3 redenen om vandaag nog een contentstrategie op te zetten
Wanneer je begint met het schrijven van content hoop je natuurlijk dat zo veel mogelijk mensen het gaan lezen. Het kan daarom tegenvallen wanneer je ziet dat je blog nog maar een paar bezoekers heeft gehad of wanneer je bericht op social media maar weinig mensen bereikt. Bedenk wel: Rome is ook niet in 1 dag gebouwd. Er is wel een keer begonnen. Nu is de beurt aan jou, want met deze drie tips kun je vandaag nog met jouw contentstrategie van start gaan!
Schrijf voor het publiek dat je nog niet hebt
De eerste blog publiceerden wij op 28 oktober 2018. Leverde het in een klap veel bezoekers op? Nee, absoluut niet. De blog is tot nu toe 5x bezocht. Was het een goede blog? Waarschijnlijk niet. *note to myself: herschrijf die blog* Was dat demotiverend? Ja, maar we bleven doorgaan. En ondertussen leveren onze blogs redelijk wat extra maandelijkse bezoekers op. Als we kijken naar de populairste blog ‘gratis berichten inplannen op Instagram‘ en de runner-up ‘49 contentideeën voor social media‘ zien we 800 bezoekers per maand binnenkomen! Kijk, daar doen we het voor. En dat zijn blogs die begin 2019 online zijn gekomen.
Reden 1: Het vergroot je bereik
Of je nu met een social contentstrategie of met een SEO-strategie aan de slag gaat, het zal op je op lange termijn aan een groter bereik helpen.
- Op Facebook, Instagram en LinkedIn geeft de interactie op je berichten het algoritme een boost, waardoor ze ook bij mensen die jou nog niet volgen terechtkomen.
- Door middel van blogs en cases word je in zoekmachines beter vindbaar. Je positie in de zoekresultaten verbeterd, wat tot meer kliks naar je website leidt.
Reden 2: Potentiële klanten leren je kennen
Wanneer gezocht wordt naar producten of diensten die jij aanbiedt, heeft degene die zoekt een sterke informatiebehoefte. Met behulp van de content op je website en social media kun je deze bezoekers overtuigen van jouw kennis en hun vertrouwen winnen. Er zijn doorgaans meerdere contactmomenten nodig voordat iemand in actie komt. Een bezoeker volgt je misschien al een tijdje op social media of heeft een paar blogs gelezen voordat hij contact met je zoekt. Deze content zorgt ervoor dat bezoekers een band met je kunnen opbouwen. Hierdoor voelt het bij het eerste echte contact voor hen alsof ze je al jaren kennen!
Reden 3: Meer klanten!
Uiteindelijk wil je natuurlijk dat je contentstrategie gaat leiden tot meer klanten. Het succes van je contentstrategie hangt af van hoe je de conversiefunnel inricht. Stel je gooit in plaats van een beker een emmer water in een trechter, dan loopt er ook meer water uit. Maar wanneer er gaten zitten in de trechter loopt je water er op de verkeerde plek uit. Zo werkt het ook met je contentstrategie. Je kunt het bereik en het aantal bezoekers wel vergroten, maar als je het verkeer dat interesse toont niet trechtert en leidt naar de volgende stap, zal het aantal conversies tegenvallen.
- Zorg voor een duidelijke call-to-action, waarmee je de conversie meetbaar maakt en het kaf van koren scheidt.
- Maak de conversiestap niet te groot. Zoals gezegd heb je meerdere conversiemomenten nodig. Creëer micro-conversies in de vorm van een nieuwsbriefinschrijving, een download of een webinar voordat je overgaat naar de belangrijkste conversie. Waardeer die micro-conversies, want ze vergroten de kans op een ‘echte’ conversie!
Hou je organische verkeer goed in de gaten
Wil je weten wat je contentstrategie je oplevert? Hou dan goed je organische verkeer in de gaten via Google Analytics en stel conversiedoelen in. Alleen dan kun je zien wat de resultaten van je inspanningen zijn en waar je moet optimaliseren.
Aandacht in welke vorm van bereik dan ook zorgt voor een toename in het zoekverkeer. Dus of je nu een bericht plaatst op Facebook, een blog schrijft of een abri campagne in de regio start, je zult merken dat het organische verkeer toeneemt. Deels omdat jouw doelgroep een trigger krijgt om te zoeken naar jouw naam. En in het geval van online marketing ook omdat de content je vindbaarheid verhoogt in de zoekmachines. Je positie wordt beter! Betekent het dat je met één bericht al een stijging in je Google positie zult zien? Nee. Maar pas je dit structureel toe, dan gaat die stijging er echt wel komen!
Maak van je contentstrategie een succes
Beginnen je handen te jeuken en wil je ook aan de slag met je contentstrategie? Gebruik dan een contentkalender om je content overzichtelijk in uit te werken. Een voorbeeld hiervan vind je hier: contentkalender.
Kom je er niet uit? Dan is ons contentspreekuur misschien iets voor jou.
Auteur:
Toe aan een nieuwe propositie of gewoon een verfrissend gesprek? Ik help je graag om je (online) doelen te behalen!
Andere interessante artikelen

10 tips voor het creëren van boeiende social media content

10 tips voor het creëren van boeiende social media content
Social media is een krachtig hulpmiddel om je merk te laten groeien en een sterke online aanwezigheid op te bouwen. Door je doelgroep te begrijpen, waardevolle content te creëren, consistent te zijn en betrokkenheid te stimuleren, kun je met succes social media jouw merk laten groeien en floreren in de digitale wereld. Blijf altijd luisteren naar je doelgroep en blijf leren van je resultaten om je strategie te verfijnen en te optimaliseren.

De magie van warme en tastbare communicatie tijdens de feestdagen

De magie van warme en tastbare communicatie tijdens de feestdagen
In de snel veranderende wereld van digitale marketing lijkt het soms alsof offline communicatie een beetje vergeten wordt. Toch blijft het een krachtig instrument om een blijvende indruk achter te laten bij klanten, medewerkers en potentiële klanten. In deze blog gaan we dieper in op waarom offline marketing tijdens de feestdagen nog steeds heel populair is en delen we inspirerende en vooral unieke cadeau ideeën!

Hoe je social media kunt inzetten om jouw merk te laten groeien.

Hoe je social media kunt inzetten om jouw merk te laten groeien.
Social media is een krachtig hulpmiddel om je merk te laten groeien en een sterke online aanwezigheid op te bouwen. Door je doelgroep te begrijpen, waardevolle content te creëren, consistent te zijn en betrokkenheid te stimuleren, kun je met succes social media jouw merk laten groeien en floreren in de digitale wereld. Blijf altijd luisteren naar je doelgroep en blijf leren van je resultaten om je strategie te verfijnen en te optimaliseren.

Hoe je een effectieve e-mail marketingcampagne opzet voor de feestdagen

Hoe je een effectieve e-mail marketingcampagne opzet voor de feestdagen
Ieder jaar is het laatste kwartaal de periode waar in de e-commerce de hoogste omzetten worden behaald. Dit komt grotendeels door de feestdagen in de maand december. Dus… bedankt Sinterklaas en de Kerstman! Het is dus belangrijk dat we voor de feestdagen een effectieve e-mailcampagne opzetten. Hoe je dat het beste kunt doen, lees je in deze blog!

De toekomst van e-mail marketing: Trends om in de gaten te houden

De toekomst van e-mail marketing: Trends om in de gaten te houden
Héél lang geleden, met de opkomst van social media, werd gedacht dat e-mailmarketing verleden tijd zou zijn. Nou… niet helemaal. Sterker nog, e-mail is één van de belangrijkste kanalen voor veel bedrijven en organisaties en dat zal voorlopig nog wel even zo blijven. In deze blog lees je hoe je jouw e-mailstrategie helemaal future-proof maakt!

De impact van drukwerk op het milieu en duurzame alternatieven

De impact van drukwerk op het milieu en duurzame alternatieven
Drukwerk is een effectief communicatiemiddel waarmee je een blijvende indruk maakt. Maar hoe duurzaam zijn die flyers en visitekaartjes eigenlijk? Wij liepen naar de afdeling Offline Communicatie en stelden deze vraag aan projectmanager Edwin van der Loo. Met 30 jaar ervaring in de grafische industrie, weet hij alles te vertellen over de duurzaamheid van drukwerk.