Even de diepte in
Even de diepte in

Toegankelijkheidsrichtlijnen bij Indrukwekkend 

Toegankelijkheid van een website heeft bij ons altijd meegespeeld. Toen we jaren geleden onze eerste websites maakten op de zolderkamer, publiceerde de Nederlandse Overheid al de eerste richtlijnen waaraan hun websites zouden moeten voldoen. Onderdelen daarvan herken je misschien nog wel: de voorleesknoppen bovenaan de pagina’s van de belastingdienst waren al vroege, duidelijke voorbeelden.  

De eerste toegankelijksheidsrichtlijnen

Die eerste richtlijnen en omschrijvingen waren alleen heel erg uitgebreid, soms ambtelijk geschreven en niet al te praktisch. Voor ons toen vaak ook nog onmogelijk om in te zetten. Websites zouden dan voor ónze klanten veel te duur worden om de bouwen. Daarnaast waren we ook nog bezig met het leren hoe het internet er uit zou gaan zien. Regels en standaarden werden continu opgesteld en aangepast om het exponentieel groeiende internet zoveel mogelijk in goede banen te leiden, waarbij bijna er oorlog gevoerd werd tussen Microsoft, Apple en Google.  

Toegankelijkheid in de praktijk

Ondertussen bleef toegankelijkheid natuurlijk niet iets waar we verder helemaal niets mee deden. Heel veel technieken en ontwerprichtlijnen kwamen ook uit een koker van mensen die hard vochten voor toegankelijkheid. Ook Google en Apple maakten zich afgelopen jaren hard voor toegankelijkheid en hebben daar ongelofelijk veel tools voor opgenomen in hun software om het steeds makkelijker te maken voor mensen met een beperking om ook op het internet te kunnen browsen. Daarnaast is Google ook nog eens een drijvende kracht achter bruikbaarheid online, door strafpunten te geven voor slechtere websites in de ranking van “Google Search”.  

Zo groeiden wij dus ook door in onze kennis over toegankelijkheid op het internet. Soms door de vraag van een klant, soms door nieuwe technieken en standaarden en soms door onszelf te willen verbeteren.  

Aan welke toegankelijkheidsrichtlijnen moet een overheidsinstelling voldoen?

Ondertussen is er ook wat veranderd in de manier waarop de Rijksoverheid dingen aanpakt: niet langer maken ze eigen richtlijnen, maar hebben ze besloten de richtlijnen van de internationale gemeenschap als standaard te nemen. Enige tijd geleden hebben ze dit in een besluit vast gelegd. Kort gezegd moet elke overheidsinstelling voldoen aan die (50) richtlijnen.  

Uiteraard zijn daar altijd op en aanmerkingen te maken (~link naar blog artikel~), maar dit is een belangrijke stap in de goede richting.  

Zo komt het dat de Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied (OD NZKG), waar wij de website voor bouwden, nu bij ons komt om de site van het toegankelijkheidswaarmerk te gaan voorzien.  

Dat gaat als volgt in zijn werk: 

  1. Wij bouwen de website met alle kennis die we in het verleden hebben opgedaan. 
  2. We controleren de site met behulp van Google’s tools voor het meten van de toegankelijkheid. 
  3. De afdeling communicatie van de OD NZKG vult de site met alle inhoud (de content). 
  4. Door een onafhankelijk bureau wordt een onderzoek uitgevoerd op basis van de WCAG richtlijnen. 
  5. De uitslag van het onderzoek wordt vastgelegd in een rapport en besproken. 
  6. Nu zijn er twee mogelijkheden: 
  7. Binnen 40 dagen lossen we alle gevonden punten op, we ontvangen dan het waarmerk van stichting drempelvrij; 
  8. Niet alle punten worden opgelost, dit wordt genoteerd in de toegankelijkheidsverklaring. 
  9. De toegankelijkheidsverklaring en eventueel het waarmerk worden op de site geplaatst. 

De reden dat er niet altijd een waarmerk uit komt rollen is dat het in sommige gevallen financieel niet haalbaar is om te voldoen aan de richtlijn. De overheid heeft hiervoor bepaald dat in deze gevallen een uitzondering gemaakt mag worden. 

Advies nodig? Neem contact met ons op. 

Auteur:

Deze digitale duizendpoot weet alles over websites én online marketing. Hans-Peter is twee in één. Vandaar de dubbele naam.

Andere interessante artikelen

4 manieren waarop je  tijdelijke signing kunt inzetten

4 manieren waarop je tijdelijke signing kunt inzetten

4 manieren waarop je  tijdelijke signing kunt inzetten

4 manieren waarop je tijdelijke signing kunt inzetten

Signing is zo veel meer dan alleen een logo op je pand. Laat je inspireren door onze klanten met deze vormen van tijdelijke signing.

Hygiëne is besmettelijk!

Hygiëne is besmettelijk!

Hygiëne is besmettelijk!

Hygiëne is besmettelijk!

Wat doen we als corona uit de wereld is? Hoe gaan we met elkaar om? Welke maatregelen worden er behouden als alles weer terug gaat naar het oude normaal? Lees het hier in onze blog!

Nieuw: WebP comprimeert je afbeeldingen voor meer snelheid

Nieuw: WebP comprimeert je afbeeldingen voor meer snelheid

Nieuw: WebP comprimeert je afbeeldingen voor meer snelheid

Nieuw: WebP comprimeert je afbeeldingen voor meer snelheid

WebP afbeeldingen zorgen ervoor dat je website of webwinkel sneller laadt, en je hoger rankt binnen Google.

Bloggen onbelangrijk? Zeker niet!

Bloggen onbelangrijk? Zeker niet!

Bloggen onbelangrijk? Zeker niet!

Bloggen onbelangrijk? Zeker niet!

Bloggen is zeker niet onbelangrijk. Lees hier de redenen waarom jij zou moeten bloggen!

3 tips voor het verbeteren van je social media content

3 tips voor het verbeteren van je social media content

3 tips voor het verbeteren van je social media content

3 tips voor het verbeteren van je social media content

Ben je wekelijks druk in de weer met het bijhouden van je social media kanalen? Gebruik deze 3 tips voor het verbeteren van je content. 

De Indrukwekkend Contentkalender (Download)

De Indrukwekkend Contentkalender (Download)

De Indrukwekkend Contentkalender (Download)

De Indrukwekkend Contentkalender (Download)

Mis je de inspiratie voor je content? Met een contentkalender zijn je social media kanalen zo gevuld!

Terug naar boven