Even de diepte in
Even de diepte in

Belangrijke statistieken in Google Ads: Veilinginzichten

Al die statistieken in Google Ads. Op een gegeven moment zie je door de bomen het bos niet meer. Waar moet je nou naar kijken? En, misschien nog wel een belangrijkere vraag, hoe moet je er naar kijken? Tenslotte wil je een goed beeld krijgen van hoe jouw Google Ads campagnes presteren en gericht verbeteringen aan kunnen brengen. We nemen je mee in de veilinginzichten van Google Ads.

Wat doen je concurrenten?

Je advertenties in Google Ads zijn deels afhankelijk van hoe je concurrenten presteren. Wanneer zij advertenties hebben die beter aansluiten op het zoekgedrag of een hoger bod doen op een zoekwoord, zullen zij een grotere kans hebben op een goede positie.

Via de veilinginzichten kun je op campagne-niveau en op advertentiegroep-niveau bekijken wie je concurrenten zijn en hoe zij presteren. Hier kan een flink verschil in zitten dus check dit bij voorkeur op advertentiegroep-niveau. Voor de campagnegroep ‘Schoenen’ kunnen de advertentiegroepen ‘kinderschoenen’ en ‘slippers’ totaal andere concurrenten opleveren.

Concurrentiepositie Google ads

De statistiek ‘Percentage bovenaan pagina’ geeft aan in hoeveel procent van de gevallen je een top 4 positie behaald in Google.

Een top 4 positie wil je eigenlijk altijd scoren, anders ben je niet zichtbaar. Afhankelijk van het aantal concurrenten kun je een score van 100% halen. In andere gevallen is een score van 80% goed genoeg.

En de top 1 positie dan?

De statistiek ‘Abs. pctg. bovenaan pg.’ staat voor absolute percentage bovenaan pagina en geeft dus aan in hoeveel procent van de gevallen je de top 1 positie claimt. Met veel concurrenten is een score van 50% onwijs goed. Heb je weinig concurrenten? Mik dan op 75%.

Hoe kun je deze positie verbeteren?

Nu je in kaart hebt gebracht hoe je per advertentiegroep scoort t.o.v. je concurrenten kun je aan de slag met het optimaliseren van je campagnes. Het optimaliseren van campagnes doe je aan de hand van deze 4 stappen:

  • Stap 1: Check de getriggerde zoekwoorden
  • Stap 2: Voeg nieuwe campagnes of advertentiegroepen toe.
  • Stap 3: Verbeter de advertentieteksten.
  • Stap 4: Optimaliseer de landingspagina

Dus…

De veilinginzichten geven je een goed beeld van je positie in Google t.o.v. je concurrenten. Om deze positie te verbeteren optimaliseer je de advertentiegroepen in je campagnes. Naast de veilinginzichten zijn er nog andere statistieken die belangrijk zijn bij het optimaliseren van je Google advertenties. Hier gaan we een andere keer op in.

Vind je het optimaliseren van je Google ads toch te ingewikkeld of heb je hier geen tijd voor? Neem dan contact met ons op. We laten je graag weten hoe we ondersteuning kunnen bieden.

Auteur:

Sarina pakt het liefst alles aan, of het nu om werk of sport gaat. Gelukkig is ze daardoor multi-inzetbaar op online marketinggebied.

Andere interessante artikelen

Bereid je voor op een cookieloos tijdperk

Bereid je voor op een cookieloos tijdperk

Bereid je voor op een cookieloos tijdperk

Bereid je voor op een cookieloos tijdperk

Bereid je voor op een cookieloos tijdperk. Daardoor zal jij 80% minder inzicht krijgen in je data. Lees hier wat je nu moet doen!

Werken in sprints

Werken in sprints

Werken in sprints

Werken in sprints

Om een project te laten slagen is er veel toewijding nodig. Niet alleen van Indrukwekkend, maar ook zeker van de opdrachtgever. Omvangrijke projecten pakken we dan ook aan via een sprint. Maar hoe werkt dit precies in de praktijk en wat zijn de voordelen van deze werkwijze?

In 6 stappen de perfecte nieuwsbrief

In 6 stappen de perfecte nieuwsbrief

In 6 stappen de perfecte nieuwsbrief

In 6 stappen de perfecte nieuwsbrief

Of je de nieuwsbrief nu wekelijks, maandelijks of misschien sporadisch verstuurd, bij iedere nieuwsbrief heb je een doel. Om dat doel te bereiken hebben onze experts hun best practices gebundeld.

Duurzaam alternatief voor de wegwerp-koffiebeker

Duurzaam alternatief voor de wegwerp-koffiebeker

Duurzaam alternatief voor de wegwerp-koffiebeker

Duurzaam alternatief voor de wegwerp-koffiebeker

Vanaf 2023 mogen plastic en papieren bekers met een plastic coating niet meer gebruikt worden. Maar wat is het alternatief voor de wegwerp-koffiebeker?

Voorkom dat je nieuwsbrief als spam wordt gezien

Voorkom dat je nieuwsbrief als spam wordt gezien

Voorkom dat je nieuwsbrief als spam wordt gezien

Voorkom dat je nieuwsbrief als spam wordt gezien

Komt je nieuwsbrief in de spam terecht? Voeg deze DNS-records toe aan je domein en verklein de kans dat jouw nieuwsbrief in de spamfolder terecht komt.

Zo maak je jouw site mobielvriendelijker

Zo maak je jouw site mobielvriendelijker

Zo maak je jouw site mobielvriendelijker

Zo maak je jouw site mobielvriendelijker

Omdat mobiel verkeer steeds meer toeneemt op websites is het enorm belangrijk dat je website of webwinkel mobielvriendelijk is.

Terug naar boven
Voordat je weggaat

In onze maandelijkse nieuwsbrief ontvang je:

  • Frisse ideeën op het gebied van social media;
  • Advies op maat van onze professionals;
  • Feiten en nieuwtjes over strategie, offline communicatie, websites, online marketing.