A goal without a plan is just a wish
Aan het begin van het jaar spreken we klanten over hun ambitie voor komend jaar en hoe zij die gaan verwezenlijken. Toch blijkt na een paar maanden dat er nog niet begonnen is om deze doelstellingen te behalen. De wens om ergens mee aan de slag te gaan is nog geen concreet doel en daarom nog niet opgepakt.
SMART
Je heb vast wel gehoord van SMART. Dit staat voor Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden. Door je doelen op deze manier te formuleren maak je je doelstelling concreet. Dat lijkt heel lastig, maar valt eigenlijk wel mee en zorgt ervoor dat je veel duidelijker voor ogen hebt wat je doel is, hoe je wilt beginnen, hoe je deze wilt bereiken en wanneer je doelstelling behaald is.
Wat is jouw doel?
Misschien wel een van de belangrijkste punten wanneer je je doelstelling wilt behalen. Maak je doel specifiek. Hoe concreter, hoe beter. Dus niet: ik wil meer doen met contentmarketing, maar: ik ga aan de slag met wekelijkse content voor Facebook.
Wanneer is het doel een succes?
Meten is weten zeggen wij altijd. Dus moet ook je doel meetbaar zijn. Want alleen dan weet je wanneer je jezelf een schouderklopje kunt geven omdat je je doel hebt behaald. Je doel voor contentmarketing kan zijn om minimaal 3x per week berichten te plaatsen op Facebook.
Voel je passie voor jouw doel?
Zonder passie en enthousiasme is het lastig om met je doel aan de slag te gaan. De kans is groot dat je het na een paar weken als een verplicht nummertje gaat zien. Dit is ook de reden waarom rokers die willen stoppen binnen een maand vaak weer gaan roken en waarom mensen die willen afvallen na 3 weken gezond eten en sporten zich overgeven aan een vreetbui. Het doel was op dat moment simpelweg niet acceptabel.
Pas wanneer de knop om is, accepteer je dat je wat er moet gebeuren om je doel te behalen. Je wil waarschijnlijk met je content aan de slag omdat je jouw Facebookpagina als een uithangbord van je bedrijf ziet en je nu niet tevreden bent. Daarnaast ben je benieuwd of je extra inspanning ook nieuwe klanten oplevert.
Is je doel haalbaar?
Een niet realistisch doel kan alleen maar teleurstelling opleveren en je demotiveren. Wanneer je plan is om met content aan de slag te gaan bekijk dan goed of je doel haalbaar is. Dagelijks berichten plaatsen op Facebook, LinkedIn, Instagram, Twitter en op je website is niet realistisch, wanneer je al 40 uur werkt. Stel dat dit je uiteindelijke doelstelling is, deel deze dan op in microdoelen. Begin eerst eens met 2 a 3x per week berichten plaatsen op een of twee kanalen. Wanneer je hier een werkwijze in hebt gevonden die voor jou werkt, kun je aan de slag met je volgende microdoel. Maar let op, je doel moet natuurlijk wel uitdagend genoeg zijn om jezelf te blijven motiveren.
Bepaal het start- en eindmoment van je doel
Je hoeft niet te wachten op de start van een nieuwe week, maand of jaar. Begin gewoon! Ieder moment van de dag kun je starten met je doel. Werk je plan zoals hierboven beschreven uit, hang er een planning aan en ga aan de slag. Maak het doel tijdgebonden en zet de deadline niet te ver in de toekomst. Ook hier weer: zorg dat je het niet als verplicht nummertje gaat zien. Wanneer het je doel is om eenmaal per maand een bericht op social media te delen, zou dat niet steeds op de laatste dag moeten zijn ‘zodat ie maar afgevinkt is’.
Bruikbare tips om je doelen te bereiken
Heb je meerdere doelen waar je het liefst nu mee aan de slag wilt, maar zitten er te weinig uren in een week? Herkenbaar… Dit is hoe wij het aanpakken:
- Prioriteer je doelen
- Plan je moment
- Maak gebruik van tools
- Maak het leuk!
Prioriteer je doelen
Bijna wekelijks komt er na een marketingoverleg een waslijst aan doelen uit waar we enthousiast mee aan de slag willen. Het enthousiasme tempert snel wanneer we ons beseffen dat het niet mogelijk is om er nu direct mee aan de slag te gaan. Daarom delen we de doelen op aan de hand van urgent en belangrijk. Doelen met een hoge prioriteit krijgen uiteraard voorrang, maar dat betekent niet dat doelen met een lage prioriteit niet dezelfde maand nog opgepakt kunnen worden. Wanneer er een momentje over is, is dit het moment om hiermee aan de slag te gaan.
Plan je moment
Soms kan een doel heel groot lijken, waardoor het lastig is om in je planning een moment te vinden om hiermee aan de slag te gaan. Je vinkt dan misschien liever een paar kleinere of leukere taakjes af. Door dagdelen te blokken creëer je ruimte in je agenda om met je doel aan de slag te gaan en is het ineens wel mogelijk om 2 uur te brainstormen over content.
Maak gebruik van tools
Soms kan je werk velen malen makkelijker. Zo kun je voor het bedenken van content gebruik maken van een contentkalender. Plan maandelijks een moment in waarop je gaat brainstormen over content voor de volgende periode. In de studio voor makers van Facebook kun je vervolgens heel eenvoudig al je content in één keer inplannen. Hierdoor ben je 2x in de maand gericht met de content voor je kanaal bezig en heb je er verder geen omkijken meer naar. Doel behaald!
Maak het leuk!
Niet ieder doelstelling is even leuk om aan te werken. Beloon je zelf daarom met een leuke taak na het uitvoeren van een minder leuke of lastige taak. Als een doel echt teveel weerstand oproept is deze waarschijnlijk te groot. Deel deze op in microdoelen en je zult zien dat het weer leuker wordt om met je doel aan de slag te gaan.