Succesvol een magazine inzetten voor jouw bedrijf
Een magazine wordt al lang niet meer alleen ingezet voor lifestyle-merken. Ook de zakelijke markt ontdekt de voordelen van het inzetten van een magazine. Zo wordt een magazine positiever ontvangen dan andere vormen van offline reclame, omdat het minder als reclame wordt gezien. Op deze manier kun je jouw doelgroep op een laagdrempelige wijze kennis laten maken met jouw bedrijf.
De voordelen van een magazine:
- De leesduur van een magazine is gemiddeld 25 minuten.
- Een magazine blijft langer rondhangen en hoe mooier het exemplaar, hoe vaker het bewaard blijft.
- Doordat het magazine langer blijft hangen wordt deze door meer personen gelezen.
Verhoog de betrokkenheid van je klanten
Lezers van je magazine scoren hoger als het gaat om betrokkenheid ten aanzien van het bedrijf dan niet-lezers. Deze betrokkenheid uit zich in meer vertrouwen, een hogere tevredenheid en een sterker gevoel van binding. Hierdoor zijn relaties eerder bereid om de relatie voort te zetten en minder gevoelig voor alternatieve aanbieders. Daarnaast zijn zij bereid om je eerder aan te bevelen bij anderen.
Verbeter je bedrijfsimago
Een magazine heeft een zeer positief effect op het bedrijfsimago. Dit is een van de redenen dat we dit communicatiemiddel ook hebben ingezet voor het Gymnasium Felisenum. Deze school had een moeilijk, elitair en ‘nerdy’ imago. Met behulp van het magazine hebben we een heel andere kant van de school laten zien. De verhalen in het magazine in combinatie met de frisse nieuwe huisstijl, maakten de school toegankelijker, vriendelijker en leuker! Wil je werken aan je branding, dan is een magazine zeker een interessant marketingmiddel.
Krijg nieuwe klanten door het inzetten van een magazine
De attentieduur van een magazine ligt velen malen hoger dan die van een direct mail en is qua levensduur vergelijkbaar met een relatiegeschenk. Deze blijft namelijk gemiddeld 8 maanden bewaard. In de 25 minuten die je doelgroep bezig is met het lezen van het magazine gebeurt er een hoop in hun brein. Zo wordt de duur van de klantenreis versneld en gaat 50% van de lezers over tot actie na het lezen van het magazine. Deze actie varieert van het volgen van het bedrijf op social media tot daadwerkelijk contact opnemen voor het maken van een afspraak.
De do’s en don’ts
Alles valt of staat met de vormgeving, inhoud en afwerking van een magazine. We hadden het al eerder over het bewaren van een magazine. Een magazine kan er nog zo mooi uitzien, wanneer de inhoud vol met reclame of onzinnige content staat wordt het bewaren van het magazine een stuk minder aantrekkelijk. Hetzelfde geldt voor een magazine dat snel kapot gaat. Houd rekening met onderstaande do’s en don’ts bij het maken van je magazine.
Do’s
- Stel een doel: Wat wil je bereiken met het inzetten van een magazine? Wat moet je doelgroep denken of doen na het lezen? Een marketingmiddel zonder doel is zinloos.
- Baken je doelgroep af: Hoe duidelijker je weet voor wie je schrijft, hoe gerichter je de content kunt bedenken die aansluit bij je doelgroep.
- Creëer unieke content: Zorg dat je je klanten iets aanbiedt wat ze nergens anders kunnen vinden. Denk aan tips, tricks en achtergrondinformatie die je niet zomaar aan iedereen geeft, maar alleen aan hun. Wissel informatieve content af met laagdrempelige feel good content. En biedt natuurlijk een unieke aanbieding zodat lezers contact met je opnemen.
- Je hebt een huisstijl. Gebruik ‘m! Zorg voor een herkenbare ‘smoel’ zodat het magazine goed bij je bedrijf past.
Don’ts
- Bezuinigen op de kwaliteit van je magazine: Een magazine maken kost veel tijd en inspanning. Het is zonde als je dan kiest voor materiaal dat er goedkoop uitziet en niet lang meegaat.
- Stockfoto’s gebruiken: Een stockfoto is in sommige gevallen helemaal niet verkeerd. Maar juist een magazine wil je een persoonlijk tintje geven. Regel een fotograaf die mooie foto’s maakt die bij jouw bedrijf en de artikelen in het blad passen.
- Lekker veel advertenties plaatsen: Een magazine is allereerst een redactioneel blad, geen verzameling van de mooiste advertenties. Hou het aantal aanbiedingen en platte productafbeeldingen laag.
Heb je inspiratie gekregen voor je eigen magazine en wil je aan de slag? We helpen graag bij de inhoud en vormgeving en laten je graag zien welke afwerkingen er allemaal mogelijk zijn.
Auteur:
Ron draagt de eervolle titel Bezige blij: met een vrolijke en aanstekelijke aanpak zorgt hij dat alle projecten tot een goed einde gebracht worden.
Andere interessante artikelen
De impact van drukwerk op het milieu en duurzame alternatieven
De impact van drukwerk op het milieu en duurzame alternatieven
Drukwerk is een effectief communicatiemiddel waarmee je een blijvende indruk maakt. Maar hoe duurzaam zijn die flyers en visitekaartjes eigenlijk? Wij liepen naar de afdeling Offline Communicatie en stelden deze vraag aan projectmanager Edwin van der Loo. Met 30 jaar ervaring in de grafische industrie, weet hij alles te vertellen over de duurzaamheid van drukwerk.
De nieuwste trends in online marketing: Wat werkt wel en wat werkt niet?
De nieuwste trends in online marketing: Wat werkt wel en wat werkt niet?
Ontdek de meest actuele online marketing trends in onze nieuwste blogpost! Leer hoe deze trends jouw digitale strategie kunnen transformeren en of ze het allemaal waard zijn.
10 Tips voor een succesvolle werken bij website
10 Tips voor een succesvolle werken bij website
Het is steeds lastiger om nieuw personeel te vinden. Veel bedrijfssites zijn niet geoptimaliseerd voor het vinden van nieuw personeel. Wij vertellen je met 10 tips waarom een werken bij website hierbij kan helpen!
De Indrukwekkend Contentkalender (gratis)
De Indrukwekkend Contentkalender (gratis)
Mis je de inspiratie voor je content? Met een contentkalender zijn je social media kanalen zo gevuld!
WordPress Multisite – Beheer meerdere websites
WordPress Multisite – Beheer meerdere websites
Test heel eenvoudig of jouw website en internetverbinding moderne, betrouwbare internetstandaarden gebruiken en dus up-to-date zijn. Er wordt op vier hoofdonderdelen getest.
Drukwerk controleren doe je zo
Drukwerk controleren doe je zo
Om kwalitatief en mooi drukwerk te realiseren welke helemaal aansluit bij de wens van de klant, is het controleren van bestanden van cruciaal belang. Dit nemen we daarom uiterst serieus. In deze blog nemen we je mee in wat er allemaal bij het controleren van drukwerk komt kijken.