back to top

Zo zet je een magazine in voor jouw bedrijf

Een magazine wordt al lang niet meer alleen ingezet voor lifestyle-merken. Ook de zakelijke markt ontdekt de voordelen van het inzetten van een magazine. Zo wordt een magazine positiever ontvangen dan andere vormen van offline reclame, omdat het minder als reclame wordt gezien. Op deze manier kun je jouw doelgroep op een laagdrempelige wijze kennis laten maken met jouw bedrijf.

De voordelen van een magazine:

  • De leesduur van een magazine is gemiddeld 25 minuten.
  • Een magazine blijft langer rondhangen en hoe mooier het exemplaar, hoe vaker het bewaard blijft.
  • Doordat het magazine langer blijft hangen wordt deze door meer personen gelezen.

Verhoog de betrokkenheid van je klanten

Lezers van je magazine scoren hoger als het gaat om betrokkenheid ten aanzien van het bedrijf dan niet-lezers. Deze betrokkenheid uit zich in meer vertrouwen, een hogere tevredenheid en een sterker gevoel van binding. Hierdoor zijn relaties eerder bereid om de relatie voort te zetten en minder gevoelig voor alternatieve aanbieders. Daarnaast zijn zij bereid om je eerder aan te bevelen bij anderen.

Verbeter je bedrijfsimago

Een magazine heeft een zeer positief effect op het bedrijfsimago. Dit is een van de redenen dat we dit communicatiemiddel ook hebben ingezet voor het Gymnasium Felisenum. Deze school had een moeilijk, elitair en ‘nerdy’ imago. Met behulp van het magazine hebben we een heel andere kant van de school laten zien. De verhalen in het magazine in combinatie met de frisse nieuwe huisstijl, maakten de school toegankelijker, vriendelijker en leuker! Wil je werken aan je branding, dan is een magazine zeker een interessant marketingmiddel.felisenum schoolmagazine

Krijg nieuwe klanten door het inzetten van een magazine

De attentieduur van een magazine ligt velen malen hoger dan die van een direct mail en is qua levensduur vergelijkbaar met een relatiegeschenk. Deze blijft namelijk gemiddeld 8 maanden bewaard. In de 25 minuten die je doelgroep bezig is met het lezen van het magazine gebeurt er een hoop in hun brein. Zo wordt de duur van de klantenreis versneld en gaat 50% van de lezers over tot actie na het lezen van het magazine. Deze actie varieert van het volgen van het bedrijf op social media tot daadwerkelijk contact opnemen voor het maken van een afspraak.

De do’s en don’ts

Alles valt of staat met de vormgeving, inhoud en afwerking van een magazine. We hadden het al eerder over het bewaren van een magazine. Een magazine kan er nog zo mooi uitzien, wanneer de inhoud vol met reclame of onzinnige content staat wordt het bewaren van het magazine een stuk minder aantrekkelijk. Hetzelfde geldt voor een magazine dat snel kapot gaat. Houd rekening met onderstaande do’s en don’ts bij het maken van je magazine.

Do’s

  • Stel een doel: Wat wil je bereiken met het inzetten van een magazine? Wat moet je doelgroep denken of doen na het lezen? Een marketingmiddel zonder doel is zinloos.
  • Baken je doelgroep af: Hoe duidelijker je weet voor wie je schrijft, hoe gerichter je de content kunt bedenken die aansluit bij je doelgroep.
  • Creëer unieke content: Zorg dat je je klanten iets aanbiedt wat ze nergens anders kunnen vinden. Denk aan tips, tricks en achtergrondinformatie die je niet zomaar aan iedereen geeft, maar alleen aan hun. Wissel informatieve content af met laagdrempelige feel good content. En biedt natuurlijk een unieke aanbieding zodat lezers contact met je opnemen.

Don’ts

  • Bezuinig niet op de kwaliteit van je magazine: Een magazine maken kost veel tijd en inspanning. Het is zonde als je dan kiest voor materiaal dat er goedkoop uitziet en niet lang meegaat.
  • Stockfoto’s gebruiken: Een stockfoto is in sommige gevallen helemaal niet verkeerd. Maar juist een magazine wil je een persoonlijk tintje geven. Regel een fotograaf die mooie foto’s maakt die bij jouw bedrijf en de artikelen in het blad passen.

Heb je inspiratie gekregen voor je eigen magazine en wil je aan de slag? We helpen graag bij de inhoud en vormgeving en laten je graag zien welke afwerkingen er allemaal mogelijk zijn.

Auteur:

Ron is de VrijMiBo-man die op woensdagmiddag al dolenthousiast met zakken chips en borrelnootjes loopt te sjouwen, want Ron houdt van gezelligheid en hij kijkt er dan ook graag naar uit. Dus als wij over twee maanden een bedrijfsuitje hebben, dan kent de lunch volgens Ron de eerstkomende 60 dagen maar één gespreksonderwerp. En dat is in de 90 dagen ná dat uitje eigenlijk niet anders.

Andere interessante artikelen