072 562 54 82

Inhoudsopgave

Ieder jaar kent z’n uitdagingen. Hot-topics van 2022 zijn privacy en data-uitwisseling. Zo kwam dit weekend aan het licht dat Facebook en Instagram mogelijk weg gaan uit Europa als de privacydeal mislukt. De reden voor vertrek is dat het moederbedrijf Meta geen data van Europese gebruikers meer mag uitwisselen met de VS. Aangezien zij afhankelijk zijn van deze data dreigen ze nu Europa te verlaten. Meer erover lees je hier.

Maar wat betekent dit nu voor jou?

Meta geeft zelf aan geen intentie te hebben om Europa te verlaten. Voor nu kunnen we dit zien als een loos dreigement vanuit hun kant. Onze mening is dat Meta nog veel te afhankelijk is van het aantal Europese gebruikers om de stekker eruit te trekken. Toch moet je er altijd rekening mee houden dat een kanaal zoals Facebook kan verdwijnen. Dit kan komen doordat het bedrijf zich terugtrekt of doordat de richtlijnen strenger worden en het bedrijf moet stoppen. Daarnaast heb je ook nog te maken met storingen. Facebook kampte in oktober 2021 nog met een wereldwijde storing van 6 uur waarin er niet geadverteerd kon worden.

Voor bedrijven die via Facebook adverteren en zo hun inkomsten binnenhalen was dit een flinke financiële domper. Een eventueel vertrek heeft nog veel grotere gevolgen. Ben je op dit moment grotendeels afhankelijk van acquisitie via deze kanalen, werk dan alvast aan jouw plan B.

Voorkom dat je afhankelijk wordt van 1 kanaal

Sowieso adviseren wij je om niet al je pijlen op 1 kanaal te richten en zeker niet je verkoop af te laten hangen van een social media kanaal. Je ziet dat je erg afhankelijk bent van het kanaal als deze plots de stekker eruit trekt. Daarnaast zijn deze kanalen op het ene moment nog populair en kan dit elk moment veranderen. Ook bij een storing ben je ineens onbereikbaar. Zonde!

Gebruik je website als basis

Heb je echt een website nodig? Wij van WC-eend zouden zeggen ja! Naast dat een website veel beter bestand is tegen de trendy gevoelige invloeden van buitenaf, is de kans dat de stekker uit het World Wide Web wordt getrokken natuurlijk velen malen kleiner dan bij social media kanalen. Daarnaast zijn er nog 3 andere reden om je website als basis te gebruiken in je marketingstrategie.

  • Op je website kun je zelf bepalen welke informatie je plaatst en hoe je dit wilt vormgeven. Je bent niet afhankelijk van een template binnen Facebook. De informatie op je website kun je ook velen malen beter inrichten voor je bezoekers. Zo kunnen zij sneller vinden wat ze zoeken en contact met je opnemen.
  • Daarnaast vergroot je met een website je vindbaarheid aanzienlijk. Met behulp van o.a. goede SEO-teksten kun je ervoor zorgen dat Google jouw website hoger indexeert in de zoekmachine dan die van je concurrent. Via je website kun je ook gevonden worden op meer dan alleen je bedrijfsnaam. De kans om nieuwe klanten te trekken is veel groter dan via social media.
  • Koppel Google Analytics aan je website en verzamel waardevolle data over je websitebezoekers. Nu zijn er ook hier veranderingen aan de gang, maar voorlopig kun je nog inzien wat je bezoekers doen op je website en via welk kanaal je de meeste aankopen/aanvragen binnenkrijgt. Wil je meer weten over de nieuwe cookie-wetgeving. Lees dan de blog van Daan.

Verzamel e-mailadressen

Bij e-mailadressen denk je misschien al snel aan een nieuwsbrief. En misschien heb je wel helemaal geen behoefte aan het versturen hiervan. Zonde… maar daar komen we zo op terug. Dan nog zijn mailadressen een waardevolle bron!

Deze e-mailadressen kun je gebruiken om mee te adverteren in Google en op dit moment ook nog op Facebook en Instagram dus. Daarnaast kun je hier ook een vergelijkbare doelgroep op aanmaken. Deze bevat een geheel nieuwe vijver vol potentiële klanten die lijken op jouw huidige klanten. Grote kans dat deze interesse hebben in jouw product of dienst!

Neem wel even in je cookie-richtlijnen op dat emailadressen gebruikt kunnen worden voor marketingdoeleinden. Zorg ervoor dat je cookiemelding hier dus om vraagt 😉

Ontdek welke opties er nog meer zijn

Zit jouw klant eigenlijk nog wel op Facebook/Instagram? Doe onderzoek naar je doelgroep en ontdek welke (nieuwe) opties er zijn om je doelgroep te bereiken. Houd er rekening mee dat iedere optie zich (kan) richten op een andere fase waar je doelgroep zich in bevindt. Schrijf je complete marketingfunnel uit en ontdek in welke fase jij nog kansen laat liggen!

Vergeet deze groep niet! (tip)

Een belangrijke fase die vaak vergeten wordt, maar waar veel potentie zit is de advocacy fase. Oftewel de fase waarin jouw klanten zich bevinden nadat ze hun aankoop hebben gedaan of dienst hebben afgenomen. Het verschilt natuurlijk per product of dienst, maar mocht er een mogelijkheid zijn tot een herhaalaankoop dan is het zeer waardevol om deze groep nog eens te benaderen.

De groep is namelijk al bekend met je product en is als het goed is ook tevreden over je. Daarnaast zal deze groep ook eerder geneigd zijn om nieuwe producten van je te proberen. Een effectieve manier om een herhaalaankoop bij deze doelgroep te stimuleren is… tromgeroffel… via je nieuwsbrief! Dit is een van de best converterende kanalen in deze fase.

To do

  • Is Facebook/Instagram het enige kanaal waar je nu zichtbaar op bent, ga dan z.s.m. aan de slag met jouw website zodat je voorbereid bent op het vertrek van dit kanaal.
  • Koppel je website aan Google Analytics als je dit nog niet hebt gedaan en verzamel waardevolle data over je websitebezoekers.
  • Verzamel naast data ook emailadressen zodat je je doelgroep kunt bereiken via andere kanalen.
  • Inventariseer welke kansen je nog laat liggen om je doelgroep te bereiken door je marketingfunnel in kaart te brengen.
  • Vergeet niet om je ook te focussen op je bestaande klanten en herhaalaankopen te stimuleren via bijvoorbeeld een nieuwsbrief.

Voor nu… geen paniek! Meta is nog niet weg dus voorlopig kun je nog gebruik maken van Facebook en Instagram. Maar bereid je wel voor. Je weet maar nooit wanneer een social media kanaal je zonder waarschuwing in de steek laat en jou met de gebakken peren laat zitten.

Even samen kijken?

Wil je graag samen kijken naar je marketingfunnel of is er een ander onderdeel waar je vragen over hebt? Bel of mail ons. We helpen je graag op weg.