072 562 54 82

Inhoudsopgave

De basisteksten op je website bevatten de juiste keywords. Je hebt je meta-omschrijvingen op orde. Kortom, je hebt onze vorige blog in deze tweedelige serie gelezen. Hoe nu verder? In deze blog helpen we je met het maken van een SEO-strategie zodat jij je positie in Google kunt verbeteren.

Stap 1: koppel Search Console

In Search Console kun je zien op welke organische zoekwoorden je bedrijf gevonden wordt. Wij maken zelf gebruik van Google Data Studio om deze informatie vervolgens overzichtelijk weer te geven. Op basis van de belangrijkste productgroepen of thema’s clusteren we zoektermen in een tabel. Hieronder zie je een voorbeeld voor de Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied (OD NKZG). Voor hen houden we bij hoe zij gevonden worden op hun eigen naam en op bepaalde thema’s zoals het melden van overlast en de aanvraag van vergunningen.

Stap 2: inventariseer je positie

In de lijst staan alle zoektermen omtrent dit thema waar zij op gevonden worden gesorteerd op het aantal weergaven. Vervolgens checken we welke zoektermen nog geen top 3 positie behalen en of dit een belangrijke term is waar zij op gevonden willen worden.

Google data studio seo overzicht

Stap 3: optimaliseer je content

3.1: herschrijf je bestaande content

Stel dat de OD NZKG gevonden willen worden op de term ‘Wat doet de omgevingsdienst?’, dan gaan wij een SEO-plan maken om de positie op deze term te verbeteren. We kunnen dit doen door de term letterlijk te verwerken op bestaande pagina’s over dit onderwerp. Daarmee optimaliseren we de bestaande content. We kijken dan ook hoe we deze teksten kunnen herschrijven zodat ze nog beter antwoord geven op de vraag van de bezoeker.

3.2: creëer nieuwe content

Daarnaast kunnen we ook specifieke content voor deze term aanmaken. Door letterlijk antwoord te geven op de vraag ‘Wat doet de omgevingsdienst?’ kun je van Google zelfs een rich snippet krijgen. Een rich snippet is een uitgelicht zoekresultaat. Dit bevat vaak het beste antwoord op je vraag.

Rich snippet voorbeeld

Stap 4: je nieuwe content laten waarderen door Google

Nadat je de bestaande pagina’s hebt aangevuld met nieuwe content of nieuwe pagina’s hebt aangemaakt duurt het even voordat Google deze informatie heeft gevonden en verwerkt. Dit noemen we het crawlen van de pagina. Daarna houdt Google in de gaten hoe je content presteert in de zoekresultaten. Hoe vaker bezoekers op jouw zoekresultaat klikken en blijven hangen, hoe hoger Google je positie zal waarderen. Het is daarom belangrijk dat je bij het maken van content altijd de wens van de bezoeker centraal stelt.

  • Wat wil de bezoeker weten over dit onderwerp?
  • Heb je na het lezen van deze content de bezoeker verder geholpen?

Het is dus niet de bedoeling dat je zoveel mogelijk zoektermen in je teksten verwerkt om maar gevonden te worden. Dit noemen we keyword stuffing en werkt averechts.

Hoe vaak moet je pagina’s optimaliseren?

Wanneer je net een paar aanpassingen hebt gedaan in je content zal dit niet direct effect hebben op je positie. We zeggen vaak dat SEO een marathon is. Het duurt dus even voordat je aanpassingen hun vruchten afwerpen.

Optimaliseer daarom niet wekelijks dezelfde pagina’s. Kies een onderwerp per maand en focus je op het verbeteren van de content rondom dit onderwerp. Pak de maand erop weer een volgende en zo verder. Monitor door middel van een rapportage tool zoals Google Data Studio je positie. Zie je na 3 maanden geen verbetering. Kijk dan nog eens naar je tekst, kop en subkopjes.

Tools zoals Yoast en Rankmath geven je tips waar je op moet letten bij het creëren van content. Gebruik deze tools als leidraad voor het optimaliseren van je pagina’s.

Kom je er toch niet uit?

Vraag dan advies aan ons. We kijken graag met je mee hoe we je positie in Google kunnen versterken.