Even de diepte in
Even de diepte in

Wat betekenen al die kleurencoderingen?!

In de print-wereld vind je veel coderingen van kleuren. De ene keer zie je CMYK, de andere keer zie je PMS. Beide coderingen worden vaak gebruikt in drukkerijen. Wat je ook vaak voorbij ziet komen is RGB en RAL. Maar waar staat dat dan weer voor? Aan het eind van deze blog, weet je de basis over deze coderingen!

CMYK, wat moet ik ermee?

De bekendste kleurencodering is deze: CMYK. Dit is de standaard bij bijna alle drukkerijen. De 4 subtractieve kleuren worden in het drukproces met elkaar gemengd waardoor je veel kleuren kunt maken. Om een paar voorbeelden te geven: Cyaan en geel maken groen, magenta en geel maken rood en cyaan en magenta maken blauw. Deze techniek wordt het meest bij drukwerk gebruikt.

PMS, dat zijn er meer dan zes!

Wat ook veel gebruikt wordt is PMS. De afkorting staat voor Pantone Matching System. Deze kleurencodering wordt wereldwijd veel gebruikt en is algemeen bekend bij alle drukkerijen. PMS zijn kleuren die van tevoren al vastgesteld zijn en waarbij de inkt al is gemengd tot de juiste kleur. PMS kleuren worden met name ingezet wanneer de exact gewenste kleur moeilijk of niet te realiseren is in CMYK. Bijvoorbeeld oranje PMS 021.

Weetje: Soms staat er een letter achter de kleurcode. De letter ‘C’ staat voor ‘coated’. De C achter het nummer staat voor coated (gestreken papier) en de U voor uncoated (ongestreken papier). Dit laat zien wat het resultaat is bij het drukken op gestreken of ongestreken papier met dezelfde PMS kleur. De verschillen zijn soms erg groot!

RGB, ook op je TV!

Deze ken je waarschijnlijk wel. De kleurencodering RGB heeft niets te maken met drukwerk, maar wordt wel veel verward met CMYK. Deze afkorting staat voor Red Green Blue. Hier kijk je letterlijk nú naar! Op alle beeldschermen wordt deze techniek gebruikt. Net als bij CMYK worden de kleuren van RGB gemengd tot de kleuren die je ziet.

RAL, ook weer een getal!

Deze kleurencombinatie komt je bekend voor wanneer je fervent klusser bent. Dit wordt veelal gebruikt om verf en coatings te definiëren. (RAL 9010 bijvoorbeeld) RAL staat voor ‘ReichsAusschuss für Lieferbedingungen’. Zeg dat maar eens hardop. In 1927 werd dit in Duitsland ontwikkeld en het wordt beheerd door het ‘Deutsches Institut für Gütesicherung und Kennzeichnung’. RAL komt weinig voor bij drukwerk, maar wordt wel gebruikt om PMS of CMYK met RAL kleuren te matchen. Handig wanneer je geverfde onderdelen met drukwerk moet combineren.

Heb je een vraag over deze kleurencoderingen? Neem dan contact op met een van onze collega’s. Frank en Edwin kunnen je helpen met al jouw vraagstukken over drukwerk!

Auteur:

Eigenlijk is Stefan in elk gesprek onmisbaar. Onze chef voorraadbeheer en DTP’er is niet gek te krijgen en weet overal een antwoord op te geven.

Andere interessante artikelen

See, Think, Do & Care: een indrukwekkende strategie

See, Think, Do & Care: een indrukwekkende strategie

See, Think, Do & Care: een indrukwekkende strategie

See, Think, Do & Care: een indrukwekkende strategie

Wil je een blijvende indruk maken op je doelgroep? Elke interactie met je klanten, van de eerste kennismaking tot het versterken van de klantrelatie, draagt bij aan je bedrijfsidentiteit. Maar hoe zorg je ervoor dat klanten steeds weer bij jou terugkeren? Je leest het in deze blog!

6 redenen waarom Google Ads een must-have zijn voor jouw bedrijf

6 redenen waarom Google Ads een must-have zijn voor jouw bedrijf

6 redenen waarom Google Ads een must-have zijn voor jouw bedrijf

6 redenen waarom Google Ads een must-have zijn voor jouw bedrijf

De wereld van online marketing breidt zich continu uit. Daarom begrijpen we het als je door de bomen het bos niet meer ziet. Maar geen paniek! Google Ads kan jou als B2C- of B2B bedrijf richting geven. Daarom delen we de 6 belangrijkste redenen waarom Google Ads een absolute must-have is als onderdeel van jouw online marketingstrategie

Dé verwachte trends voor 2024

Dé verwachte trends voor 2024

Dé verwachte trends voor 2024

Dé verwachte trends voor 2024

Terwijl we nog aan het nagenieten zijn van 2023, werpen we een blik op de horizon van 2024. Welke trends staan ons te wachten en hoe zullen ze de manier waarop we op dit moment werken beïnvloeden?

10 tips voor het creëren van boeiende social media content

10 tips voor het creëren van boeiende social media content

10 tips voor het creëren van boeiende social media content

10 tips voor het creëren van boeiende social media content

Social media is een krachtig hulpmiddel om je merk te laten groeien en een sterke online aanwezigheid op te bouwen. Door je doelgroep te begrijpen, waardevolle content te creëren, consistent te zijn en betrokkenheid te stimuleren, kun je met succes social media jouw merk laten groeien en floreren in de digitale wereld. Blijf altijd luisteren naar je doelgroep en blijf leren van je resultaten om je strategie te verfijnen en te optimaliseren.

De magie van warme en tastbare communicatie tijdens de feestdagen

De magie van warme en tastbare communicatie tijdens de feestdagen

De magie van warme en tastbare communicatie tijdens de feestdagen

De magie van warme en tastbare communicatie tijdens de feestdagen

In de snel veranderende wereld van digitale marketing lijkt het soms alsof offline communicatie een beetje vergeten wordt. Toch blijft het een krachtig instrument om een blijvende indruk achter te laten bij klanten, medewerkers en potentiële klanten. In deze blog gaan we dieper in op waarom offline marketing tijdens de feestdagen nog steeds heel populair is en delen we inspirerende en vooral unieke cadeau ideeën!

Hoe je social media kunt inzetten om jouw merk te laten groeien.

Hoe je social media kunt inzetten om jouw merk te laten groeien.

Hoe je social media kunt inzetten om jouw merk te laten groeien.

Hoe je social media kunt inzetten om jouw merk te laten groeien.

Social media is een krachtig hulpmiddel om je merk te laten groeien en een sterke online aanwezigheid op te bouwen. Door je doelgroep te begrijpen, waardevolle content te creëren, consistent te zijn en betrokkenheid te stimuleren, kun je met succes social media jouw merk laten groeien en floreren in de digitale wereld. Blijf altijd luisteren naar je doelgroep en blijf leren van je resultaten om je strategie te verfijnen en te optimaliseren.

Terug naar boven