Tippie van ons
Tippie van ons

Zo maak je jouw site mobielvriendelijker

We geven je in dit artikel een aantal goede tips om websites zo mobielvriendelijk mogelijk te maken. Omdat mobiel verkeer steeds meer toeneemt op websites is het enorm belangrijk dat je website of webwinkel mobielvriendelijk is. Wij hanteren daarom dus de ‘Mobile first’ aanpak. Ken je de term mobile first al? In het kort gaat het erom dat onze vormgevers eerst het ontwerp geschikt voor smartphones maken. Na goedkeuring worden de desktopontwerpen gemaakt en aangeleverd bij de klant. Voor webdevelopers hetzelfde verhaal. Er wordt eerst gekeken naar de mobiele omgeving, en gaandeweg wordt er naar de desktopomgeving toegewerkt.

Hier volgen een aantal tips om je website of webwinkel mobielvriendelijker te maken:

Prestatietool

Laten we in kaart brengen hoe je huidige website of webwinkel eigenlijk scoort op mobiele apparaten. Dit kan je inzichtelijk maken door gebruik te maken van Google PageSpeed Insights. Met deze gratis tool krijg je snel en gemakkelijk inzicht in de snelheid en gebruiksvriendelijkheid van jouw website. Wat je moet doen: geef je huidige URL op en klik vervolgens op de knop ‘Analyseren’. Google gaat nu je website toetsen op een aantal belangrijke punten en factoren. Dit duurt een paar seconden. Wanneer de tool klaar is, zie je direct in een overzicht hoe goed (of slecht) jouw website het doet. Er wordt onderscheid gemaakt tussen een mobiele en desktop score. Vaak is de mobiele score wat lager, omdat de snelheid hier meer van toepassing is. Dit brengt ons bij onderstaand punt.

Snelheid

Misschien een hele logische, maar in de praktijk wordt hier te weinig aandacht geschonken. Uiteraard is iedereen gebaat bij een snelle website, maar mobiele gebruikers vinden dit extra prettig. Vaak is een telefoon minder krachtig dan een desktop en is de internetsnelheid buiten WiFi om niet altijd ideaal. Daarom is het extra belangrijk dat pagina’s snel kunnen laden. Een snelle website zorgt immers voor:

  • Een betere gebruikerservaring
  • Minder afhakers
  • Meer klanten en dus omzet
  • Stijging binnen de Google resultaten

Er zijn een aantal opties welke je kunt toepassen, maar de belangrijkste optie is: zorg voor een goede hostingpartij. De snelheid van de server waarop je website staat (zie het als fundering van een huis) bepaald namelijk voor een groot gedeelte de snelheid van je website. Je website kan nog zo geoptimaliseerd zijn, maar als het op een gammele (en vaak goedkope) server staat blijft je website ook traag. Andere opties om je website zo snel mogelijk te maken staan in een eerder geschreven blog: Je website indrukwekkend snel in slechts 4 stappen.

Laat onderdelen weg

Het liefst laat je natuurlijk alles zien op een pagina. Op een desktop is hier vaak ook wel de ruimte voor, maar op een smartphone of tablet moet je spaarzamer omgaan met de ruimte, deze is immers in vergelijking met een desktop beperkt. Denk dan ook goed na welke elementen je op de mobiele weergave wilt tonen, of welke juist niet. Houd daarbij rekening dat een smartphonebezoek aan je website of webwinkel meestal wat vluchtiger is dan op een desktop. De informatie moet daarom ook kort en krachtig zijn. Laat bijvoorbeeld maar 2 nieuwsberichten zien op je homepage, in vergelijking met de 6 op een desktop. Het scheelt immers weer de nodige ruimte en bestandsgrootte.

Advies op maat

Wekelijks komen er websites op ons pad waarvan wij de prestaties checken. Onze webdevelopers weten waar ze moeten kijken en doen dat dus ook graag voor jou. Stuur Alex hieronder een mail of bel ons op het telefoonnummer, dan kijken we samen naar hoe mobielvriendelijk jouw site is.

Auteur:

Alex is onze webbouwer en een échte teamplayer. Of het nu om werk of privé gaat, hij is altijd fanatiek!

Andere interessante artikelen

Bereid je voor op een cookieloos tijdperk

Bereid je voor op een cookieloos tijdperk

Bereid je voor op een cookieloos tijdperk

Bereid je voor op een cookieloos tijdperk

Bereid je voor op een cookieloos tijdperk. Daardoor zal jij 80% minder inzicht krijgen in je data. Lees hier wat je nu moet doen!

Werken in sprints

Werken in sprints

Werken in sprints

Werken in sprints

Om een project te laten slagen is er veel toewijding nodig. Niet alleen van Indrukwekkend, maar ook zeker van de opdrachtgever. Omvangrijke projecten pakken we dan ook aan via een sprint. Maar hoe werkt dit precies in de praktijk en wat zijn de voordelen van deze werkwijze?

In 6 stappen de perfecte nieuwsbrief

In 6 stappen de perfecte nieuwsbrief

In 6 stappen de perfecte nieuwsbrief

In 6 stappen de perfecte nieuwsbrief

Of je de nieuwsbrief nu wekelijks, maandelijks of misschien sporadisch verstuurd, bij iedere nieuwsbrief heb je een doel. Om dat doel te bereiken hebben onze experts hun best practices gebundeld.

Duurzaam alternatief voor de wegwerp-koffiebeker

Duurzaam alternatief voor de wegwerp-koffiebeker

Duurzaam alternatief voor de wegwerp-koffiebeker

Duurzaam alternatief voor de wegwerp-koffiebeker

Vanaf 2023 mogen plastic en papieren bekers met een plastic coating niet meer gebruikt worden. Maar wat is het alternatief voor de wegwerp-koffiebeker?

Voorkom dat je nieuwsbrief als spam wordt gezien

Voorkom dat je nieuwsbrief als spam wordt gezien

Voorkom dat je nieuwsbrief als spam wordt gezien

Voorkom dat je nieuwsbrief als spam wordt gezien

Komt je nieuwsbrief in de spam terecht? Voeg deze DNS-records toe aan je domein en verklein de kans dat jouw nieuwsbrief in de spamfolder terecht komt.

Cloudflare: de nieuwe kwaliteitsimpuls van Kinsta

Cloudflare: de nieuwe kwaliteitsimpuls van Kinsta

Cloudflare: de nieuwe kwaliteitsimpuls van Kinsta

Cloudflare: de nieuwe kwaliteitsimpuls van Kinsta

Website performance en beveiliging zijn twee belangrijke aandachtspunten wanneer wij een website ontwikkelen. Nieuwe technologieën kunnen een positieve impact op de veiligheid en prestaties van websites hebben.

Terug naar boven
Voordat je weggaat

In onze maandelijkse nieuwsbrief ontvang je:

  • Frisse ideeën op het gebied van social media;
  • Advies op maat van onze professionals;
  • Feiten en nieuwtjes over strategie, offline communicatie, websites, online marketing.