Even de diepte in
Even de diepte in

Hoger in Google: hoe verbeter je je positie in Google?

De basisteksten op je website bevatten de juiste keywords. Je hebt je meta-omschrijvingen op orde. Kortom, je hebt onze vorige blog in deze tweedelige serie gelezen. Hoe nu verder? In deze blog helpen we je met het maken van een SEO-strategie zodat jij je positie in Google kunt verbeteren.

Stap 1: koppel Search Console

In Search Console kun je zien op welke organische zoekwoorden je bedrijf gevonden wordt. Wij maken zelf gebruik van Google Data Studio om deze informatie vervolgens overzichtelijk weer te geven. Op basis van de belangrijkste productgroepen of thema’s clusteren we zoektermen in een tabel. Hieronder zie je een voorbeeld voor de Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied (OD NKZG). Voor hen houden we bij hoe zij gevonden worden op hun eigen naam en op bepaalde thema’s zoals het melden van overlast en de aanvraag van vergunningen.

Stap 2: inventariseer je positie

In de lijst staan alle zoektermen omtrent dit thema waar zij op gevonden worden gesorteerd op het aantal weergaven. Vervolgens checken we welke zoektermen nog geen top 3 positie behalen en of dit een belangrijke term is waar zij op gevonden willen worden.

Google data studio seo overzicht

Stap 3: optimaliseer je content

3.1: herschrijf je bestaande content

Stel dat de OD NZKG gevonden willen worden op de term ‘Wat doet de omgevingsdienst?’, dan gaan wij een SEO-plan maken om de positie op deze term te verbeteren. We kunnen dit doen door de term letterlijk te verwerken op bestaande pagina’s over dit onderwerp. Daarmee optimaliseren we de bestaande content. We kijken dan ook hoe we deze teksten kunnen herschrijven zodat ze nog beter antwoord geven op de vraag van de bezoeker.

3.2: creëer nieuwe content

Daarnaast kunnen we ook specifieke content voor deze term aanmaken. Door letterlijk antwoord te geven op de vraag ‘Wat doet de omgevingsdienst?’ kun je van Google zelfs een rich snippet krijgen. Een rich snippet is een uitgelicht zoekresultaat. Dit bevat vaak het beste antwoord op je vraag.

Rich snippet voorbeeld

Stap 4: je nieuwe content laten waarderen door Google

Nadat je de bestaande pagina’s hebt aangevuld met nieuwe content of nieuwe pagina’s hebt aangemaakt duurt het even voordat Google deze informatie heeft gevonden en verwerkt. Dit noemen we het crawlen van de pagina. Daarna houdt Google in de gaten hoe je content presteert in de zoekresultaten. Hoe vaker bezoekers op jouw zoekresultaat klikken en blijven hangen, hoe hoger Google je positie zal waarderen. Het is daarom belangrijk dat je bij het maken van content altijd de wens van de bezoeker centraal stelt.

  • Wat wil de bezoeker weten over dit onderwerp?
  • Heb je na het lezen van deze content de bezoeker verder geholpen?

Het is dus niet de bedoeling dat je zoveel mogelijk zoektermen in je teksten verwerkt om maar gevonden te worden. Dit noemen we keyword stuffing en werkt averechts.

Hoe vaak moet je pagina’s optimaliseren?

Wanneer je net een paar aanpassingen hebt gedaan in je content zal dit niet direct effect hebben op je positie. We zeggen vaak dat SEO een marathon is. Het duurt dus even voordat je aanpassingen hun vruchten afwerpen.

Optimaliseer daarom niet wekelijks dezelfde pagina’s. Kies een onderwerp per maand en focus je op het verbeteren van de content rondom dit onderwerp. Pak de maand erop weer een volgende en zo verder. Monitor door middel van een rapportage tool zoals Google Data Studio je positie. Zie je na 3 maanden geen verbetering. Kijk dan nog eens naar je tekst, kop en subkopjes.

Tools zoals Yoast en Rankmath geven je tips waar je op moet letten bij het creëren van content. Gebruik deze tools als leidraad voor het optimaliseren van je pagina’s.

Kom je er toch niet uit? Vraag dan advies aan Sander of mij. We kijken graag met je mee hoe we je positie in Google kunnen versterken.

 

Auteur:

Sarina pakt het liefst alles aan, of het nu om werk of sport gaat. Gelukkig is ze daardoor multi-inzetbaar op online marketinggebied.

Andere interessante artikelen

Bereid je voor op een cookieloos tijdperk

Bereid je voor op een cookieloos tijdperk

Bereid je voor op een cookieloos tijdperk

Bereid je voor op een cookieloos tijdperk

Bereid je voor op een cookieloos tijdperk. Daardoor zal jij 80% minder inzicht krijgen in je data. Lees hier wat je nu moet doen!

Werken in sprints

Werken in sprints

Werken in sprints

Werken in sprints

Om een project te laten slagen is er veel toewijding nodig. Niet alleen van Indrukwekkend, maar ook zeker van de opdrachtgever. Omvangrijke projecten pakken we dan ook aan via een sprint. Maar hoe werkt dit precies in de praktijk en wat zijn de voordelen van deze werkwijze?

In 6 stappen de perfecte nieuwsbrief

In 6 stappen de perfecte nieuwsbrief

In 6 stappen de perfecte nieuwsbrief

In 6 stappen de perfecte nieuwsbrief

Of je de nieuwsbrief nu wekelijks, maandelijks of misschien sporadisch verstuurd, bij iedere nieuwsbrief heb je een doel. Om dat doel te bereiken hebben onze experts hun best practices gebundeld.

Duurzaam alternatief voor de wegwerp-koffiebeker

Duurzaam alternatief voor de wegwerp-koffiebeker

Duurzaam alternatief voor de wegwerp-koffiebeker

Duurzaam alternatief voor de wegwerp-koffiebeker

Vanaf 2023 mogen plastic en papieren bekers met een plastic coating niet meer gebruikt worden. Maar wat is het alternatief voor de wegwerp-koffiebeker?

Voorkom dat je nieuwsbrief als spam wordt gezien

Voorkom dat je nieuwsbrief als spam wordt gezien

Voorkom dat je nieuwsbrief als spam wordt gezien

Voorkom dat je nieuwsbrief als spam wordt gezien

Komt je nieuwsbrief in de spam terecht? Voeg deze DNS-records toe aan je domein en verklein de kans dat jouw nieuwsbrief in de spamfolder terecht komt.

Zo maak je jouw site mobielvriendelijker

Zo maak je jouw site mobielvriendelijker

Zo maak je jouw site mobielvriendelijker

Zo maak je jouw site mobielvriendelijker

Omdat mobiel verkeer steeds meer toeneemt op websites is het enorm belangrijk dat je website of webwinkel mobielvriendelijk is.

Terug naar boven
Voordat je weggaat

In onze maandelijkse nieuwsbrief ontvang je:

  • Frisse ideeën op het gebied van social media;
  • Advies op maat van onze professionals;
  • Feiten en nieuwtjes over strategie, offline communicatie, websites, online marketing.