Waarom zou ik content schrijven?
Onder content verstaan we alle communicatie-uitingen die je zowel online als offline kunt inzetten. Dit kan in tekst, beeld, video of een geluidsfragment. Door deze op de juiste manier in te zetten kun je nieuwe potentiële klanten aantrekken voor jouw bedrijf. De 49 content ideeën die we gaan noemen kun je naast social media ook toepassen in je nieuwsbrief, een magazine of een blog.
Contentmarketing is effectiever dan traditionele marketing. Dit komt volgens ons omdat contentmarketing persoonlijker, authentieker en betrouwbaarder overkomt. Het is minder ‘verkoperig’. Door deze drie factoren naar voren te laten komen in je content creëer je berichten die passen bij jouw bedrijf en die waardevol zijn voor jouw klanten.
1. Persoonlijk
Zorg dat je klanten jouw leren kennen. Wie zijn de gezichten achter het bedrijf? Wat is jullie verhaal? Blijf dicht bij jezelf door content te ontwikkelen die past bij jou en je bedrijf. Je lezers prikken erdoorheen als je ’te leuk’ of ’te grappig’ gaat doen.
2. Authentiek
Wees trouw aan jezelf en het merk dat je hebt opgebouwd. Wat wil je uitstralen? Waarom ben jij net iets anders dan de rest? Denk ook vooral aan je ESP (Emotional Selling Point). Dit is de reden dat klanten naar jouw komen en niet naar de concurrent gaan. En dat gaat verder dan een snelle levering of gratis bezorging.
3. Betrouwbaar
Vergroot de betrouwbaarheid van je bedrijf met behulp van eerlijke content. Jij bent de expert, laat zien wat je weet over jouw branche. Deel waardevolle content die je doelgroep boeit, aan je bindt en laat zien dat je kennis in huis hebt.
Content in je huisstijl
Als je een quote wil plaatsen kun je natuurlijk een Pinterest plaatje gebruiken. Maar het is natuurlijk veel sterker als je deze in je eigen huisstijl opmaakt. Het ziet er professioneler uit en vergroot je herkenbaarheid. Wees consequent in het gebruik van een of meerdere lettertypes. Bedenk met welke kleuren je wil werken en hoe je eventueel je logo wil verwerken. Zet dit vast in een huisstijlhandboek zodat je hier op terug kunt vallen. Maak nu een aantal templates. Bijvoorbeeld voor een quote, maar ook voor een afbeelding. Zo kun je gemakkelijk je eigen berichten opmaken zonder dat je iedere keer opnieuw het lettertype, de kleuren en je logo moet opzoeken.
Dan nu de 49 content ideeën!
Hang dit lijstje naast je bureau, plak hem in je agenda of plaats hem op je bureaublad zodat je hier op terug kunt vallen zodra je met de content aan de slag gaat. Bonus.. we geven ook een paar voorbeelden natuurlijk.
- Aanbieding
- Abc’tje
- Achter de schermen
- Achtergrond informatie over je bedrijf
- Beantwoord veelgestelde vragen
- Bedrijfsnieuws
- Blog
- Case
- Deel nieuws/blogs uit jouw branche
- Discussie
- Faalverhalen
- Fan foto’s
- Feitje
- Geef meer informatie over een product/dienst
- Herinnering
- How-To
- Infographic (deze kun je hier downloaden)
- Inhaker/Feestdagen
- Inspiratie
- Instructie
- Laat zien waar je mee bezig bent
- Lijstjes
- Maak de zin af …
- Maandelijkse update
- Memo
- Mythes (Ontkracht aannames van je doelgroep)
- Plog
- Polls
- Quiz
- Quote
- Quote van een medewerker
- Raadsels
- Recycling (Na een paar maanden kun je goedlopende berichten herhalen in een nieuw jasje)
- Review/klantrecensie
- Show een product/dienst
- Sneak peek
- Spelletjes
- Stel een medewerker voor
- Stel een vraag
- Teaser
- Tips
- Trends
- Vaste rubrieken
- Vaste thema’s
- Verjaardag
- Verklaar een begrip
- Vlogs
- Webinar
- Wist je dat?
Tips & tricks
Voordat je aan de slag gaat heb ik nog een paar bonustips voor je.
- Werk met een contentkalender.
- Gebruik een vast moment in de week of maand om meerdere content ideeën uit te werken.
- Kies een thema en bouw daar content omheen.
- Organiseer een brainstorm met collega’s en schrijf alle concepten op een post-it.
- Ontwikkel een passende huisstijl voor je content en werk een aantal templates uit.
- Maak de content passend voor elk kanaal. LinkedIn vraagt om een andere aanpak dan Instagram.
- Plaats niet alles in één keer door, verspreid het over meerdere momenten.
En tot slot, promoot je waardevolle content! Je bent niet de enige die content plaatst. Naast jou schrijven nog vele andere over hetzelfde onderwerp. Om op te vallen zul je moeten zorgen dat jouw content gezien wordt. Daarnaast zit er in het schrijven van een blog, of het maken van een video veel werk en bevat deze informatie die je doelgroep zeker interessant vindt. Zonde dus als jouw doelgroep deze boodschap mist. Adverteer je blog op Facebook en Instagram en kijk wat er gebeurt met je websitebezoekers.