Even de diepte in
Even de diepte in

Belangrijke statistieken in Google Ads: Veilinginzichten

Al die statistieken in Google Ads. Op een gegeven moment zie je door de bomen het bos niet meer. Waar moet je nou naar kijken? En, misschien nog wel een belangrijkere vraag, hoe moet je er naar kijken? Tenslotte wil je een goed beeld krijgen van hoe jouw Google Ads campagnes presteren en gericht verbeteringen aan kunnen brengen. We nemen je mee in de veilinginzichten van Google Ads.

Wat doen je concurrenten?

Je advertenties in Google Ads zijn deels afhankelijk van hoe je concurrenten presteren. Wanneer zij advertenties hebben die beter aansluiten op het zoekgedrag of een hoger bod doen op een zoekwoord, zullen zij een grotere kans hebben op een goede positie.

Via de veilinginzichten kun je op campagne-niveau en op advertentiegroep-niveau bekijken wie je concurrenten zijn en hoe zij presteren. Hier kan een flink verschil in zitten dus check dit bij voorkeur op advertentiegroep-niveau. Voor de campagnegroep ‘Schoenen’ kunnen de advertentiegroepen ‘kinderschoenen’ en ‘slippers’ totaal andere concurrenten opleveren.

Concurrentiepositie Google ads

De statistiek ‘Percentage bovenaan pagina’ geeft aan in hoeveel procent van de gevallen je een top 4 positie behaald in Google.

Een top 4 positie wil je eigenlijk altijd scoren, anders ben je niet zichtbaar. Afhankelijk van het aantal concurrenten kun je een score van 100% halen. In andere gevallen is een score van 80% goed genoeg.

En de top 1 positie dan?

De statistiek ‘Abs. pctg. bovenaan pg.’ staat voor absolute percentage bovenaan pagina en geeft dus aan in hoeveel procent van de gevallen je de top 1 positie claimt. Met veel concurrenten is een score van 50% onwijs goed. Heb je weinig concurrenten? Mik dan op 75%.

Hoe kun je deze positie verbeteren?

Nu je in kaart hebt gebracht hoe je per advertentiegroep scoort t.o.v. je concurrenten kun je aan de slag met het optimaliseren van je campagnes. Het optimaliseren van campagnes doe je aan de hand van deze 4 stappen:

  • Stap 1: Check de getriggerde zoekwoorden
  • Stap 2: Voeg nieuwe campagnes of advertentiegroepen toe.
  • Stap 3: Verbeter de advertentieteksten.
  • Stap 4: Optimaliseer de landingspagina

Dus…

De veilinginzichten geven je een goed beeld van je positie in Google t.o.v. je concurrenten. Om deze positie te verbeteren optimaliseer je de advertentiegroepen in je campagnes. Naast de veilinginzichten zijn er nog andere statistieken die belangrijk zijn bij het optimaliseren van je Google advertenties. Hier gaan we een andere keer op in.

Vind je het optimaliseren van je Google ads toch te ingewikkeld of heb je hier geen tijd voor? Neem dan contact met ons op. We laten je graag weten hoe we ondersteuning kunnen bieden.

Auteur:

Op zoek naar de volgende uitdaging? Spar een potje met Daan om je (online) marketing en website naar een hoger plan te tillen.

Andere interessante artikelen

De Indrukwekkend Contentkalender (gratis)

De Indrukwekkend Contentkalender (gratis)

De Indrukwekkend Contentkalender (gratis)

De Indrukwekkend Contentkalender (gratis)

Mis je de inspiratie voor je content? Met een contentkalender zijn je social media kanalen zo gevuld!

WordPress Multisite – Beheer meerdere websites

WordPress Multisite – Beheer meerdere websites

WordPress Multisite – Beheer meerdere websites

WordPress Multisite – Beheer meerdere websites

Test heel eenvoudig of jouw website en internetverbinding moderne, betrouwbare internetstandaarden gebruiken en dus up-to-date zijn. Er wordt op vier hoofdonderdelen getest.

Drukwerk controleren doe je zo

Drukwerk controleren doe je zo

Drukwerk controleren doe je zo

Drukwerk controleren doe je zo

Om kwalitatief en mooi drukwerk te realiseren welke helemaal aansluit bij de wens van de klant, is het controleren van bestanden van cruciaal belang. Dit nemen we daarom uiterst serieus. In deze blog nemen we je mee in wat er allemaal bij het controleren van drukwerk komt kijken.

‘Indrukwekkend maakt indruk’

‘Indrukwekkend maakt indruk’

‘Indrukwekkend maakt indruk’

‘Indrukwekkend maakt indruk’

We staan op de cover! INTO Business heeft een prachtig interview gerealiseerd waarin Wouter de spijker op zijn kop slaat.

Google afbeeldingen: laat deze kans niet liggen!

Google afbeeldingen: laat deze kans niet liggen!

Google afbeeldingen: laat deze kans niet liggen!

Google afbeeldingen: laat deze kans niet liggen!

Zoeken in Google kan niet alleen aan de hand van tekst, maar ook door een afbeelding te uploaden! Lees hier over de voordelen van Google Afbeeldingen.

Terug naar boven
Meer kennis opdoen?

Meld je dan hier aan en ontvang maandelijks een overzicht van onze nieuwste blogs.

  • Belangrijke ontwikkelingen op communicatiegebied
  • Onze visie op die ontwikkelingen
  • Helder advies van onze specialisten