Even de diepte in
Even de diepte in

Hoger in Google: begin bij deze basisstappen

Hoger in Google verschijnen? Iedereen wil het, lang niet iedereen lukt het. In de marketing is SEO de term die centraal staat. Misschien heb je er weleens over gehoord, maar weet je niet waar je moet beginnen. Of je bent er met goede moed aan begonnen, maar inmiddels het spoor bijster. We helpen je graag op weg in deze blog, waarin je de absolute basis voor de vindbaarheid van jouw website leest.

Als eerst een korte uitleg over SEO. Dat staat voor Search Engine Optimization, maar gaat ook als zoekmachine optimalisatie door het leven. Het is een verzamelterm voor alle werkzaamheden die je doet om je sitepagina’s zo goed mogelijk op het algoritme van Google af te stemmen. Daar gaan we het in deze blog over hebben.

Crawlen

Om te optimaliseren voor Google is het eerst nodig om te weten hoe de zoekmachine haar algoritme bepaalt. Google gebruikt hiervoor spiderbots. Door te crawlen verzamelen deze spiders informatie van de honderden miljarden webpagina’s die onze wereld rijk is. Er wordt continu gezocht naar nieuwe sites en nieuwe inhoud op bestaande sites. Alle inhoud op je site wordt geanalyseerd, van zoekwoorden tot hoe recent de website is. Deze informatie wordt vervolgens geordend in de zoekindex. Websites die gebruikers van Google voortdurend de meest relevante informatie voorschotelen krijgen een hogere positie in Google.

Bij een voor jou relevante zoekopdracht wil je dus hoog of hoger in Google verschijnen. Overigens noemen we bewust Google, omdat het verkeer via andere zoekmachines zoals Bing of DuckDuckGo in Nederland doorgaans maar een paar procent betreft. Google is dus de zoekmachine waarvoor we willen optimaliseren.

Op naar de materie. Met een aantal basisinstellingen kun je veel van jouw concurrenten al ver achter je laten. Volg onderstaande stappen, dan komt het goed!

Stap 1: Bewustwording

Typ eerst maar eens een product of dienst in die jij aanbiedt in de zoekbalk van Google. Wat verschijnt er? Hoeveel advertenties staan er boven de organische (niet-geadverteerde) resultaten? Welke teksten staan er in en onder de titels en hoe vaak komt het door jou gezochte woord erin voor? En, voor zover je het kunt vinden, op welke plaats staat jouw website tussen de zoekresultaten?

Stap 2: Focus keywords kiezen

Open een spreadsheet en zet daarin alle belangrijke pagina’s van jouw website. Denk aan de homepage, de product/dienstpagina’s en de contactpagina. Ga als volgt te werk:

Zoekwoordenonderzoek

Nu ga je aan de hand van een zoekwoordenonderzoek bepalen op welk woord of woordgroep je gaat optimaliseren. Gaat het bijvoorbeeld om een productpagina voor een Makita klopboor, dan zou ‘Makita klopboor kopen’ of ‘Makita klopboor specificaties’ een goede keuze kunnen zijn. Onthoud: je kunt beter op een specifieke term uitblinken dan dat je probeert mee te dingen op algemene zoektermen zoals ‘boor’. Daar dingen namelijk al genoeg grootmachten in mee.

Keywords kiezen

Aan de hand van de uitkomsten van het zoekwoordenonderzoek kun je nu een keuze gaan maken. Je zult misschien denken: welke woordgroep stel ik dan centraal op mijn homepage? Dat is afhankelijk van de naamsbekendheid van jouw organisatie en het product dat je aanbied. Heb je (lokaal) een erg bekende naam, dan zou je die als keyword voor je homepage kunnen gebruiken. Is je naam minder bekend, maar zit je in een specifieke branche zoals occasions, denk dan bijvoorbeeld aan de woordgroep ‘occasions (woonplaats)’.

Keyword stuffing

Een belangrijke tip: doe niet aan keyword stuffing. Daarmee bedoelen we het oneindig herhalen van keywords in je website teksten, zoals ‘wij verkopen vis. Vis uit de zee waar vis leeft. Vis is lekker. Vis vandaag? Vis. Vis. Vis.’  Wat zal het keyword in deze tenenkrommende tekst zijn? Dit soort teksten scoort misschien in eerste instantie goed voor je SEO-indicatie, maar zal niet gewaardeerd worden door je website bezoekers, waardoor zij de site snel weer verlaten. Dat heeft dan weer een negatieve invloed op je ranking in Google.

Stap 3: Een SEO-plugin gebruiken

Nu je weet welke keywords je op je website pagina’s gaat gebruiken, kunnen we aan de slag met de teksten. Gebruik hiervoor een SEO-plugin zoals Rank Math of Yoast SEO. Eerstgenoemde is onze favoriet vanwege de accurate adviezen die gegeven worden. Zo krijg je na het invoeren van de door jou bepaalde keywords meteen te zien of die woorden vaak genoeg op je website pagina vermeld staan. Er wordt gekeken naar je titels, teksten en afbeeldingen. Die laatste kun je namelijk een handige titel meegeven, maar daarover straks meer bij stap 6.

Stap 4: Website teksten optimaliseren

Misschien heb je al een complete tekst staan. Of begin je nu juist met schrijven. In ieder geval is het handig om je te committeren aan de door jou gekozen keywords voor die pagina. Zorg dat de keywords in je paginatitel (h1) staan. Daarnaast kun je ze in tussenkopjes en in de tekst (het liefst steeds in dezelfde volgorde) terug laten komen, al moet het niet storend worden. Zo zijn de keywords waarvoor deze blog geoptimaliseerd is ‘Hoger in Google’. Lees maar eens terug: hoe vaak heb je die woordgroep al voorbij zien komen? En viel het op tijdens het lezen of had je het niet door?

Stap 5: Meta-teksten toevoegen

De teksten die je in Google ziet voordat je doorklikt op één van de vele zoekresultaten, heten meta-titles en meta-descriptions. Meta-titles zijn de titels (echt waar) en mogen maximaal 60 tekens lang zijn. Al kan het inmiddels zo zijn dat Google dat aantal weer aangepast heeft, dat doen ze namelijk nogal vaak. Meta-descriptions zijn de teksten onder de titel die kort beschrijven wat je op de pagina kunt vinden. De maximale lengte van deze tekst bedraagt 160 tekens. Maak je de tekst langer, dan zal Google de tekst af gaan kapp…

In SEO plugins als Rankmath en Yoast SEO kun je de meta-teksten per pagina invoeren, waarbij je meteen een indicatie krijgt van hoe sterk de teksten zijn. De plugins helpen je dus bij jouw strijd om hoger in Google te komen. Laat je het aan het toeval over en stel je de teksten dus niet in, dan zal Google op basis van de zoekopdracht zelf een stuk tekst van je pagina halen. Hoewel dit goed klinkt, is het zelf instellen toch echt beter. Stel je zelf de teksten in, dan kun je namelijk ook een oproep tot actie toevoegen, zoals ‘lees hier meer over (onderwerp)’.

Let op: De scores in Rankmath en Yoast SEO gebruik je als leidraad voor het opstellen en verbeteren van je teksten. Pin je er dus niet op vast dat een 100% score een nummer 1 positie in Google oplevert. Het gaat Google er uiteindelijk om of jij antwoord geeft op de vraag van de gebruiker.

Stap 6: Afbeeldingen

De laatste stap om jouw pagina-inhoud te optimaliseren voor Google is het toevoegen van titels aan afbeeldingen. In de meeste gevallen zul je nadat je de tekst geschreven hebt, afbeeldingen aan je website pagina toe gaan voegen. Die afbeeldingen hebben natuurlijk al een naam, maar we adviseren deze alsnog even na te kijken.

Een sterke reden om überhaupt de naam van de afbeelding te controleren voordat je hem upload, is dat er wel eens ‘grappige’ namen aan gehangen kunnen worden. Wees je ervan bewust dat wanneer je een afbeelding bijvoorbeeld gekkehenkie.png’ noemt en je deze op je website zet, dat gewoon zichtbaar is voor de sitebezoeker. Geen aanrader.

Wijzig de naam in je bestandsfolder of in je CMS zoals WordPress naar een professionele, beschrijvende naam. Geen visje001.jpg of IMG74008, maar bijvoorbeeld rvs-kraan-grohe.jpg. Voer een goede alt-tekst in zodat als de afbeelding niet zichtbaar is, er een professionele, beschrijvende tekst op die plaats verschijnt. Door die twee titels verschijn je ook nog eens hoger in Google image search!

Verder is het handig om afbeeldingen als JPG te uploaden. Een JPG is minder groot dan een PNG-afbeelding. Een te grote afbeelding kan de laadtijd van een webpagina een behoorlijke knauw geven. Dat helpt je niet om hoger in Google te komen.

Concluderend

Volg de bovenstaande stappen om jouw websitepagina’s beter vindbaar te maken. Je zult op termijn gaan merken dat je website meer bezoekers trekt en dus ook meer nieuw publiek bereikt. Committeer je aan een zorgvuldig gekozen woordgroep. Om je in te laten zien hoe je dat kunt doen hebben we dat dan ook iets vaker dan gebruikelijk gedaan. 🙂

Nu is het jouw beurt, zet ‘m op! Ga eerst aan de slag met deze basis stappen, dan kun je daarna aan de hand van deze vervolgblog verder de diepte in. Kom je er niet uit of heb je de tijd er niet voor? Neem dan contact op, we helpen je graag!

 

Auteur:

Enthousiast, leergierig en op een missie. Sander is ambitieus en wil alles weten over (online) marketing, koken, koffie, poker, voetbal, enz., enz.

Andere interessante artikelen

Hoe ga je aan de slag met KPI’s?

Hoe ga je aan de slag met KPI’s?

Hoe ga je aan de slag met KPI’s?

Hoe ga je aan de slag met KPI’s?

KPI's helpen jou op de goede weg! Met goed geformuleerde KPI's kun je namelijk jouw doelgroep beter helpen het einddoel te bereiken. Lees hier hoe,

Inzicht in jouw website statistieken

Inzicht in jouw website statistieken

Inzicht in jouw website statistieken

Inzicht in jouw website statistieken

Vind je de website statistieken in Google Analytics ingewikkeld? Onze dashboards geven je op een overzichtelijke manier inzicht in je website prestaties.

Hoger in Google: hoe verbeter je je positie in Google?

Hoger in Google: hoe verbeter je je positie in Google?

Hoger in Google: hoe verbeter je je positie in Google?

Hoger in Google: hoe verbeter je je positie in Google?

De basisteksten bevatten de juiste keywords. Je hebt je meta-omschrijvingen op orde. Hoe nu verder? In deze blog helpen we je met het maken van een SEO-strategie zodat jij je positie in Google kunt verbeteren. 

Wat is er nieuw in WordPress 5.7?

Wat is er nieuw in WordPress 5.7?

Wat is er nieuw in WordPress 5.7?

Wat is er nieuw in WordPress 5.7?

De nieuwe "Gutenberg" editor blijft zicht ontwikkelen. Ontdek wat er nieuw is in WordPress 5.7.

Zo hack jij het Instagram algoritme in 2021

Zo hack jij het Instagram algoritme in 2021

Zo hack jij het Instagram algoritme in 2021

Zo hack jij het Instagram algoritme in 2021

Ontdek de nieuwe richtlijnen van het Instagram algoritme en gebruik ze voor jouw contentstrategie.

Terug naar boven