & Care: een indrukwekkende strategie

See, Think, Do & Care: een indrukwekkende strategie

See, Think, Do & Care: een indrukwekkende strategie

Wil je een blijvende indruk maken op je doelgroep? Elke interactie met je klanten, van de eerste kennismaking tot het versterken van de klantrelatie, draagt bij aan je bedrijfsidentiteit. Maar hoe zorg je ervoor dat klanten steeds weer bij jou terugkeren? Je leest het in deze blog!

6 redenen waarom Google Ads een must-have zijn voor jouw bedrijf

6 redenen waarom Google Ads een must-have zijn voor jouw bedrijf

6 redenen waarom Google Ads een must-have zijn voor jouw bedrijf

6 redenen waarom Google Ads een must-have zijn voor jouw bedrijf

De wereld van online marketing breidt zich continu uit. Daarom begrijpen we het als je door de bomen het bos niet meer ziet. Maar geen paniek! Google Ads kan jou als B2C- of B2B bedrijf richting geven. Daarom delen we de 6 belangrijkste redenen waarom Google Ads een absolute must-have is als onderdeel van jouw online marketingstrategie

Dé verwachte trends voor 2024

Dé verwachte trends voor 2024

Dé verwachte trends voor 2024

Dé verwachte trends voor 2024

Terwijl we nog aan het nagenieten zijn van 2023, werpen we een blik op de horizon van 2024. Welke trends staan ons te wachten en hoe zullen ze de manier waarop we op dit moment werken beïnvloeden?

10 tips voor het creëren van boeiende social media content

10 tips voor het creëren van boeiende social media content

10 tips voor het creëren van boeiende social media content

10 tips voor het creëren van boeiende social media content

Social media is een krachtig hulpmiddel om je merk te laten groeien en een sterke online aanwezigheid op te bouwen. Door je doelgroep te begrijpen, waardevolle content te creëren, consistent te zijn en betrokkenheid te stimuleren, kun je met succes social media jouw merk laten groeien en floreren in de digitale wereld. Blijf altijd luisteren naar je doelgroep en blijf leren van je resultaten om je strategie te verfijnen en te optimaliseren.

De magie van warme en tastbare communicatie tijdens de feestdagen

De magie van warme en tastbare communicatie tijdens de feestdagen

De magie van warme en tastbare communicatie tijdens de feestdagen

De magie van warme en tastbare communicatie tijdens de feestdagen

In de snel veranderende wereld van digitale marketing lijkt het soms alsof offline communicatie een beetje vergeten wordt. Toch blijft het een krachtig instrument om een blijvende indruk achter te laten bij klanten, medewerkers en potentiële klanten. In deze blog gaan we dieper in op waarom offline marketing tijdens de feestdagen nog steeds heel populair is en delen we inspirerende en vooral unieke cadeau ideeën!

Hoe je social media kunt inzetten om jouw merk te laten groeien.

Hoe je social media kunt inzetten om jouw merk te laten groeien.

Hoe je social media kunt inzetten om jouw merk te laten groeien.

Hoe je social media kunt inzetten om jouw merk te laten groeien.

Social media is een krachtig hulpmiddel om je merk te laten groeien en een sterke online aanwezigheid op te bouwen. Door je doelgroep te begrijpen, waardevolle content te creëren, consistent te zijn en betrokkenheid te stimuleren, kun je met succes social media jouw merk laten groeien en floreren in de digitale wereld. Blijf altijd luisteren naar je doelgroep en blijf leren van je resultaten om je strategie te verfijnen en te optimaliseren.

Terug naar boven