Tippie van ons
Tippie van ons

Voorkom dat je nieuwsbrief als spam wordt gezien

Valt de respons op je nieuwsbrief tegen? Grote kans dat deze in spamfolder van je ontvangers terecht komt. Zonde! Om dat te voorkomen zijn er een aantal DNS-records in te stellen. We leggen je in deze blog uit welke dat zijn en wat ze doen. Hiermee voorkom je dat jouw nieuwsbrief in de spamfolder komt. 

Verbeter de verzendreputatie door authenticatie

Authenticatie is het proces waarbij iemand nagaat of je echt bent wie je beweert te zijn. Dit kan gaan om een gebruiker, een andere computer of een app. En je nieuwsbrief dus! Door je nieuwsbrief te authenticeren zorg je ervoor dat deze in het postvak-in komt in plaats van de spamfolder. Veel hostingpartijen gebruiken de authenticatie ook om de verzendreputatie bij te houden. Een positieve verzendreputatie vergroot de kans dat spamfilters jouw e-mail een ‘go’ geven en dus in het postvak-in plaatsen. Bovendien versnelt het de acceptatie van jouw e-mail door de ontvangende servers.

Veelgebruikte nieuwsbriefsystemen als Mailchimp en Campaign Monitor verifiëren automatisch alle e-mails die worden verzonden. Wil je checken hoe jouw nieuwsbrief scoort, doen dan een “inbox test” via jouw nieuwsbriefsysteem. En doe test deze opnieuw wanneer je het design van je nieuwsbrief aanpast.

Door extra DNS-records aan je domein toe te voegen is het mogelijk om verzonden nieuwsbrieven digitaal te “ondertekenen”. Hieronder lichten we de drie belangrijkste DNS-records uit, die wij toepassen om de veiligheid en betrouwbaarheid van iedere verzonden nieuwsbrief te verbeteren.

1. SPF-record: toestemming via jouw domein

Met een SPF-record (Sender Policy Framework) kun je aangeven welk nieuwsbriefsysteem e-mails mag verzenden vanuit jouw naam. Ontvangende servers controleren vervolgens of de server toestemming heeft om namens jouw domein e-mail te verzenden.

Zorg dus altijd voor een juist SPF-record om ontvangende e-mailservers te laten controleren of je nieuwsbrieven van een goedgekeurde server afkomstig zijn. Als dat niet het geval is kan de ontvangende server het als nep beschouwen en komt deze in de spamfolder.

2. DKIM-record: een digitale handtekening

DKIM (DomainKeys Identified Mail) is een e-mailverificatie techniek. Daarmee kan de ontvanger controleren of een mail daadwerkelijk is verzonden en geautoriseerd door de eigenaar van dat domein. Door de e-mail een digitale DKIM-handtekening te geven kan de authenticiteit gegarandeerd worden.

Een DKIM-handtekening is een gecodeerde tekenreeks die onzichtbaar in de e-mail is toegevoegd. De reeks van onzichtbare tekens wordt door de mailserver van de ontvanger gevalideerd. Een goed ingestelde DKIM-handtekening vergroot de kans dat spamfilters en andere beveiligingscontroles jouw e-mails accepteren. Daar krijgt de ontvanger niets van mee, omdat de DKIM-handtekening achter de schermen gecontroleerd wordt.

3. CNAME-record: een eigen URL instellen

Een CNAME record (Canonical Name) wordt met name voor branding gebruikt. Door een CNAME-record toe te voegen aan je domein is het mogelijk om bijvoorbeeld een aangepaste inlog-URL te gebruiken voor je MailChimp of Campaign Monitor account. Bijkomend voordeel is dat alle linkjes in je nieuwsbrief (zoals bekijk de online versie, uitschrijven nieuwsbrief, e.d.) gelinkt zijn aan je eigen domein.

Zo gebruiken wij het domein communicatie.indrukwekkend.nl voor het verzenden van nieuwsbrieven. Je kunt onze nieuwsbrief over relatiegeschenken in oktober 2021 dan ook op de volgende URL bekijken: https://communicatie.indrukwekkend.nl/t/r-e-trykukjy-l-q/. Dit staat netter en professioneler in vergelijking met de standaard URL die door Campaign Monitor wordt gebruikt. Het zijn misschien details, maar alles helpt!

Aan de slag

Voeg deze DNS-records toe aan je domein en verklein de kans dat jouw nieuwsbrief in de spamfolder terecht komt. Heb je hier hulp bij nodig? Neem dan contact met ons op. Je kunt ons ook altijd even bellen. 😉

Auteur:

Alex is onze webbouwer en een échte teamplayer. Of het nu om werk of privé gaat, hij is altijd fanatiek!

Andere interessante artikelen

See, Think, Do & Care: een indrukwekkende strategie

See, Think, Do & Care: een indrukwekkende strategie

See, Think, Do & Care: een indrukwekkende strategie

See, Think, Do & Care: een indrukwekkende strategie

Wil je een blijvende indruk maken op je doelgroep? Elke interactie met je klanten, van de eerste kennismaking tot het versterken van de klantrelatie, draagt bij aan je bedrijfsidentiteit. Maar hoe zorg je ervoor dat klanten steeds weer bij jou terugkeren? Je leest het in deze blog!

6 redenen waarom Google Ads een must-have zijn voor jouw bedrijf

6 redenen waarom Google Ads een must-have zijn voor jouw bedrijf

6 redenen waarom Google Ads een must-have zijn voor jouw bedrijf

6 redenen waarom Google Ads een must-have zijn voor jouw bedrijf

De wereld van online marketing breidt zich continu uit. Daarom begrijpen we het als je door de bomen het bos niet meer ziet. Maar geen paniek! Google Ads kan jou als B2C- of B2B bedrijf richting geven. Daarom delen we de 6 belangrijkste redenen waarom Google Ads een absolute must-have is als onderdeel van jouw online marketingstrategie

Dé verwachte trends voor 2024

Dé verwachte trends voor 2024

Dé verwachte trends voor 2024

Dé verwachte trends voor 2024

Terwijl we nog aan het nagenieten zijn van 2023, werpen we een blik op de horizon van 2024. Welke trends staan ons te wachten en hoe zullen ze de manier waarop we op dit moment werken beïnvloeden?

10 tips voor het creëren van boeiende social media content

10 tips voor het creëren van boeiende social media content

10 tips voor het creëren van boeiende social media content

10 tips voor het creëren van boeiende social media content

Social media is een krachtig hulpmiddel om je merk te laten groeien en een sterke online aanwezigheid op te bouwen. Door je doelgroep te begrijpen, waardevolle content te creëren, consistent te zijn en betrokkenheid te stimuleren, kun je met succes social media jouw merk laten groeien en floreren in de digitale wereld. Blijf altijd luisteren naar je doelgroep en blijf leren van je resultaten om je strategie te verfijnen en te optimaliseren.

De magie van warme en tastbare communicatie tijdens de feestdagen

De magie van warme en tastbare communicatie tijdens de feestdagen

De magie van warme en tastbare communicatie tijdens de feestdagen

De magie van warme en tastbare communicatie tijdens de feestdagen

In de snel veranderende wereld van digitale marketing lijkt het soms alsof offline communicatie een beetje vergeten wordt. Toch blijft het een krachtig instrument om een blijvende indruk achter te laten bij klanten, medewerkers en potentiële klanten. In deze blog gaan we dieper in op waarom offline marketing tijdens de feestdagen nog steeds heel populair is en delen we inspirerende en vooral unieke cadeau ideeën!

Hoe je social media kunt inzetten om jouw merk te laten groeien.

Hoe je social media kunt inzetten om jouw merk te laten groeien.

Hoe je social media kunt inzetten om jouw merk te laten groeien.

Hoe je social media kunt inzetten om jouw merk te laten groeien.

Social media is een krachtig hulpmiddel om je merk te laten groeien en een sterke online aanwezigheid op te bouwen. Door je doelgroep te begrijpen, waardevolle content te creëren, consistent te zijn en betrokkenheid te stimuleren, kun je met succes social media jouw merk laten groeien en floreren in de digitale wereld. Blijf altijd luisteren naar je doelgroep en blijf leren van je resultaten om je strategie te verfijnen en te optimaliseren.

Terug naar boven