Nieuws
Nieuws

Bereid je voor op een cookieloos tijdperk

Update: Vanaf 1 juli 2023 komt er 80% minder data binnen over jouw websitebezoekers om de privacy van je bezoekers te borgen. Dit komt door de nieuwe cookie-wetgeving. Hieronder lichten wij toe wat cookies zijn en wat er gaat veranderen.

Een cookie is een klein gegevensbestand dat door je computer of mobiele apparaat wordt opgeslagen. De cookie zorgt ervoor dat de website jouw acties of voorkeuren ‘onthoudt’. De belangrijkste functie van cookies is om de ene gebruiker van de andere te onderscheiden.

Als je veel websites bezoekt waar een adverteerder een cookie mag plaatsen, kan hij daarmee heel veel over jou te weten komen: bijvoorbeeld je interesses en de producten die je koopt. Hoe meer informatie jij vrijgeeft, hoe meer je waard bent voor een adverteerder. Zo maak je het gemakkelijker voor hen om reclame te versturen, zodat jij een aankoop gaat doen.

Wat soorten cookies worden er gebruikt?

Op een website kun je gebruik maken van 3 verschillende type cookies voor verschillende doeleinden.
We lichten ze even kort toe:

  • First-party cookies (functionele + analytische cookies): 
    Deze cookies zijn geplaatst door de eigenaar van de website. Functionele cookies worden gebruikt voor basisfuncties, bijvoorbeeld inloggegevens. Zonder deze cookies kan de website niet functioneren. Analytische cookies worden gebruikt om anoniem informatie te verzamelen over het gedrag van een bezoeker op de website.
  • Second-party cookies:
    Dit ben jij zelf. Het zijn je eigen voorkeuren, bijvoorbeeld de taal waarin je browser staat.  😉
  • Third-party cookies (marketing cookies):
    Dit zijn cookies die zijn geplaatst door een bedrijf dat niet direct betrokken is bij de website. Denk hierbij aan Facebook en Google. Third-party cookies worden meestal gebruikt voor tracking- en (digital) advertentiedoeleinden. Hierdoor kunnen website-eigenaren relevante advertenties tonen gebaseerd op het gedrag van deze bezoeker.

Vanaf 1 juli 2023 zullen third-party cookies gaan verdwijnen en mogen first-party cookies nog maar 24 uur bewaard worden. Voorheen was de cookielengte van first-party cookies 30 dagen.

Waarom worden cookies gebruikt?

  • Onderscheid maken tussen nieuwe versus terugkerende bezoekers;
  • Potentiële klanten targeten;
  • De customer journey (klantenreis) in kaart brengen;
  • Mediabudgetten optimaliseren en toewijzen.

Cookies worden gebruikt om te weten hoe jij reageert op de inhoud van de websites en om je ervaring bij het bezoek van de website(s) te verbeteren. En er zijn dus cookies die jouw gegevens of voorkeuren onthouden. Zo kunnen adverteerders jou gerichte content sturen die beter aansluit bij jouw interesses, voorkennis en producten die je al hebt gekocht.

Bij je eerste bezoek aan een website word je geïnformeerd over de cookies die een website gebruikt en kan je wel/geen toestemming geven voor het plaatsen van marketing cookies. Die toestemming wordt opgeslagen met een cookie, zodat je niet bij elk bezoek een cookiemelding ontvangt. Voorheen werden deze instellingen dus 30 dagen bewaard. Vanaf juli 2023 zal dit nog maar 24 uur zijn.

Gevolgen van een cookieloos tijdperk

We zien 4 belangrijke veranderingen:

  • Geen remarketing: het is niet langer mogelijk om websitebezoekers opnieuw te bereiken met een gerichte advertentie.
  • Geen frequentie limiet: het is niet meer mogelijk om met een frequentie limiet te bepalen hoe vaak iemand je advertenties te zien krijgt.
  • Geen look-alike doelgroep: het zal niet meer mogelijk zijn om een look-alike doelgroep van website-bezoekers te maken. Met deze advertenties bereikte je voorheen een nieuw publiek met potentiële klanten.
  • Geen A/B testing meer: Doordat cookies maar 24 uur bewaard worden is het bij een A/B test niet meer mogelijk om een objectieve meting te doen. Een bezoeker wordt iedere dag weer als nieuwe bezoeker gezien en krijgt dan de ene keer variant A van de website te zien en de andere keer variant B. Dit zorgt voor onbetrouwbare data.

Bovenstaand zijn slechts een paar voorbeelden van de verandering op het cookiebeleid, want in de praktijk moet nog blijken wat de exacte veranderingen zullen worden/zijn.

Wat nu?

  • Inventariseer welke effecten het cookieloze tijdperk gaat hebben op jouw marketingactiviteiten en data.
  • Herdefinieer je manier van werken. Op welke manier ga je nu de benodigde data verzamelen?
  • Zet je huidige Google Analytics (Universal Analytics) om naar Google Analytics 4 (GA4). De universal analytics versie van Google vervalt 1 juli 2023, omdat hier nog de third-party cookies in worden bijgehouden.

Geen idee hoe je Google Analytics moet omzetten? Neem dan contact met ons op.

 

Andere interessante artikelen

See, Think, Do & Care: een indrukwekkende strategie

See, Think, Do & Care: een indrukwekkende strategie

See, Think, Do & Care: een indrukwekkende strategie

See, Think, Do & Care: een indrukwekkende strategie

Wil je een blijvende indruk maken op je doelgroep? Elke interactie met je klanten, van de eerste kennismaking tot het versterken van de klantrelatie, draagt bij aan je bedrijfsidentiteit. Maar hoe zorg je ervoor dat klanten steeds weer bij jou terugkeren? Je leest het in deze blog!

6 redenen waarom Google Ads een must-have zijn voor jouw bedrijf

6 redenen waarom Google Ads een must-have zijn voor jouw bedrijf

6 redenen waarom Google Ads een must-have zijn voor jouw bedrijf

6 redenen waarom Google Ads een must-have zijn voor jouw bedrijf

De wereld van online marketing breidt zich continu uit. Daarom begrijpen we het als je door de bomen het bos niet meer ziet. Maar geen paniek! Google Ads kan jou als B2C- of B2B bedrijf richting geven. Daarom delen we de 6 belangrijkste redenen waarom Google Ads een absolute must-have is als onderdeel van jouw online marketingstrategie

Dé verwachte trends voor 2024

Dé verwachte trends voor 2024

Dé verwachte trends voor 2024

Dé verwachte trends voor 2024

Terwijl we nog aan het nagenieten zijn van 2023, werpen we een blik op de horizon van 2024. Welke trends staan ons te wachten en hoe zullen ze de manier waarop we op dit moment werken beïnvloeden?

10 tips voor het creëren van boeiende social media content

10 tips voor het creëren van boeiende social media content

10 tips voor het creëren van boeiende social media content

10 tips voor het creëren van boeiende social media content

Social media is een krachtig hulpmiddel om je merk te laten groeien en een sterke online aanwezigheid op te bouwen. Door je doelgroep te begrijpen, waardevolle content te creëren, consistent te zijn en betrokkenheid te stimuleren, kun je met succes social media jouw merk laten groeien en floreren in de digitale wereld. Blijf altijd luisteren naar je doelgroep en blijf leren van je resultaten om je strategie te verfijnen en te optimaliseren.

De magie van warme en tastbare communicatie tijdens de feestdagen

De magie van warme en tastbare communicatie tijdens de feestdagen

De magie van warme en tastbare communicatie tijdens de feestdagen

De magie van warme en tastbare communicatie tijdens de feestdagen

In de snel veranderende wereld van digitale marketing lijkt het soms alsof offline communicatie een beetje vergeten wordt. Toch blijft het een krachtig instrument om een blijvende indruk achter te laten bij klanten, medewerkers en potentiële klanten. In deze blog gaan we dieper in op waarom offline marketing tijdens de feestdagen nog steeds heel populair is en delen we inspirerende en vooral unieke cadeau ideeën!

Hoe je social media kunt inzetten om jouw merk te laten groeien.

Hoe je social media kunt inzetten om jouw merk te laten groeien.

Hoe je social media kunt inzetten om jouw merk te laten groeien.

Hoe je social media kunt inzetten om jouw merk te laten groeien.

Social media is een krachtig hulpmiddel om je merk te laten groeien en een sterke online aanwezigheid op te bouwen. Door je doelgroep te begrijpen, waardevolle content te creëren, consistent te zijn en betrokkenheid te stimuleren, kun je met succes social media jouw merk laten groeien en floreren in de digitale wereld. Blijf altijd luisteren naar je doelgroep en blijf leren van je resultaten om je strategie te verfijnen en te optimaliseren.

Terug naar boven