Denk hier eens aan
Denk hier eens aan

Toegangscontrole met behulp van OpenID 

We kennen allemaal wel dat je op sommige websites kunt inloggen met behulp van je Facebook- of Google-account. Dit kan een heel handige en makkelijke toepassing zijn in je webapplicatie. De techniek die hiervoor gebruikt wordt is OpenID met OAuth.

Wat is OpenID?

OpenID is een authenticatiemechanisme dat het mogelijk maakt om op een veilige manier gegevens tussen verschillende websites te delen. Het is open source, dus door een grote decentrale gemeenschap gebouwd om ID verificatie toegankelijker te maken. Vandaar de naam OpenID.

En wat betekent OAuth?

OAuth is de afkorting voor Open Authorization en maakt autorisatie aan de hand van publiekelijk beschikbare gegevens mogelijk. Het systeem maakt gebruik van tokens, waardoor vertrouwelijke gegevens als een gebruikersnaam of wachtwoord niet afgegeven hoeven te worden. Een token is alleen geldig voor de betreffende website en is slechts een bepaalde periode (meestal een jaar) geldig.

OpenID toegepast

De Nederlandse Reanimatie Raad (NRR) vroeg ons om te helpen bij het volgende probleem: ze wilden hun lesmateriaal uitsluitend voor hun betalende instructeurs beschikbaar stellen. Maar hoe controleer je of iemand contributie heeft betaald in de ledenadministratie op je website? Dat kan ongelofelijk ingewikkeld worden, waarbij je in het slechtste geval een dubbele boekhouding moet voeren. Veel werk dus, en een fout is zo gemaakt.

In dit geval bood OpenID uitkomst. Doordat het administratiesysteem van de NRR gebruik maakt van OpenID konden we op de website een knop maken waarmee er gecontroleerd wordt of je de contributie dit jaar betaald hebt, alleen maar door in te loggen in de ledenadministratie. Het werkt naadloos samen op de site, waardoor het kostbare lesmateriaal alleen beschikbaar is voor leden die betalen.

Omdat je in principe elke mogelijke data kunt delen met OAuth zijn de toepassingen enorm uitgebreid. De lijst met bekende providers is al heel erg groot, wat al een beeld geeft over welke data er allemaal gedeeld zou kunnen worden.

Heb je zelf nou vragen over OpenID of heb je een toepassing die je graag zou willen ontwikkelen waarbij je gegevens wil delen met een andere dienst? Neem dan contact op, we helpen je graag!

Andere interessante artikelen

10 tips voor het creëren van boeiende social media content

10 tips voor het creëren van boeiende social media content

10 tips voor het creëren van boeiende social media content

10 tips voor het creëren van boeiende social media content

Social media is een krachtig hulpmiddel om je merk te laten groeien en een sterke online aanwezigheid op te bouwen. Door je doelgroep te begrijpen, waardevolle content te creëren, consistent te zijn en betrokkenheid te stimuleren, kun je met succes social media jouw merk laten groeien en floreren in de digitale wereld. Blijf altijd luisteren naar je doelgroep en blijf leren van je resultaten om je strategie te verfijnen en te optimaliseren.

De magie van warme en tastbare communicatie tijdens de feestdagen

De magie van warme en tastbare communicatie tijdens de feestdagen

De magie van warme en tastbare communicatie tijdens de feestdagen

De magie van warme en tastbare communicatie tijdens de feestdagen

In de snel veranderende wereld van digitale marketing lijkt het soms alsof offline communicatie een beetje vergeten wordt. Toch blijft het een krachtig instrument om een blijvende indruk achter te laten bij klanten, medewerkers en potentiële klanten. In deze blog gaan we dieper in op waarom offline marketing tijdens de feestdagen nog steeds heel populair is en delen we inspirerende en vooral unieke cadeau ideeën!

Hoe je social media kunt inzetten om jouw merk te laten groeien.

Hoe je social media kunt inzetten om jouw merk te laten groeien.

Hoe je social media kunt inzetten om jouw merk te laten groeien.

Hoe je social media kunt inzetten om jouw merk te laten groeien.

Social media is een krachtig hulpmiddel om je merk te laten groeien en een sterke online aanwezigheid op te bouwen. Door je doelgroep te begrijpen, waardevolle content te creëren, consistent te zijn en betrokkenheid te stimuleren, kun je met succes social media jouw merk laten groeien en floreren in de digitale wereld. Blijf altijd luisteren naar je doelgroep en blijf leren van je resultaten om je strategie te verfijnen en te optimaliseren.

Hoe je een effectieve e-mail marketingcampagne opzet voor de feestdagen

Hoe je een effectieve e-mail marketingcampagne opzet voor de feestdagen

Hoe je een effectieve e-mail marketingcampagne opzet voor de feestdagen

Hoe je een effectieve e-mail marketingcampagne opzet voor de feestdagen

Ieder jaar is het laatste kwartaal de periode waar in de e-commerce de hoogste omzetten worden behaald. Dit komt grotendeels door de feestdagen in de maand december. Dus… bedankt Sinterklaas en de Kerstman! Het is dus belangrijk dat we voor de feestdagen een effectieve e-mailcampagne opzetten. Hoe je dat het beste kunt doen, lees je in deze blog!

De toekomst van e-mail marketing: Trends om in de gaten te houden

De toekomst van e-mail marketing: Trends om in de gaten te houden

De toekomst van e-mail marketing: Trends om in de gaten te houden

De toekomst van e-mail marketing: Trends om in de gaten te houden

Héél lang geleden, met de opkomst van social media, werd gedacht dat e-mailmarketing verleden tijd zou zijn. Nou… niet helemaal. Sterker nog, e-mail is één van de belangrijkste kanalen voor veel bedrijven en organisaties en dat zal voorlopig nog wel even zo blijven. In deze blog lees je hoe je jouw e-mailstrategie helemaal future-proof maakt!

De impact van drukwerk op het milieu en duurzame alternatieven

De impact van drukwerk op het milieu en duurzame alternatieven

De impact van drukwerk op het milieu en duurzame alternatieven

De impact van drukwerk op het milieu en duurzame alternatieven

Drukwerk is een effectief communicatiemiddel waarmee je een blijvende indruk maakt. Maar hoe duurzaam zijn die flyers en visitekaartjes eigenlijk? Wij liepen naar de afdeling Offline Communicatie en stelden deze vraag aan projectmanager Edwin van der Loo. Met 30 jaar ervaring in de grafische industrie, weet hij alles te vertellen over de duurzaamheid van drukwerk.

Terug naar boven