Denk hier eens aan
Denk hier eens aan

Gezakt in Google, wat nu?

Komt er ineens minder verkeer binnen vanuit Google of heb je het idee dat je gezakt bent? Geen paniek!

Wat te doen als je bent gezakt of verdwenen in Google?

Probeer als eerste te achterhalen of je ‘gewoon’ posities hebt verloren of dat je echt niet meer te vinden bent in Google. Typ ‘site:jouwwebsite.nl’ in om te achterhalen of je pagina’s nog goed geïndexeerd zijn. Bij ons is dat dus site:indrukwekkend.nl, zo zie je precies welke zoekresultaten er nog zichtbaar zijn.

Heb je alle pagina’s nagelopen en staat er ‘niet geïndexeerd’ bij? Dan betekent dit dat je pagina’s verdwenen zijn uit de zoekresultaten. Dien een crawlverzoek in via de Google Search Console om de pagina weer te laten indexeren. Het kan wel een paar dagen duren voordat dit doorgevoerd is.

Zijn jouw pagina’s wel geïndexeerd en ben je benieuwd hoe hoog jij staat in Google? Zoek een paar pagina’s van jouw bedrijf op en zorg dat je dit incognito doet. Zo zie jij precies wat de consument ook ziet. Als je incognito zoekt beïnvloedt dit niet je cijfers in Google Analytics. 😉

In deze blog leggen wij jou stapsgewijs uit hoe jij je positie in Google kunt verbeteren.

Google Search Console als hulpmiddel

Google Search Console is een onmisbare tool om jou te helpen bij je SEO. Google geeft via deze tool ook waarschuwingen over kritieke problemen op je website, die je direct kunt laten oplossen door je webbouwer. Maak hier ook echt gebruik van, want zo kun je precies zien waar de fouten zitten en verbeter je je positie in Google.

Tip: voeg 20 productlinkjes toe en kijk of deze geïndexeerd zijn. Dat doe je door de URL-inspectie uit te voeren in Google Search Console. Krijg je bij 2 of meer linkjes de melding niet geïndexeerd? Dan is er waarschijnlijk iets mis met je sitemap. Geef dit door aan je webbouwer.

Penalty van Google

Google is constant bezig met het beoordelen of een website voldoet aan de juiste regels. Als dit niet het geval is, kunnen zij een penalty geven, waardoor je website zakt in de zoekresultaten. Of je een penalty hebt gekregen kun je zien in Google Search Console.

Redenen voor een penalty kunnen zijn:

  • Je website is gehackt;
  • Je website bevat of genereert spam;
  • Jouw content voldoet niet aan de eisen en is dus van slechte kwaliteit;
  • Je website maakt gebruikt van cloaking;
  • Je website heeft (te veel) onnatuurlijke links.

Het is ook mogelijk dat er (te) veel onnatuurlijke links naar jouw website verwijzen. Dit is vaak het geval bij slechte linkbuilding. Wees hier dus scherp op en ga niet zomaar linkjes uitwisselen of links plaatsen op slecht scorende websites.

Google algoritme en updates

Google gebruikt een algoritme om te controleren of een website aan de richtlijnen voldoet. Zorg dat je op de hoogte bent van de laatste updates over het algoritmes. Wanneer je niet aan de eisen voldoet, dan zakt je website in de zoekresultaten. Google algoritme update

Je hebt onlangs jouw titel of meta-tags bijgewerkt

Verander niet te vaak je H1 titel en H2 subtitels of meta tags, dit kan namelijk een negatieve invloed hebben op je ranking. Het is beter om de wijziging op een enkele pagina toe te passen voordat je gelijk de rest onder handen neemt.

De H1 en H2 titels vertellen Google waar de pagina over gaat en is een zeer belangrijke factor om je pagina mee te indexeren. Wijzig je deze wekelijks dan is dit voor Google niet bij te houden. Zij indexeren namelijk sporadisch je website.

De meta tags vertellen de bezoeker waar de pagina over gaat. Hoe beter jij aangeeft wat de bezoeker kan verwachten, hoe sneller deze weet of jouw zoekresultaat antwoord gaat geven op zijn vraag.

  1. Gebruik een site crawler, ook wel spider genoemd, om de nieuwe metatags van de pagina’s te controleren die op de organische zoekmachines vindbaar zijn. Gebruik bijvoorbeeld Screaming Frog. Vergelijk nu de oude titel en metatags met de nieuwe.
  2. Maak een overzicht met de URL’s die nieuwe metatags hebben en voeg een kolom met oude metatags toe.
  3. Nu is het tijd om de nieuwe titels en metatags te gaan herschrijven of weer te vervangen voor de oude.

Tip: je kunt ook de ontbrekende trefwoorden opnemen in jouw nieuwe titel en Google toestaan om de pagina opnieuw te indexeren.

URL aangepast?

Wanneer je een url of de url-structuur van je pagina verandert en geen redirect aanmaak, kan dit een 404 pagina tot gevolg hebben. Jouw pagina is dan niet meer vindbaar in Google. Wil je een url wijzigen en een redirect aanmaken? Overleg dit dan met je webbouwer of SEO-specialist.

Je website is niet mobielvriendelijk

Wist je dat Google alleen nog maar kijkt naar de mobiele versie van je website? Dit betekent dat Google voorrang geeft aan websites die goed werken op mobiele websites. Wanneer jouw website niet mobielvriendelijk is scoor jij lager in Google en verlies je het van je concurrenten die wel ‘Mobile-friendly’ zijn.

is jouw website mobielvriendelijk?

In deze blog vertellen wij je hoe je jouw website mobielvriendelijker maakt.

Nog steeds geen idee wat er aan de hand is?

Weet je na het volgen van deze stappen nog steeds niet waarom jouw website gezakt is in Google? Bespaar kostbare tijd en laat er een specialist naar kijken. Geen webbouwer of SEO-specialist onder de speed dial? Wij kijken ook graag met je mee wat het probleem zou kunnen zijn. Vraag een vrijblijvend gesprek aan.

Auteur:

Op zoek naar de volgende uitdaging? Spar een potje met Daan om je (online) marketing en website naar een hoger plan te tillen.

Andere interessante artikelen

Betere resultaten dankzij A/B-tests

Betere resultaten dankzij A/B-tests

Betere resultaten dankzij A/B-tests

Betere resultaten dankzij A/B-tests

In deze blog vertellen we je alles wat je moet weten om aan de slag te gaan met A/B testen.

Nieuwe website? Vraag jezelf het volgende af

Nieuwe website? Vraag jezelf het volgende af

Nieuwe website? Vraag jezelf het volgende af

Nieuwe website? Vraag jezelf het volgende af

Je website is vaak de eerste kennismaking met je product of dienst en is een van de meest krachtige marketingtools. Het is dus belangrijk dat je website een professionele uitstraling heeft, technisch is geoptimaliseerd en goed scoort op SEO gebied. Stel jezelf dan ook af en toe de vraag: Ben ik misschien toe aan een nieuwe website?

Wat als Facebook verdwijnt?

Wat als Facebook verdwijnt?

Wat als Facebook verdwijnt?

Wat als Facebook verdwijnt?

Ben jij afhankelijk van Facebook of Instagram? Lees dan hier wat de gevolgen zijn als dit kanaal verdwijnt en wat je kunt doen!

Bereid je voor op een cookieloos tijdperk

Bereid je voor op een cookieloos tijdperk

Bereid je voor op een cookieloos tijdperk

Bereid je voor op een cookieloos tijdperk

Bereid je voor op een cookieloos tijdperk. Daardoor zal jij 80% minder inzicht krijgen in je data. Lees hier wat je nu moet doen!

Werken in sprints

Werken in sprints

Werken in sprints

Werken in sprints

Om een project te laten slagen is er veel toewijding nodig. Niet alleen van Indrukwekkend, maar ook zeker van de opdrachtgever. Omvangrijke projecten pakken we dan ook aan via een sprint. Maar hoe werkt dit precies in de praktijk en wat zijn de voordelen van deze werkwijze?

In 6 stappen de perfecte nieuwsbrief

In 6 stappen de perfecte nieuwsbrief

In 6 stappen de perfecte nieuwsbrief

In 6 stappen de perfecte nieuwsbrief

Of je de nieuwsbrief nu wekelijks, maandelijks of misschien sporadisch verstuurd, bij iedere nieuwsbrief heb je een doel. Om dat doel te bereiken hebben onze experts hun best practices gebundeld.

Terug naar boven
Meer kennis opdoen?

Meld je dan hier aan en ontvang maandelijks een overzicht van onze nieuwste blogs.

  • Belangrijke ontwikkelingen op communicatiegebied
  • Onze visie op die ontwikkelingen
  • Helder advies van onze specialisten