Schrijf voor het publiek dat je nog niet hebt
De eerste blog publiceerden wij op 28 oktober 2018. Leverde het in een klap veel bezoekers op? Nee, absoluut niet. De blog is tot nu toe 5x bezocht. Was het een goede blog? Waarschijnlijk niet. *note to myself: herschrijf die blog* Was dat demotiverend? Ja, maar we bleven doorgaan. En ondertussen leveren onze blogs redelijk wat extra maandelijkse bezoekers op. Als we kijken naar de populairste blog ‘gratis berichten inplannen op Instagram‘ en de runner-up ‘49 contentideeën voor social media‘ zien we 800 bezoekers per maand binnenkomen! Kijk, daar doen we het voor. En dat zijn blogs die begin 2019 online zijn gekomen.
Reden 1: Het vergroot je bereik
Of je nu met een social contentstrategie of met een SEO-strategie aan de slag gaat, het zal op je op lange termijn aan een groter bereik helpen.
- Op Facebook, Instagram en LinkedIn geeft de interactie op je berichten het algoritme een boost, waardoor ze ook bij mensen die jou nog niet volgen terechtkomen.
- Door middel van blogs en cases word je in zoekmachines beter vindbaar. Je positie in de zoekresultaten verbeterd, wat tot meer kliks naar je website leidt.
Reden 2: Potentiële klanten leren je kennen
Wanneer gezocht wordt naar producten of diensten die jij aanbiedt, heeft degene die zoekt een sterke informatiebehoefte. Met behulp van de content op je website en social media kun je deze bezoekers overtuigen van jouw kennis en hun vertrouwen winnen. Er zijn doorgaans meerdere contactmomenten nodig voordat iemand in actie komt. Een bezoeker volgt je misschien al een tijdje op social media of heeft een paar blogs gelezen voordat hij contact met je zoekt. Deze content zorgt ervoor dat bezoekers een band met je kunnen opbouwen. Hierdoor voelt het bij het eerste echte contact voor hen alsof ze je al jaren kennen!
Reden 3: Meer klanten!
Uiteindelijk wil je natuurlijk dat je contentstrategie gaat leiden tot meer klanten. Het succes van je contentstrategie hangt af van hoe je de conversiefunnel inricht. Stel je gooit in plaats van een beker een emmer water in een trechter, dan loopt er ook meer water uit. Maar wanneer er gaten zitten in de trechter loopt je water er op de verkeerde plek uit. Zo werkt het ook met je contentstrategie. Je kunt het bereik en het aantal bezoekers wel vergroten, maar als je het verkeer dat interesse toont niet trechtert en leidt naar de volgende stap, zal het aantal conversies tegenvallen.
- Zorg voor een duidelijke call-to-action, waarmee je de conversie meetbaar maakt en het kaf van koren scheidt.
- Maak de conversiestap niet te groot. Zoals gezegd heb je meerdere conversiemomenten nodig. Creëer micro-conversies in de vorm van een nieuwsbriefinschrijving, een download of een webinar voordat je overgaat naar de belangrijkste conversie. Waardeer die micro-conversies, want ze vergroten de kans op een ‘echte’ conversie!
Hou je organische verkeer goed in de gaten
Wil je weten wat je contentstrategie je oplevert? Hou dan goed je organische verkeer in de gaten via Google Analytics en stel conversiedoelen in. Alleen dan kun je zien wat de resultaten van je inspanningen zijn en waar je moet optimaliseren.
Aandacht in welke vorm van bereik dan ook zorgt voor een toename in het zoekverkeer. Dus of je nu een bericht plaatst op Facebook, een blog schrijft of een abri campagne in de regio start, je zult merken dat het organische verkeer toeneemt. Deels omdat jouw doelgroep een trigger krijgt om te zoeken naar jouw naam. En in het geval van online marketing ook omdat de content je vindbaarheid verhoogt in de zoekmachines. Je positie wordt beter! Betekent het dat je met één bericht al een stijging in je Google positie zult zien? Nee. Maar pas je dit structureel toe, dan gaat die stijging er echt wel komen!
Maak van je contentstrategie een succes
Beginnen je handen te jeuken en wil je ook aan de slag met je contentstrategie? Gebruik dan een contentkalender om je content overzichtelijk in uit te werken. Een voorbeeld hiervan vind je hier: contentkalender.