072 562 54 82

Inhoudsopgave

In deze blog leggen we je uit hoe je het beste foto’s kunt aanleveren voor online gebruik. Hiervoor heb je tegenwoordig geen spiegelreflexcamera meer nodig. Met vrijwel alle smartphones kun je prima foto’s maken.

Om te beginnen hierbij de belangrijkste pijlers voor het maken van goede foto’s:

Wat is het doel van je foto?

Waar ga je het voor gebruiken en wat wil je laten zien? Stel je wilt je nieuwe fietscollectie showen dan is het goed om meerdere foto’s te maken.

  • Een productfoto waarop de fiets zonder achtergrond te zien is.
  • Een close up van de details van de fiets.
  • Een gebruiksfoto of sfeerfoto om de consument te verleiden om de fiets te kopen.

Wat is het onderwerp van je foto?

Zorg ervoor dat dit mooi en duidelijk in beeld komt en de meeste aandacht trekt, zoals dit voorbeeld van onze Indrukwekkend fiets! De fiets trekt de aandacht, pas daarna kijk je naar de omgeving.

Let op de belichting

Zorg voor het juiste licht. Te donkere foto’s of foto’s die overbelicht zijn staan niet professioneel. Het onderwerp van de foto valt weg tegen de achtergrond. Zonde!

Check je omgeving

Kijk altijd even naar wat je naast het onderwerp nog meer op de foto neemt. Dus staan er opgestapelde dozen in de hoek of een rommelige prullenbak? Ruim deze dan even op, of zorg ervoor dat je de foto vanuit een ander perspectief neemt zodat de omgeving rustiger wordt. Hierdoor springt het onderwerp er nóg meer uit!

Nu je weet waar je op moet letten is het tijd voor actie! Ben je tevreden over het resultaat? Dan is het tijd om deze met ons te delen. Waar kun je allemaal op letten voordat je deze met ons deelt?

Plan je fotomoment in

Nu je weet waar je op moet letten is het tijd voor actie! Maak een plan! Hoe vaak heb je nieuwe foto’s nodig? Is het handiger om een vast moment te pakken en een shoot te organiseren of kan het een wekelijkse taak worden? En zet kort op papier wat je op de foto wilt zetten en in welke setting zodat je dit kunt afstrepen. Ben je tevreden over het resultaat? Dan is het tijd om deze met ons te delen.

Bonus tip: Kijk voor inspiratie hoe andere merken dit doen op bijvoorbeeld Instagram en Pinterest.

Waar moet je op letten als het gaat om kwaliteit?

Hier volgt een opsomming van de minimale (technische) vereisten:

  • Minimaal 300 dpi voor drukwerk, voor web minimaal 72 dpi.
  • Minimale resolutie van 1200 pixels breedte.
  • Vaag: Op je smartphone is het vaak niet meteen te zien, op het eerste gezicht lijkt de foto helder en scherp. Probeer even in te zoomen en kijk dan naar hoe scherp iets is. Wordt de foto na inzoomen extreem vaag of is deze bewogen? Dan is deze foto niet geschikt.
  • We like it RAW! Het liefst zo minimaal mogelijk bewerkt, dus geen foto’s in sepia-effect aanleveren s.v.p.

Bonus tip: Wist je dat de kwaliteit van foto’s drastisch verminderd wanneer je deze deelt via bijvoorbeeld WhatsApp? Of wellicht heb je een (automatische) back-up van je galerij naar Google photo’s? Ook daar is de kans groot dat de kwaliteit wordt verminderd om opslagruimte te besparen. Lees meer over de aanlevermethodes verderop in deze blog.

Gebruik het juiste formaat

Qua formaat/afmeting geldt eigenlijk maar één ding: zo groot mogelijk. Hoe ruimer de foto is genomen, hoe flexibeler we deze kunnen inzetten. Wil je de afbeelding bijvoorbeeld gebruiken voor een Facebook campagne & een Instagram verhaal? Dan krijg je te maken met afwijkende afmetingen en is het raadzaam een afbeelding te kiezen welke voor beide gebruikt kan worden.

Wil je meer weten over afbeeldingsformaten? Lees dan vooral deze blog!

Welk bestandstype gebruik je?

De meeste populaire bestandsindelingen voor webmedia zijn JPG & PNG. Standaard worden alle foto’s in JPG opgeslagen. Komt de afbeelding op je website? Kies dan voor JPG indeling, dit is namelijk goed voor de snelheid van je website. Gebruik je de afbeelding voor je social media kanalen, kies dan voor PNG. Bij PNG blijft de kwaliteit van de foto beter behouden dan bij JPG. Het belangrijkste voordeel van PNG is dat de achtergrond transparant kan zijn. Dit is ideaal voor bewerking & design. Twijfel je over welke indeling? Stuur dan een PNG. Oh en stuur vooral geen foto’s in een Office document, zoals Word.

Denk je ook om de AVG / privacy?

Als wij foto’s toegestuurd krijgen, gaan we ervan uit dat dit is afgestemd met de persoon in kwestie. Om discussies te voorkomen is het daarom altijd aan te raden om vooraf goed af te stemmen waar de foto’s voor gebruikt gaan worden.

Hoe lever je media bestanden aan?

Je weet nu dat foto’s aanleveren via Whatsapp ten koste gaat van de kwaliteit. Maar hoe lever je de media bestanden dan wel aan? Het liefst ontvangen we deze via clouddiensten zoals Wetransfer, Google Drive of Dropbox en vooral niet in een Microsoft Office document zoals Word. Delen via deze diensten zorgt ervoor dat de kwaliteit behouden blijft. Bij hoge uitzondering accepteren we Whatsapp, maar overleg daarvoor even met ons of dat gewenst is. Voor drukwerk hanteren wij aanvullende aanleverspecificaties. Klik hier om deze te downloaden.

Toch nog hulp nodig?

Hopelijk helpen bovenstaande tips je met het creëren van (betere) foto’s. Mocht je toch nog vragen hebben hierover of wil je sparren over het beeldmateriaal? Neem dan even contact met ons op.