Even de diepte in
Even de diepte in

Belangrijke statistieken in Google Ads: Veilinginzichten

Al die statistieken in Google Ads. Op een gegeven moment zie je door de bomen het bos niet meer. Waar moet je nou naar kijken? En, misschien nog wel een belangrijkere vraag, hoe moet je er naar kijken? Tenslotte wil je een goed beeld krijgen van hoe jouw Google Ads campagnes presteren en gericht verbeteringen aan kunnen brengen. We nemen je mee in de veilinginzichten van Google Ads.

Wat doen je concurrenten?

Je advertenties in Google Ads zijn deels afhankelijk van hoe je concurrenten presteren. Wanneer zij advertenties hebben die beter aansluiten op het zoekgedrag of een hoger bod doen op een zoekwoord, zullen zij een grotere kans hebben op een goede positie.

Via de veilinginzichten kun je op campagne-niveau en op advertentiegroep-niveau bekijken wie je concurrenten zijn en hoe zij presteren. Hier kan een flink verschil in zitten dus check dit bij voorkeur op advertentiegroep-niveau. Voor de campagnegroep ‘Schoenen’ kunnen de advertentiegroepen ‘kinderschoenen’ en ‘slippers’ totaal andere concurrenten opleveren.

Concurrentiepositie Google ads

De statistiek ‘Percentage bovenaan pagina’ geeft aan in hoeveel procent van de gevallen je een top 4 positie behaald in Google.

Een top 4 positie wil je eigenlijk altijd scoren, anders ben je niet zichtbaar. Afhankelijk van het aantal concurrenten kun je een score van 100% halen. In andere gevallen is een score van 80% goed genoeg.

En de top 1 positie dan?

De statistiek ‘Abs. pctg. bovenaan pg.’ staat voor absolute percentage bovenaan pagina en geeft dus aan in hoeveel procent van de gevallen je de top 1 positie claimt. Met veel concurrenten is een score van 50% onwijs goed. Heb je weinig concurrenten? Mik dan op 75%.

Hoe kun je deze positie verbeteren?

Nu je in kaart hebt gebracht hoe je per advertentiegroep scoort t.o.v. je concurrenten kun je aan de slag met het optimaliseren van je campagnes. Het optimaliseren van campagnes doe je aan de hand van deze 4 stappen:

  • Stap 1: Check de getriggerde zoekwoorden
  • Stap 2: Voeg nieuwe campagnes of advertentiegroepen toe.
  • Stap 3: Verbeter de advertentieteksten.
  • Stap 4: Optimaliseer de landingspagina

Dus…

De veilinginzichten geven je een goed beeld van je positie in Google t.o.v. je concurrenten. Om deze positie te verbeteren optimaliseer je de advertentiegroepen in je campagnes. Naast de veilinginzichten zijn er nog andere statistieken die belangrijk zijn bij het optimaliseren van je Google advertenties. Hier gaan we een andere keer op in.

Vind je het optimaliseren van je Google ads toch te ingewikkeld of heb je hier geen tijd voor? Neem dan contact met ons op. We laten je graag weten hoe we ondersteuning kunnen bieden.

Auteur:

Sarina pakt het liefst alles aan, of het nu om werk of sport gaat. Gelukkig is ze daardoor multi-inzetbaar op online marketinggebied.

Andere interessante artikelen

Ontvang een goed gevulde contentkalender

Ontvang een goed gevulde contentkalender

Ontvang een goed gevulde contentkalender

Ontvang een goed gevulde contentkalender

Dit jaar echt aan de slag met content? Begin dan met een goede kalender! We delen onze up-to-date contentkalender en kennis over online marketing graag, dus meld je aan voor het contentspreekuur! Nu slechts €160,- ex btw.

Met deze vijf thuiswerktips kom jij blue monday door

Met deze vijf thuiswerktips kom jij blue monday door

Met deze vijf thuiswerktips kom jij blue monday door

Met deze vijf thuiswerktips kom jij blue monday door

Bekijk deze tips om meer uit jouw (blue monday) thuiswerkdag te halen. Je krijgt meer werk gedaan en hebt meer plezier!

WordPress: De klassieke editor VS Gutenberg

WordPress: De klassieke editor VS Gutenberg

WordPress: De klassieke editor VS Gutenberg

WordPress: De klassieke editor VS Gutenberg

Bij indrukwekkend zijn we heel hard aan het werk om al onze websites op het nieuwe Gutenberg platform aan te kunnen bieden. Maar wat is Gutenberg?

Hoe bereik je je marketingdoelen?

Hoe bereik je je marketingdoelen?

Hoe bereik je je marketingdoelen?

Hoe bereik je je marketingdoelen?

A goal without a plan is just a wish. Door je doelen SMART te formuleren heb je veel meer kans op succes.

Toegankelijkheidsrichtlijnen bij Indrukwekkend 

Toegankelijkheidsrichtlijnen bij Indrukwekkend 

Toegankelijkheidsrichtlijnen bij Indrukwekkend 

Toegankelijkheidsrichtlijnen bij Indrukwekkend 

Toegankelijkheid van een website heeft bij ons altijd meegespeeld. Toen we jaren geleden onze eerste websites maakten op de zolderkamer, publiceerde de Nederlandse Overheid al de eerste richtlijnen waaraan hun websites zouden moeten voldoen.

Waar kan ik eten bestellen?

Waar kan ik eten bestellen?

Waar kan ik eten bestellen?

Waar kan ik eten bestellen?

Zet een flyer in om de mensen in jouw buurt te vertellen dat er bij jou besteld kan worden.

Terug naar boven