072 562 54 82

Inhoudsopgave

Het is maandagochtend. Terwijl je vol trots de deur van jouw bedrijf opent realiseer je jezelf dat je nog niet tevreden bent over jouw ‘online bedrijf’. Mede omdat je laatst de nieuwe website van een concurrent zag ben je er nu op gebrand om ook jouw site op orde te krijgen. Een goede voorbereiding is het recept voor een succesvolle site. Waar begin je? Met de onderstaande zes stappen helpen wij je graag op weg.

1. Domeinnaam en -extensie

Het begint allemaal bij het kiezen van een domeinnaam: Dit is jouw unieke naam op het web. Uiteraard wil je een domeinnaam die goed aansluit op je product of dienst. Bedenk daarom een aantal domeinnamen waar je jouw website aan zou willen koppelen. Zoek vervolgens op of deze domeinnamen nog beschikbaar zijn. Hierbij komt het volgende begrip kijken: Extensie.

Wanneer je gaat kijken of een domeinnaam nog beschikbaar is kun je kiezen uit talloze extensies. Dit kunnen bekende zijn, zoals .nl en .com, maar ook minder bekende zoals .amsterdam of .pizza. Hoewel die laatste natuurlijk de leukste van allemaal is, zal het niet altijd de juiste keuze zijn. De extensie .nl vertelt Google dat het een Nederlandse site betreft, waardoor je binnen Google beter gevonden wordt. Goed voor je SEO dus! Als je Internationale ambities hebt is .com aan te raden, om je site ook buiten Nederland goed op de radar te laten verschijnen.

2. Webhosting

Een hostingpakket neem je evenals de domeinnaam af bij een hostingpartner. Neem goed de tijd om hostingpartijen te vergelijken en lees je goed in om te weten welke zaken belangrijk zijn voor jouw toekomstige site. Wil je veel afbeeldingen, video’s en andere media op je site uploaden, kies dan voor een hostingpakket met veel opslagruimte. Houd ook rekening met de sitesnelheid: Goedkope hosting is niet altijd even aantrekkelijk, omdat het jouw site behoorlijk kan vertragen. Om de kosten te verlagen, en jou een lage prijs te bieden, wordt jouw site in zo’n geval bij een hoop andere sites op de server geparkeerd.

3. Content Management Systeem

Als jouw ontbijt niet bestaat uit HTML en CSS dan is het gebruik van een Content Management Systeem (CMS) al snel aan de orde. WordPress is een bekend voorbeeld van een CMS en is bij ons dan ook erg geliefd. Niet heel verrassend raden wij bedrijven het gebruik van dit systeem regelmatig aan. Naast de vele technische mogelijkheden en moderne uitstraling is het een erg overzichtelijk systeem. Mocht je er onverhoopt toch niet helemaal uitkomen, dan kun je met jouw vraag terecht bij de vele wereldwijde mede-gebruikers. Of je geeft ons een belletje.

4. Website vormgeven

Nog een voordeel van een WordPress website: Er zijn veel standaard thema’s (sjablonen) waarbinnen jij jouw website vorm kunt geven. Zo hoef je niet te beginnen bij de tekentafel, maar kun je gewoon één van de vele standaardthema’s gebruiken. Thema’s die je aanschaft zijn doorgaans beter op jouw specifieke wensen af te stemmen. Van de meeste thema’s is er een gratis variant beschikbaar. De uitgebreidere kosten meestal 5 tientjes.

Vormgeving kan jouw website onderscheiden van die van de concurrent. Het aanschaffen van een thema is hierbij geen overbodige luxe. Wil je er echt uitspringen, dan kun je natuurlijk ook jouw website op maat laten maken. Dat kost iets meer, maar levert ook meer op. Mocht je daar meer over willen weten, dan staat de koffie bij ons altijd klaar!

Tip: Zet voordat je begint met de vormgeving eerst op een rijtje wat je mooi vindt aan andere websites. Zo creëer je een moodboard waarmee je een vormgever een goed beeld geeft van wat je uiteindelijk wil.

5. Content, content, content!

Nu de ‘kapstok’ van de website gereed is kun je beginnen met hetgeen waarvoor je alles doet: Gezien worden door jouw toekomstige klant! Een lege website zal waarschijnlijk niet lang blijven hangen. Dus denk goed na over de teksten en media die je op de site gaat zetten. Onderzoek met welke uitdagingen jouw doelgroep kampt en hoe jouw bedrijf daarvoor een oplossing zou kunnen bieden. Schrijf dat kort uit en laat dat lezen aan collega’s en vrienden.

Stel jezelf de kritische vraag of jouw boodschap concreet genoeg is en vertaal dit vervolgens naar een aantal teksten waarmee je de website kunt vullen. Door regelmatig relevante kennis en ervaringen te delen kom je op de radar van jouw doelgroep en stijgt de naamsbekendheid. Maak daarbij gebruik van goede titels, tags en linkjes naar andere sitepagina’s. Breng tot slot jouw berichten meer onder de aandacht door ze te delen op social media, middels jouw persoonlijke account en het bedrijfsprofiel. Hier vind je 49 contentideeën om je op weg te helpen.

6. Meten is weten

We kunnen het niet vaak genoeg zeggen. Door te blijven meten wat jouw inspanningen opleveren, kun je regelmatig aanpassingen doen op basis van de verzamelde informatie. Verzamel de gebruiksdata van jouw website door de site te koppelen aan Google Analytics, hét platform om nauwkeurig webstatistieken te verzamelen. Hier wordt automatisch data verzameld van iedereen die jouw site bezocht en de welbekende cookies geaccepteerd heeft. Deze data kun je vervolgens zelf exporteren of koppelen aan een dashboard, zoals het door ons geliefde Google Data Studio.

Dus…

Nog even alles op een rijtje:

  • Start met het kiezen van een passende, beschikbare domeinnaam en kies of het op .nl, .com of iets anders moet eindigen.
  • Registreer die bij een hostingpartij en koppel er een webhosting-pakket aan. Let op dat die qua specificaties past bij het type website dat je op wil zetten.
  • Ga binnen het gekozen hostingpakket vervolgens aan de slag met een CMS zoals WordPress.
  • Kies een thema die als een stevige kapstok voor de website dient.
  • Begin daarna met het vullen van de ‘kapstok’ door relevante, originele teksten en beeldmateriaal te plaatsen.
  • Tot slot is het van groot belang om de prestaties van de website te blijven meten. Zo kun je gerichte aanpassingen doen en de site beter laten presteren.

Met dit stappenplan heb je handvatten om een sterke website op te zetten. Wil je weten waar je nog meer rekening mee moet houden? Vraag dan gratis ons boek Communicatie: de kracht van de combinatie aan. Hierin vertellen we je meer over de klantreis die jouw websitebezoekers gaan afleggen en hoe je jouw klant kunt laten converteren.

Loop je nog ergens tegenaan?

Mocht je ergens tegenaan lopen, laat het ons weten. We helpen je graag! Met onze jarenlange ervaring hebben we met succes vele websites gelanceerd. Wordt die van jou de volgende?