Wanneer is het tijd voor een nieuwe website?
Denk eens terug aan jouw laatste online aankoop. Of de laatste website die direct jouw aandacht greep. Wat maakte de website doorslaggevend?
Vandaag de dag vliegen termen als usability, growth hacking en customer journey je om de oren. Eén keer knipperen met je ogen en de wereld is weer zo’n marketingterm rijker. Toch is dat niet zonder reden, omdat er de afgelopen jaren nogal veel veranderd is in de ‘reis’ die jouw potentiële klant aflegt. Mocht jouw huidige website niet voldoen aan onderstaande zaken, dan is het tijd voor een nieuwe website.
1. Is je website mobielvriendelijk?
In Google Analytics kun je duidelijk zien via welk apparaat bezoekers je website bezoeken. Het hangt van je product of dienst af hoe bezoekers je website vinden. Bezoekers in een oriënterende fase zoeken in veel gevallen via hun mobiel. Ook Google hanteert een mobile-first beleid. Wat betekent dat je site allereerst goed moet werken op mobiele apparaten. Websites die dit voor elkaar hebben verschijnen dus hoger in Google.
2. Werkt je website op alle browsers?
Chrome, Firefox, Internet Explorer, Safari zijn enkele bekende browsers. Om ervoor te zorgen dat alle bezoekers de site kunnen gebruiken moet de site goed werken in iedere browser. Kunnen ze niet de gehele site kunnen zien of gebruiken, dan haken bezoekers af. Het gevolg hiervan is dat je ook lager in de Google zoekresultaten verschijnt.
3. Heb je een snelle website?
Check de laadtijd van je website via PageSpeed Insights of GTmetrix. Bij een langzame site haken bezoekers snel af uit verveling, ongeduld of irritatie. Iedere seconde is er een teveel. De snelheid van je website heeft ook invloed op je ranking in Google. We geven hier tips hoe je de snelheid van je website kunt verbeteren.
4. Krijg je genoeg bezoekers op je website?
Zonder bezoekers krijg je natuurlijk ook geen conversies op je website. Stimuleer het aantal bezoekers op je site. Bekijk waar je bezoekers vandaan komen. Verbeter je organische positie in Google met behulp van artikelen, blogs of het optimaliseren van teksten op je website. Maak gebruik van Google Ads of adverteer via social kanalen om het verkeer op je website te stimuleren.
5. Converteren bezoekers op je website?
Weinig bezoekers op je website leveren natuurlijk ook weinig tot geen leads op. Maar ook als je wel veel bezoekers op je site hebt, maar niemand converteert in een lead gaat er iets mis. Bekijk de User Experience (gebruiksvriendelijkheid) van je site.
- Kunnen bezoekers gemakkelijk vinden wat ze zoeken?
- Weten potentiële klanten hoe ze jouw dienst of product kunnen afnemen?
- Wordt de bezoeker niet teveel afgeleid tijdens het afrekenproces?
6. Past je website nog bij je bedrijf?
Na een paar jaar kan er veel veranderd zijn in je bedrijf. Misschien heb je wel een nieuwe huisstijl of ben je hieraan toe, of heb je je dienstenpakket uitgebreid? Het kan ook zijn dat de huidige site nieuwe functies niet meer ondersteund en daardoor niet meer optimaal kan presteren.
Tip: Maak je website meetbaar
Het meetbaar maken van jouw website geeft je inzicht in hoe je website presteert en hoe je deze kunt verbeteren. Alleen door te meten kom je erachter hoe je je site kunt optimaliseren. Zorg dat je gebruikt maakt van Google Analytics en stel via Google Tag Manager de conversies in die je wilt meten. Maak alles overzichtelijk in een Google Data Studio Dashboard. Zo kun je in een oogopslag zien hoe je website en je online marketing campagnes presteren.
Ben je toe aan een nieuwe website?
Bovenstaande punten geven je een indicatie of jouw website vernieuwd moeten worden. Niet altijd is een compleet nieuwe website nodig. Laat ons kijken naar de inrichting van je site. Misschien kunnen we met een paar simpele aanpassingen ervoor zorgen dat bezoekers beter converteren op je website. En anders kunnen we samen aan de slag om jouw nieuwe website op te zetten.
Auteur:
Alex is onze webbouwer en een échte teamplayer. Of het nu om werk of privé gaat, hij is altijd fanatiek!
Andere interessante artikelen
De impact van drukwerk op het milieu en duurzame alternatieven
De impact van drukwerk op het milieu en duurzame alternatieven
Drukwerk is een effectief communicatiemiddel waarmee je een blijvende indruk maakt. Maar hoe duurzaam zijn die flyers en visitekaartjes eigenlijk? Wij liepen naar de afdeling Offline Communicatie en stelden deze vraag aan projectmanager Edwin van der Loo. Met 30 jaar ervaring in de grafische industrie, weet hij alles te vertellen over de duurzaamheid van drukwerk.
De nieuwste trends in online marketing: Wat werkt wel en wat werkt niet?
De nieuwste trends in online marketing: Wat werkt wel en wat werkt niet?
Ontdek de meest actuele online marketing trends in onze nieuwste blogpost! Leer hoe deze trends jouw digitale strategie kunnen transformeren en of ze het allemaal waard zijn.
10 Tips voor een succesvolle werken bij website
10 Tips voor een succesvolle werken bij website
Het is steeds lastiger om nieuw personeel te vinden. Veel bedrijfssites zijn niet geoptimaliseerd voor het vinden van nieuw personeel. Wij vertellen je met 10 tips waarom een werken bij website hierbij kan helpen!
De Indrukwekkend Contentkalender (gratis)
De Indrukwekkend Contentkalender (gratis)
Mis je de inspiratie voor je content? Met een contentkalender zijn je social media kanalen zo gevuld!
WordPress Multisite – Beheer meerdere websites
WordPress Multisite – Beheer meerdere websites
Test heel eenvoudig of jouw website en internetverbinding moderne, betrouwbare internetstandaarden gebruiken en dus up-to-date zijn. Er wordt op vier hoofdonderdelen getest.
Drukwerk controleren doe je zo
Drukwerk controleren doe je zo
Om kwalitatief en mooi drukwerk te realiseren welke helemaal aansluit bij de wens van de klant, is het controleren van bestanden van cruciaal belang. Dit nemen we daarom uiterst serieus. In deze blog nemen we je mee in wat er allemaal bij het controleren van drukwerk komt kijken.