Nieuws
Nieuws

Nieuw: WebP comprimeert je afbeeldingen voor meer snelheid

In web-wereld-land gaat alles snel. Wat vorige maand nog de standaard was, kan vandaag alweer achterhaalt zijn. Omdat alles zo snel gaat is het zaak om de belangrijkste ontwikkelingen goed in de gaten te houden. WebP is hier geen uitzondering op.

WebP, wat kan ik ermee?

Om eerlijk te zijn gebruik ik deze kop alleen omdat het rijmt… Een betere kop zou zijn: “Wat is WebP precies?” Het is een nieuw bestandsformaat voor het opslaan van afbeeldingen. Het WebP formaat is ontwikkeld door Google en zorgt voor een nog betere compressie van afbeeldingen. Een hogere compressie zorgt er in dit geval voor dat afbeeldingen kleiner worden qua bestandsgrootte (mb’s/kb’s), maar de kwaliteit van de afbeeldingen zelf wordt behouden. Gemiddeld worden jpg bestanden 29% kleiner, png bestanden rond de 45% en gif bestanden maar liefst 64% kleiner.

Omdat een snelle website een prettige website is, zorgt Indrukwekkend er bij oplevering van een website voor dat afbeeldingen altijd worden gecomprimeerd. Dit scheelt natuurlijk al de nodige mb’s/kb’s, Bezoekers, maar zeker ook Google vind dit steeds belangrijker. Vooral op mobiele apparaten is het echt noodzakelijk om de gehele website zo klein mogelijk te houden. Meer informatie over dit onderwerp lees je overigens hier. Je website of webwinkel wordt zo nog een stukje sneller en professioneler!

WebP comprimeert je afbeeldingen voor meer snelheid

Een voorbeeld

Bovenstaande afbeelding heeft origineel een grootte van 285 kb (1000×750 pixels). Wanneer we “standaard” jpg compressie gebruiken heeft dezelfde afbeelding nog maar een grootte van 149 kb. Deze winst is natuurlijk al goed, maar met WebP wordt de afbeelding zelfs nog een stukje kleiner namelijk 105 kb. Een besparing van 180 kb (63.16%), en dat zonder kwaliteitsverlies!

Het lijkt misschien niet zo spectaculair, maar voor een grote content website of webwinkel is dit echt een verbetering. Stel je eens voor: op een webwinkel staat 2000 unieke producten. Elk product heeft een hoofdafbeelding, en gemiddeld 2 extra detail foto’s. Per product bespaar je ongeveer 0.5 mb. Dat x 2000 levert maar liefst een besparking op van 250 mb.

Elke tiende seconde laadtijd telt! Het zorgt voor een betere gebruikerservaring bij je klanten en Google waardeert deze aanpassing als geen ander. Het kan ervoor zorgen dat je net die hogere positie pakt binnen Google, dus pak die besparing!

Browsers

Omdat WebP relatief nieuw is, ondersteunen sommige browsers dit nieuwe bestandsformaat nog niet. Dit is overigens geen ramp, want deze browsers vallen altijd terug op het oude vertrouwde jpg bestandsformaat. Ondanks de voordelen is er een grote partij welke het nog niet volledig ondersteund, namelijk Apple. Apple heeft deze mogelijkheid nog niet toegevoegd aan WebKit, een verzameling softwarebibliotheken die het mogelijk maakt om webpagina’s te renderen. WebKit wordt o.a. gebruikt door Safari, de browser op Apple devices. Ook op een iPhone of iPad wordt WebP dus (nog) niet ondersteund. Maar er is goed nieuws: In Safari versie 14 wordt het nieuwe bestandsformaat eindelijk toegevoegd!

Hoe activeer ik WebP?

Om het maximale uit de website te krijgen zorg je er eerst voor dat alle afbeeldingen op een CDN staan. Dit kan je meestal instellen via je huidige hostingprovider. Een snelle website begint immers bij goede hosting.

Vervolgens kun je ervoor kiezen om een plugin te installeren welke zorgt voor een goede compressie van alle afbeeldingen. Wij gebruiken hiervoor meestal de betaalde plugin “Smush Pro“. Met deze plugin is het ook mogelijk om WebP te activeren. Let op: Dit vereist wel een extra technische aanpassing binnen je bestaande hostingaccount. Nadat dit is gedaan is je website of webwinkel helemaal WebP proof!

Kom je er niet uit, of wil je graag dat Indrukwekkend dit voor je regelt? Dan kan je natuurlijk altijd bellen of Alex een mailtje sturen.

Auteur:

Alex is onze webbouwer en een échte teamplayer. Of het nu om werk of privé gaat, hij is altijd fanatiek!

Andere interessante artikelen

Bereid je voor op een cookieloos tijdperk

Bereid je voor op een cookieloos tijdperk

Bereid je voor op een cookieloos tijdperk

Bereid je voor op een cookieloos tijdperk

Bereid je voor op een cookieloos tijdperk. Daardoor zal jij 80% minder inzicht krijgen in je data. Lees hier wat je nu moet doen!

Werken in sprints

Werken in sprints

Werken in sprints

Werken in sprints

Om een project te laten slagen is er veel toewijding nodig. Niet alleen van Indrukwekkend, maar ook zeker van de opdrachtgever. Omvangrijke projecten pakken we dan ook aan via een sprint. Maar hoe werkt dit precies in de praktijk en wat zijn de voordelen van deze werkwijze?

In 6 stappen de perfecte nieuwsbrief

In 6 stappen de perfecte nieuwsbrief

In 6 stappen de perfecte nieuwsbrief

In 6 stappen de perfecte nieuwsbrief

Of je de nieuwsbrief nu wekelijks, maandelijks of misschien sporadisch verstuurd, bij iedere nieuwsbrief heb je een doel. Om dat doel te bereiken hebben onze experts hun best practices gebundeld.

Duurzaam alternatief voor de wegwerp-koffiebeker

Duurzaam alternatief voor de wegwerp-koffiebeker

Duurzaam alternatief voor de wegwerp-koffiebeker

Duurzaam alternatief voor de wegwerp-koffiebeker

Vanaf 2023 mogen plastic en papieren bekers met een plastic coating niet meer gebruikt worden. Maar wat is het alternatief voor de wegwerp-koffiebeker?

Voorkom dat je nieuwsbrief als spam wordt gezien

Voorkom dat je nieuwsbrief als spam wordt gezien

Voorkom dat je nieuwsbrief als spam wordt gezien

Voorkom dat je nieuwsbrief als spam wordt gezien

Komt je nieuwsbrief in de spam terecht? Voeg deze DNS-records toe aan je domein en verklein de kans dat jouw nieuwsbrief in de spamfolder terecht komt.

Zo maak je jouw site mobielvriendelijker

Zo maak je jouw site mobielvriendelijker

Zo maak je jouw site mobielvriendelijker

Zo maak je jouw site mobielvriendelijker

Omdat mobiel verkeer steeds meer toeneemt op websites is het enorm belangrijk dat je website of webwinkel mobielvriendelijk is.

Terug naar boven
Voordat je weggaat

In onze maandelijkse nieuwsbrief ontvang je:

  • Frisse ideeën op het gebied van social media;
  • Advies op maat van onze professionals;
  • Feiten en nieuwtjes over strategie, offline communicatie, websites, online marketing.