Denk hier eens aan
Denk hier eens aan

Toegangscontrole met behulp van OpenID 

We kennen allemaal wel dat je op sommige websites kunt inloggen met behulp van je Facebook- of Google-account. Dit kan een heel handige en makkelijke toepassing zijn in je webapplicatie. De techniek die hiervoor gebruikt wordt is OpenID met OAuth.

Wat is OpenID?

OpenID is een authenticatiemechanisme dat het mogelijk maakt om op een veilige manier gegevens tussen verschillende websites te delen. Het is open source, dus door een grote decentrale gemeenschap gebouwd om ID verificatie toegankelijker te maken. Vandaar de naam OpenID.

En wat betekent OAuth?

OAuth is de afkorting voor Open Authorization en maakt autorisatie aan de hand van publiekelijk beschikbare gegevens mogelijk. Het systeem maakt gebruik van tokens, waardoor vertrouwelijke gegevens als een gebruikersnaam of wachtwoord niet afgegeven hoeven te worden. Een token is alleen geldig voor de betreffende website en is slechts een bepaalde periode (meestal een jaar) geldig.

OpenID toegepast

De Nederlandse Reanimatie Raad (NRR) vroeg ons om te helpen bij het volgende probleem: ze wilden hun lesmateriaal uitsluitend voor hun betalende instructeurs beschikbaar stellen. Maar hoe controleer je of iemand contributie heeft betaald in de ledenadministratie op je website? Dat kan ongelofelijk ingewikkeld worden, waarbij je in het slechtste geval een dubbele boekhouding moet voeren. Veel werk dus, en een fout is zo gemaakt.

In dit geval bood OpenID uitkomst. Doordat het administratiesysteem van de NRR gebruik maakt van OpenID konden we op de website een knop maken waarmee er gecontroleerd wordt of je de contributie dit jaar betaald hebt, alleen maar door in te loggen in de ledenadministratie. Het werkt naadloos samen op de site, waardoor het kostbare lesmateriaal alleen beschikbaar is voor leden die betalen.

Omdat je in principe elke mogelijke data kunt delen met OAuth zijn de toepassingen enorm uitgebreid. De lijst met bekende providers is al heel erg groot, wat al een beeld geeft over welke data er allemaal gedeeld zou kunnen worden.

Heb je zelf nou vragen over OpenID of heb je een toepassing die je graag zou willen ontwikkelen waarbij je gegevens wil delen met een andere dienst? Neem dan contact op, we helpen je graag!

Andere interessante artikelen

See, Think, Do & Care: een indrukwekkende strategie

See, Think, Do & Care: een indrukwekkende strategie

See, Think, Do & Care: een indrukwekkende strategie

See, Think, Do & Care: een indrukwekkende strategie

Wil je een blijvende indruk maken op je doelgroep? Elke interactie met je klanten, van de eerste kennismaking tot het versterken van de klantrelatie, draagt bij aan je bedrijfsidentiteit. Maar hoe zorg je ervoor dat klanten steeds weer bij jou terugkeren? Je leest het in deze blog!

6 redenen waarom Google Ads een must-have zijn voor jouw bedrijf

6 redenen waarom Google Ads een must-have zijn voor jouw bedrijf

6 redenen waarom Google Ads een must-have zijn voor jouw bedrijf

6 redenen waarom Google Ads een must-have zijn voor jouw bedrijf

De wereld van online marketing breidt zich continu uit. Daarom begrijpen we het als je door de bomen het bos niet meer ziet. Maar geen paniek! Google Ads kan jou als B2C- of B2B bedrijf richting geven. Daarom delen we de 6 belangrijkste redenen waarom Google Ads een absolute must-have is als onderdeel van jouw online marketingstrategie

Dé verwachte trends voor 2024

Dé verwachte trends voor 2024

Dé verwachte trends voor 2024

Dé verwachte trends voor 2024

Terwijl we nog aan het nagenieten zijn van 2023, werpen we een blik op de horizon van 2024. Welke trends staan ons te wachten en hoe zullen ze de manier waarop we op dit moment werken beïnvloeden?

10 tips voor het creëren van boeiende social media content

10 tips voor het creëren van boeiende social media content

10 tips voor het creëren van boeiende social media content

10 tips voor het creëren van boeiende social media content

Social media is een krachtig hulpmiddel om je merk te laten groeien en een sterke online aanwezigheid op te bouwen. Door je doelgroep te begrijpen, waardevolle content te creëren, consistent te zijn en betrokkenheid te stimuleren, kun je met succes social media jouw merk laten groeien en floreren in de digitale wereld. Blijf altijd luisteren naar je doelgroep en blijf leren van je resultaten om je strategie te verfijnen en te optimaliseren.

De magie van warme en tastbare communicatie tijdens de feestdagen

De magie van warme en tastbare communicatie tijdens de feestdagen

De magie van warme en tastbare communicatie tijdens de feestdagen

De magie van warme en tastbare communicatie tijdens de feestdagen

In de snel veranderende wereld van digitale marketing lijkt het soms alsof offline communicatie een beetje vergeten wordt. Toch blijft het een krachtig instrument om een blijvende indruk achter te laten bij klanten, medewerkers en potentiële klanten. In deze blog gaan we dieper in op waarom offline marketing tijdens de feestdagen nog steeds heel populair is en delen we inspirerende en vooral unieke cadeau ideeën!

Hoe je social media kunt inzetten om jouw merk te laten groeien.

Hoe je social media kunt inzetten om jouw merk te laten groeien.

Hoe je social media kunt inzetten om jouw merk te laten groeien.

Hoe je social media kunt inzetten om jouw merk te laten groeien.

Social media is een krachtig hulpmiddel om je merk te laten groeien en een sterke online aanwezigheid op te bouwen. Door je doelgroep te begrijpen, waardevolle content te creëren, consistent te zijn en betrokkenheid te stimuleren, kun je met succes social media jouw merk laten groeien en floreren in de digitale wereld. Blijf altijd luisteren naar je doelgroep en blijf leren van je resultaten om je strategie te verfijnen en te optimaliseren.

Terug naar boven