Nieuws
Nieuws

Bereid je voor op een cookieloos tijdperk

Update: Vanaf 1 juli 2023 komt er 80% minder data binnen over jouw websitebezoekers om de privacy van je bezoekers te borgen. Dit komt door de nieuwe cookie-wetgeving. Hieronder lichten wij toe wat cookies zijn en wat er gaat veranderen.

Een cookie is een klein gegevensbestand dat door je computer of mobiele apparaat wordt opgeslagen. De cookie zorgt ervoor dat de website jouw acties of voorkeuren ‘onthoudt’. De belangrijkste functie van cookies is om de ene gebruiker van de andere te onderscheiden.

Als je veel websites bezoekt waar een adverteerder een cookie mag plaatsen, kan hij daarmee heel veel over jou te weten komen: bijvoorbeeld je interesses en de producten die je koopt. Hoe meer informatie jij vrijgeeft, hoe meer je waard bent voor een adverteerder. Zo maak je het gemakkelijker voor hen om reclame te versturen, zodat jij een aankoop gaat doen.

Wat soorten cookies worden er gebruikt?

Op een website kun je gebruik maken van 3 verschillende type cookies voor verschillende doeleinden.
We lichten ze even kort toe:

  • First-party cookies (functionele + analytische cookies): 
    Deze cookies zijn geplaatst door de eigenaar van de website. Functionele cookies worden gebruikt voor basisfuncties, bijvoorbeeld inloggegevens. Zonder deze cookies kan de website niet functioneren. Analytische cookies worden gebruikt om anoniem informatie te verzamelen over het gedrag van een bezoeker op de website.
  • Second-party cookies:
    Dit ben jij zelf. Het zijn je eigen voorkeuren, bijvoorbeeld de taal waarin je browser staat.  😉
  • Third-party cookies (marketing cookies):
    Dit zijn cookies die zijn geplaatst door een bedrijf dat niet direct betrokken is bij de website. Denk hierbij aan Facebook en Google. Third-party cookies worden meestal gebruikt voor tracking- en (digital) advertentiedoeleinden. Hierdoor kunnen website-eigenaren relevante advertenties tonen gebaseerd op het gedrag van deze bezoeker.

Vanaf 1 juli 2023 zullen third-party cookies gaan verdwijnen en mogen first-party cookies nog maar 24 uur bewaard worden. Voorheen was de cookielengte van first-party cookies 30 dagen.

Waarom worden cookies gebruikt?

  • Onderscheid maken tussen nieuwe versus terugkerende bezoekers;
  • Potentiële klanten targeten;
  • De customer journey (klantenreis) in kaart brengen;
  • Mediabudgetten optimaliseren en toewijzen.

Cookies worden gebruikt om te weten hoe jij reageert op de inhoud van de websites en om je ervaring bij het bezoek van de website(s) te verbeteren. En er zijn dus cookies die jouw gegevens of voorkeuren onthouden. Zo kunnen adverteerders jou gerichte content sturen die beter aansluit bij jouw interesses, voorkennis en producten die je al hebt gekocht.

Bij je eerste bezoek aan een website word je geïnformeerd over de cookies die een website gebruikt en kan je wel/geen toestemming geven voor het plaatsen van marketing cookies. Die toestemming wordt opgeslagen met een cookie, zodat je niet bij elk bezoek een cookiemelding ontvangt. Voorheen werden deze instellingen dus 30 dagen bewaard. Vanaf juli 2023 zal dit nog maar 24 uur zijn.

Gevolgen van een cookieloos tijdperk

We zien 4 belangrijke veranderingen:

  • Geen remarketing: het is niet langer mogelijk om websitebezoekers opnieuw te bereiken met een gerichte advertentie.
  • Geen frequentie limiet: het is niet meer mogelijk om met een frequentie limiet te bepalen hoe vaak iemand je advertenties te zien krijgt.
  • Geen look-alike doelgroep: het zal niet meer mogelijk zijn om een look-alike doelgroep van website-bezoekers te maken. Met deze advertenties bereikte je voorheen een nieuw publiek met potentiële klanten.
  • Geen A/B testing meer: Doordat cookies maar 24 uur bewaard worden is het bij een A/B test niet meer mogelijk om een objectieve meting te doen. Een bezoeker wordt iedere dag weer als nieuwe bezoeker gezien en krijgt dan de ene keer variant A van de website te zien en de andere keer variant B. Dit zorgt voor onbetrouwbare data.

Bovenstaand zijn slechts een paar voorbeelden van de verandering op het cookiebeleid, want in de praktijk moet nog blijken wat de exacte veranderingen zullen worden/zijn.

Wat nu?

  • Inventariseer welke effecten het cookieloze tijdperk gaat hebben op jouw marketingactiviteiten en data.
  • Herdefinieer je manier van werken. Op welke manier ga je nu de benodigde data verzamelen?
  • Zet je huidige Google Analytics (Universal Analytics) om naar Google Analytics 4 (GA4). De universal analytics versie van Google vervalt 1 juli 2023, omdat hier nog de third-party cookies in worden bijgehouden.

Geen idee hoe je Google Analytics moet omzetten? Neem dan contact met ons op.

 

Auteur:

Sarina pakt het liefst alles aan, of het nu om werk of sport gaat. Gelukkig is ze daardoor multi-inzetbaar op online marketinggebied.

Andere interessante artikelen

Google afbeeldingen: laat deze kans niet liggen!

Google afbeeldingen: laat deze kans niet liggen!

Google afbeeldingen: laat deze kans niet liggen!

Google afbeeldingen: laat deze kans niet liggen!

Zoeken in Google kan niet alleen aan de hand van tekst, maar ook door een afbeelding te uploaden! Lees hier over de voordelen van Google Afbeeldingen.

Moderne en betrouwbare internetstandaarden

Moderne en betrouwbare internetstandaarden

Moderne en betrouwbare internetstandaarden

Moderne en betrouwbare internetstandaarden

Test heel eenvoudig of jouw website en internetverbinding moderne, betrouwbare internetstandaarden gebruiken en dus up-to-date zijn. Er wordt op vier hoofdonderdelen getest.

Vertegenwoordigd jouw website jouw bedrijf op de juiste manier?

Vertegenwoordigd jouw website jouw bedrijf op de juiste manier?

Vertegenwoordigd jouw website jouw bedrijf op de juiste manier?

Vertegenwoordigd jouw website jouw bedrijf op de juiste manier?

Je website is vaak de eerste kennismaking met je product of dienst en is een krachtige marketingtool. Het is belangrijk dat je website een professionele uitstraling heeft, technisch geoptimaliseerd is en goed scoort op SEO gebied. Stel jezelf de volgende vraag: ‘Vertegenwoordigd mijn website mijn bedrijf nog steeds voldoende?’ 

Wat als Facebook verdwijnt?

Wat als Facebook verdwijnt?

Wat als Facebook verdwijnt?

Wat als Facebook verdwijnt?

Ben jij afhankelijk van Facebook of Instagram? Lees dan hier wat de gevolgen zijn als dit kanaal verdwijnt en wat je kunt doen!

Gezakt in Google, wat nu?

Gezakt in Google, wat nu?

Gezakt in Google, wat nu?

Gezakt in Google, wat nu?

Komt er ineens minder verkeer binnen vanuit Google of heb je het idee dat je gezakt bent? Geen paniek! Check eerst onderstaande punten. 

Terug naar boven
Meer kennis opdoen?

Meld je dan hier aan en ontvang maandelijks een overzicht van onze nieuwste blogs.

  • Belangrijke ontwikkelingen op communicatiegebied
  • Onze visie op die ontwikkelingen
  • Helder advies van onze specialisten