Kleine stukjes tekstbestanden die gekoppeld zijn aan een unieke internetgebruiker. Ze worden opgeslagen om een voorkeuren van een gebruiker op te slaan.
Internetpagina’s zijn oorspronkelijk niet ontworpen voor 2 richtingsverkeer: jij leest wat er op een pagina staat, maar de website weet niet wie jij bent. Om jou te laten denken dat de site die je bezoekt wel weet wie je bent, kan er een tekst bestand achter gelaten worden op jouw computer om bepaalde gegevens op te slaan. De bedoeling is dus om te onthouden dat je voorkeurstaal bijvoorbeeld “Engels” is, zodat de volgende keer dat je de website bezoekt, de site ook weer in het Engels getoond wordt, voor gebruikers gemak dus. Dit soort cookies worden “functionele cookies” genoemd.
Functionele cookies
Voor “functionele cookies” hoeft nooit apart om toestemming te worden gevraagd. Het maakt normaal geen inbreuk op je privacy, het slaat alleen maar jouw voorkeuren bij een site op, op je eigen computer. In principe kan het bijhouden van Cookies helemaal worden uitgeschakeld, maar dan werken sommige sites niet meer, als je bijvoorbeeld ingelogd moet zijn om een site te gebruiken.
Marketing Cookies
Marketing cookies zijn bedacht door advertentie websites. Het zit namelijk zo: Als je advertenties op je website laat zien, laad je eigenlijk nóg een website, namelijk die van de adverteerder. Die adverteerder laat dus nu óók een cookie achter. Kom je nu later op een andere pagina met een advertentie van dezelfde adverteerder, weet die adverteerder dus nu wat je voorkeuren zijn op 2 verschillende websites. Als de adverteerder maar groot genoeg is, kan hij nu dus beter bepalen welke advertentie voor jou geschikt is.
Een uitstekend voorbeeld hiervan is het koppelen van het bezoek aan Zalando met andere advertenties. Je bekijkt een paar schoenen op Zalando en vervolgens bezoek je bijvoorbeeld de Telegraaf website. Hier worden nu de schoenen getoond die je nét hebt bekeken. Eigenlijk door heel simpel een bestandje achter te laten op jouw computer met de schoenen en die op een andere site gewoon weer te laten zien.
Gebruikersprofielen
Bij het starten van het internet is het op deze manier volgen van voorkeuren nog geen probleem, aangezien de reclame bureaus nog niet wisten welke profielen en van wie ze nu aan het opslaan waren. Ze gebruikten alleen data om betere advertentie campagnes te produceren.
Toen bijvoorbeeld Facebook en Google de gegevens gingen koppelen aan individuele gebruikers wordt het gebruik van cookies een grotere discussie: Google en Facebook (en andere bedrijven) weten nu alles van je en kunnen die gegevens uiteindelijk ook misbruiken.
Facebook gaat bijvoorbeeld ook gegevens verzamelen op basis van de “like” button op alle internetpagina’s. Hierdoor weten ze uiteindelijk bijna exact welke pagina’s jij allemaal bezoekt, óók als je nooit op die “like button” klikt. Google doet hetzelfde met bijvoorbeeld Youtube films.
Cookiewetgeving
Om misbruik van cookies tegen te gaan is er in internationaal verband besloten om betere melding te maken van cookies en het gebruiken daarvan uit te kunnen zetten per website. De wetgeving in Nederland staat bekend als de AVG of GDPR in het Engels
Sommige adverteerders, zoals Google (met Analytics) hebben de cookies die ze plaatsen zo aangepast, dat ze alleen nog anonieme gegevens bijhouden.