Maar eerst: wat is een cookie?
Een cookie is een klein gegevensbestand dat door je computer of mobiele apparaat wordt opgeslagen. De cookie zorgt ervoor dat de website jouw acties of voorkeuren ‘onthoudt’. De belangrijkste functie van cookies is om de ene gebruiker van de andere te onderscheiden.
Als je veel websites bezoekt waar een adverteerder een cookie mag plaatsen, kan hij daarmee heel veel over jou te weten komen: bijvoorbeeld je interesses en de producten die je koopt. Hoe meer informatie jij vrijgeeft, hoe meer je waard bent voor een adverteerder. Zo maak je het gemakkelijker voor hen om reclame te versturen, zodat jij een aankoop gaat doen.
Wat soorten cookies worden er gebruikt?
Op een website kun je gebruik maken van 3 verschillende type cookies voor verschillende doeleinden.
We lichten ze even kort toe:
- First-party cookies (functionele + analytische cookies):
Deze cookies zijn geplaatst door de eigenaar van de website. Functionele cookies worden gebruikt voor basisfuncties, bijvoorbeeld inloggegevens. Zonder deze cookies kan de website niet functioneren. Analytische cookies worden gebruikt om anoniem informatie te verzamelen over het gedrag van een bezoeker op de website. - Second-party cookies:
Dit ben jij zelf. Het zijn je eigen voorkeuren, bijvoorbeeld de taal waarin je browser staat. 😉 - Third-party cookies (marketing cookies):
Dit zijn cookies die zijn geplaatst door een bedrijf dat niet direct betrokken is bij de website. Denk hierbij aan Facebook en Google. Third-party cookies worden meestal gebruikt voor tracking- en (digital) advertentiedoeleinden. Hierdoor kunnen website-eigenaren relevante advertenties tonen gebaseerd op het gedrag van deze bezoeker.
Vanaf 1 juli 2023 zullen third-party cookies gaan verdwijnen en mogen first-party cookies nog maar 24 uur bewaard worden. Voorheen was de cookielengte van first-party cookies 30 dagen.
Waarom worden cookies gebruikt?
- Onderscheid maken tussen nieuwe versus terugkerende bezoekers;
- Potentiële klanten targeten;
- De customer journey (klantenreis) in kaart brengen;
- Mediabudgetten optimaliseren en toewijzen.
Cookies worden gebruikt om te weten hoe jij reageert op de inhoud van de websites en om je ervaring bij het bezoek van de website(s) te verbeteren. En er zijn dus cookies die jouw gegevens of voorkeuren onthouden. Zo kunnen adverteerders jou gerichte content sturen die beter aansluit bij jouw interesses, voorkennis en producten die je al hebt gekocht.
Bij je eerste bezoek aan een website word je geïnformeerd over de cookies die een website gebruikt en kan je wel/geen toestemming geven voor het plaatsen van marketing cookies. Die toestemming wordt opgeslagen met een cookie, zodat je niet bij elk bezoek een cookiemelding ontvangt. Voorheen werden deze instellingen dus 30 dagen bewaard. Vanaf juli 2023 zal dit nog maar 24 uur zijn.
Gevolgen van een cookieloos tijdperk
We zien 4 belangrijke veranderingen:
- Geen remarketing: het is niet langer mogelijk om websitebezoekers opnieuw te bereiken met een gerichte advertentie.
- Geen frequentie limiet: het is niet meer mogelijk om met een frequentie limiet te bepalen hoe vaak iemand je advertenties te zien krijgt.
- Geen look-alike doelgroep: het zal niet meer mogelijk zijn om een look-alike doelgroep van website-bezoekers te maken. Met deze advertenties bereikte je voorheen een nieuw publiek met potentiële klanten.
- Geen A/B testing meer: Doordat cookies maar 24 uur bewaard worden is het bij een A/B test niet meer mogelijk om een objectieve meting te doen. Een bezoeker wordt iedere dag weer als nieuwe bezoeker gezien en krijgt dan de ene keer variant A van de website te zien en de andere keer variant B. Dit zorgt voor onbetrouwbare data.
Bovenstaand zijn slechts een paar voorbeelden van de verandering op het cookiebeleid, want in de praktijk moet nog blijken wat de exacte veranderingen zullen worden/zijn.