Even de diepte in
Even de diepte in

Belangrijke statistieken in Google Ads: Veilinginzichten

Al die statistieken in Google Ads. Op een gegeven moment zie je door de bomen het bos niet meer. Waar moet je nou naar kijken? En, misschien nog wel een belangrijkere vraag, hoe moet je er naar kijken? Tenslotte wil je een goed beeld krijgen van hoe jouw Google Ads campagnes presteren en gericht verbeteringen aan kunnen brengen. We nemen je mee in de veilinginzichten van Google Ads.

Wat doen je concurrenten?

Je advertenties in Google Ads zijn deels afhankelijk van hoe je concurrenten presteren. Wanneer zij advertenties hebben die beter aansluiten op het zoekgedrag of een hoger bod doen op een zoekwoord, zullen zij een grotere kans hebben op een goede positie.

Via de veilinginzichten kun je op campagne-niveau en op advertentiegroep-niveau bekijken wie je concurrenten zijn en hoe zij presteren. Hier kan een flink verschil in zitten dus check dit bij voorkeur op advertentiegroep-niveau. Voor de campagnegroep ‘Schoenen’ kunnen de advertentiegroepen ‘kinderschoenen’ en ‘slippers’ totaal andere concurrenten opleveren.

Concurrentiepositie Google ads

De statistiek ‘Percentage bovenaan pagina’ geeft aan in hoeveel procent van de gevallen je een top 4 positie behaald in Google.

Een top 4 positie wil je eigenlijk altijd scoren, anders ben je niet zichtbaar. Afhankelijk van het aantal concurrenten kun je een score van 100% halen. In andere gevallen is een score van 80% goed genoeg.

En de top 1 positie dan?

De statistiek ‘Abs. pctg. bovenaan pg.’ staat voor absolute percentage bovenaan pagina en geeft dus aan in hoeveel procent van de gevallen je de top 1 positie claimt. Met veel concurrenten is een score van 50% onwijs goed. Heb je weinig concurrenten? Mik dan op 75%.

Hoe kun je deze positie verbeteren?

Nu je in kaart hebt gebracht hoe je per advertentiegroep scoort t.o.v. je concurrenten kun je aan de slag met het optimaliseren van je campagnes. Het optimaliseren van campagnes doe je aan de hand van deze 4 stappen:

  • Stap 1: Check de getriggerde zoekwoorden
  • Stap 2: Voeg nieuwe campagnes of advertentiegroepen toe.
  • Stap 3: Verbeter de advertentieteksten.
  • Stap 4: Optimaliseer de landingspagina

Dus…

De veilinginzichten geven je een goed beeld van je positie in Google t.o.v. je concurrenten. Om deze positie te verbeteren optimaliseer je de advertentiegroepen in je campagnes. Naast de veilinginzichten zijn er nog andere statistieken die belangrijk zijn bij het optimaliseren van je Google advertenties. Hier gaan we een andere keer op in.

Vind je het optimaliseren van je Google ads toch te ingewikkeld of heb je hier geen tijd voor? Neem dan contact met ons op. We laten je graag weten hoe we ondersteuning kunnen bieden.

Auteur:

Sarina pakt het liefst alles aan, of het nu om werk of sport gaat. Gelukkig is ze daardoor multi-inzetbaar op online marketinggebied.

Andere interessante artikelen

Cloudflare: de nieuwe kwaliteitsimpuls van Kinsta

Cloudflare: de nieuwe kwaliteitsimpuls van Kinsta

Cloudflare: de nieuwe kwaliteitsimpuls van Kinsta

Cloudflare: de nieuwe kwaliteitsimpuls van Kinsta

Website performance en beveiliging zijn twee belangrijke aandachtspunten wanneer wij een website ontwikkelen. Nieuwe technologieën kunnen een positieve impact op de veiligheid en prestaties van websites hebben.

Slimme lanceringsmomenten voor je magazine

Slimme lanceringsmomenten voor je magazine

Slimme lanceringsmomenten voor je magazine

Slimme lanceringsmomenten voor je magazine

Ieder moment van het jaar kun je natuurlijk een magazine lanceren, maar voor sommige branches werkt de ene maand net iets beter dan de andere. 

De betekenis van kleuren in één handig overzicht

De betekenis van kleuren in één handig overzicht

De betekenis van kleuren in één handig overzicht

De betekenis van kleuren in één handig overzicht

Download onze infographic om in één oogopslag te zien waar de bekende kleuren voor staan. Handig om eens door te nemen, maar ook erbij te pakken wanneer je met vormgeving aan de slag gaat.

Het verschil tussen ongestreken en gestreken papier

Het verschil tussen ongestreken en gestreken papier

Het verschil tussen ongestreken en gestreken papier

Het verschil tussen ongestreken en gestreken papier

Wat is het verschil tussen gestreken en ongestreken papier? Wat zou je het beste kunnen toepassen in jouw drukwerk producten? Dat lees je allemaal in deze blog!

Concurrenten voor zijn dankzij een verdedigbaar voordeel

Concurrenten voor zijn dankzij een verdedigbaar voordeel

Concurrenten voor zijn dankzij een verdedigbaar voordeel

Concurrenten voor zijn dankzij een verdedigbaar voordeel

Bied jij hetzelfde als je concurrenten of heb je een verdedigbaar concurrentievoordeel? Een moeilijke vraag, die we in deze blog voor jou behandelen. Lees meer in dit artikel.

Wat betekenen al die kleurencoderingen?!

Wat betekenen al die kleurencoderingen?!

Wat betekenen al die kleurencoderingen?!

Wat betekenen al die kleurencoderingen?!

In de print-wereld vind je veel coderingen van kleuren. Aan het eind van deze blog, weet je de basis over deze coderingen!

Terug naar boven