Nieuws
Nieuws

Bereid je voor op een cookieloos tijdperk

Vanaf 2022 komt er 80% minder data binnen over jouw websitebezoekers om de privacy van je bezoekers te borgen. Dit komt door de nieuwe cookie-wetgeving. Hieronder lichten wij toe wat cookies zijn en wat er gaat veranderen.

Maar eerst: wat is een cookie?

Een cookie is een klein gegevensbestand dat door je computer of mobiele apparaat wordt opgeslagen. De cookie zorgt ervoor dat de website jouw acties of voorkeuren ‘onthoudt’. De belangrijkste functie van cookies is om de ene gebruiker van de andere te onderscheiden.

Als je veel websites bezoekt waar een adverteerder een cookie mag plaatsen, kan hij daarmee heel veel over jou te weten komen: bijvoorbeeld je interesses en de producten die je koopt. Hoe meer informatie jij vrijgeeft, hoe meer je waard bent voor een adverteerder. Zo maak je het gemakkelijker voor hen om reclame te versturen, zodat jij een aankoop gaat doen.

Wat soorten cookies worden er gebruikt?

Op een website kun je gebruik maken van 3 verschillende type cookies voor verschillende doeleinden.
We lichten ze even kort toe:

  • First-party cookies (functionele + analytische cookies): 
    Deze cookies zijn geplaatst door de eigenaar van de website. Functionele cookies worden gebruikt voor basisfuncties, bijvoorbeeld inloggegevens. Zonder deze cookies kan de website niet functioneren. Analytische cookies worden gebruikt om anoniem informatie te verzamelen over het gedrag van een bezoeker op de website.
  • Second-party cookies:
    Dit ben jij zelf. Het zijn je eigen voorkeuren, bijvoorbeeld de taal waarin je browser staat.  😉
  • Third-party cookies (marketing cookies):
    Dit zijn cookies die zijn geplaatst door een bedrijf dat niet direct betrokken is bij de website. Denk hierbij aan Facebook en Google. Third-party cookies worden meestal gebruikt voor tracking- en (digital) advertentiedoeleinden. Hierdoor kunnen website-eigenaren relevante advertenties tonen gebaseerd op het gedrag van deze bezoeker.

Vanaf 2022 zullen third-party cookies gaan verdwijnen en mogen first-party cookies nog maar 24 uur bewaard worden. Voorheen was de cookielengte van first-party cookies 30 dagen.

Waarom worden cookies gebruikt?

  • Onderscheid maken tussen nieuwe versus terugkerende bezoekers;
  • Potentiële klanten targeten;
  • De customer journey (klantenreis) in kaart brengen;
  • Mediabudgetten optimaliseren en toewijzen.

Cookies worden gebruikt om te weten hoe jij reageert op de inhoud van de websites en om je ervaring bij het bezoek van de website(s) te verbeteren. En er zijn dus cookies die jouw gegevens of voorkeuren onthouden. Zo kunnen adverteerders jou gerichte content sturen die beter aansluit bij jouw interesses, voorkennis en producten die je al hebt gekocht.

Bij je eerste bezoek aan een website word je geïnformeerd over de cookies die een website gebruikt en kan je wel/geen toestemming geven voor het plaatsen van marketing cookies. Die toestemming wordt opgeslagen met een cookie, zodat je niet bij elk bezoek een cookiemelding ontvangt. Voorheen werden deze instellingen dus 30 dagen bewaard. Vanaf 2022 zal dit nog maar 24 uur zijn.

Gevolgen van een cookieloos tijdperk

We zien 4 belangrijke veranderingen:

  • Geen remarketing: het is niet langer mogelijk om websitebezoekers opnieuw te bereiken met een gerichte advertentie.
  • Geen frequentie limiet: het is niet meer mogelijk om met een frequentie limiet te bepalen hoe vaak iemand je advertenties te zien krijgt.
  • Geen look-alike doelgroep: het zal niet meer mogelijk zijn om een look-alike doelgroep van website-bezoekers te maken. Met deze advertenties bereikte je voorheen een nieuw publiek met potentiële klanten.
  • Geen A/B testing meer: Doordat cookies maar 24 uur bewaard worden is het bij een A/B test niet meer mogelijk om een objectieve meting te doen. Een bezoeker wordt iedere dag weer als nieuwe bezoeker gezien en krijgt dan de ene keer variant A van de website te zien en de andere keer variant B. Dit zorgt voor onbetrouwbare data.

Bovenstaand zijn slechts een paar voorbeelden van de verandering op het cookiebeleid, want in de praktijk moet nog blijken wat de exacte veranderingen zullen worden/zijn.

Wat nu?

  • Inventariseer welke effecten het cookieloze tijdperk gaat hebben op jouw marketingactiviteiten en data.
  • Herdefinieer je manier van werken. Op welke manier ga je nu de benodigde data verzamelen?
  • Zet je huidige Google Analytics (Universal Analytics) om naar Google Analytics 4 (GA4). De universal analytics versie van Google zal uiteindelijk komen te vervallen omdat hier nog de third-party cookies in worden bijgehouden.

En verder is het nog even afwachten… zodra we meer weten hoor je het!

Geen idee hoe je Google Analytics moet omzetten? Neem dan contact met ons op.

 

Auteur:

Sarina pakt het liefst alles aan, of het nu om werk of sport gaat. Gelukkig is ze daardoor multi-inzetbaar op online marketinggebied.

Andere interessante artikelen

Werken in sprints

Werken in sprints

Werken in sprints

Werken in sprints

Om een project te laten slagen is er veel toewijding nodig. Niet alleen van Indrukwekkend, maar ook zeker van de opdrachtgever. Omvangrijke projecten pakken we dan ook aan via een sprint. Maar hoe werkt dit precies in de praktijk en wat zijn de voordelen van deze werkwijze?

In 6 stappen de perfecte nieuwsbrief

In 6 stappen de perfecte nieuwsbrief

In 6 stappen de perfecte nieuwsbrief

In 6 stappen de perfecte nieuwsbrief

Of je de nieuwsbrief nu wekelijks, maandelijks of misschien sporadisch verstuurd, bij iedere nieuwsbrief heb je een doel. Om dat doel te bereiken hebben onze experts hun best practices gebundeld.

Duurzaam alternatief voor de wegwerp-koffiebeker

Duurzaam alternatief voor de wegwerp-koffiebeker

Duurzaam alternatief voor de wegwerp-koffiebeker

Duurzaam alternatief voor de wegwerp-koffiebeker

Vanaf 2023 mogen plastic en papieren bekers met een plastic coating niet meer gebruikt worden. Maar wat is het alternatief voor de wegwerp-koffiebeker?

Voorkom dat je nieuwsbrief als spam wordt gezien

Voorkom dat je nieuwsbrief als spam wordt gezien

Voorkom dat je nieuwsbrief als spam wordt gezien

Voorkom dat je nieuwsbrief als spam wordt gezien

Komt je nieuwsbrief in de spam terecht? Voeg deze DNS-records toe aan je domein en verklein de kans dat jouw nieuwsbrief in de spamfolder terecht komt.

Zo maak je jouw site mobielvriendelijker

Zo maak je jouw site mobielvriendelijker

Zo maak je jouw site mobielvriendelijker

Zo maak je jouw site mobielvriendelijker

Omdat mobiel verkeer steeds meer toeneemt op websites is het enorm belangrijk dat je website of webwinkel mobielvriendelijk is.

Cloudflare: de nieuwe kwaliteitsimpuls van Kinsta

Cloudflare: de nieuwe kwaliteitsimpuls van Kinsta

Cloudflare: de nieuwe kwaliteitsimpuls van Kinsta

Cloudflare: de nieuwe kwaliteitsimpuls van Kinsta

Website performance en beveiliging zijn twee belangrijke aandachtspunten wanneer wij een website ontwikkelen. Nieuwe technologieën kunnen een positieve impact op de veiligheid en prestaties van websites hebben.

Terug naar boven
Voordat je weggaat

In onze maandelijkse nieuwsbrief ontvang je:

  • Frisse ideeën op het gebied van social media;
  • Advies op maat van onze professionals;
  • Feiten en nieuwtjes over strategie, offline communicatie, websites, online marketing.