Tippie van ons
Tippie van ons

3 tips voor het verbeteren van je social media content

Ben je wekelijks druk in de weer met het bijhouden van Instagram, Facebook en LinkedIn? Maar heeft dit nog niet het gewenste effect? Gebruik deze 3 tips voor het verbeteren van je social media content.

Tip 1: Pluk een dag

Even snel een berichtje inplannen is zonde van je inspanning. Blok een vast moment voor je content. Een hele dag heb je waarschijnlijk niet nodig, maar blok zeker een aantal uur en ga lekker aan de slag met je content. Bedenk aan de hand van een contentkalender over welke onderwerpen je het wil hebben en wat voor beeld en tekst daarbij moet. Berichten op Facebook en Instagram kun je direct inplannen via de Studio voor makers. Op LinkedIn en in de Instagram Stories zul je real-time moeten posten als je geen inplantool zoals Hootsuite gebruikt. Werk het bericht alvast uit in de contentkalender zodat je dit op het juiste moment zo kunt doorplaatsen.

Het voordeel van deze manier van werken is dat je berichten beter op elkaar aan zullen sluiten en je er beter over nadenkt waardoor de respons vaak beter is! Zo krijg je meer waardering voor de inspanning die je levert.

Tip 2: Gebruik het algoritme

Het algoritme is voor social media kanalen de manier om content relevant te houden voor gebruikers en ervoor te zorgen dat zij zo lang mogelijk op het platform blijven. Blijf op de hoogte van het algoritme. Lees de laatste blogs, bijvoorbeeld deze over de vernieuwingen op Instagram. Zo weet je altijd waar je rekening mee moet houden bij het opstellen van content.

De regels blijven over het algemeen hetzelfde. Creëer unieke relevante content voor jouw doelgroep. Bedenk bij het maken van content het volgende:

  1. Wie wil dit bericht lezen?
  2. Wat wil ik met dit bericht bereiken?
  3. Wat moet de lezer doen na het lezen van dit bericht?

Maak daarnaast gebruik van de nieuwste features van ieder platform. Zo krijgen berichten op Instagram tegenwoordig meer ‘punten’ als een bericht vaak wordt opgeslagen of gedeeld met anderen, dan wanneer deze een like ontvangt.

Tip 3: Data is key

Content is king, data is key, de bal is rond. Je kent deze termen wel. Maar data is inderdaad heel belangrijk bij het optimaliseren van je content. Zonder inzicht in de statistieken is het lastig om te zien hoe je berichten presteren en waar er verbetering mogelijk is. Je checkt waarschijnlijk regelmatig jouw berichten op likes, reacties en bereik, maar je mist overzicht. Gebruik een rapportagetool zoals Google Data Studio om een overzichtelijk dashboard op te stellen. Hierin zie je in een oogopslag hoe je berichten hebben gepresteerd en hoef je niet meer te scrollen door je tijdlijn.

Kijk bij de statistieken ook verder dan de likes op een bericht. Oude interactie zoals likes en reacties zijn op sommige kanalen lastiger te verkrijgen o.a. door het algoritme, maar ook door hoe de gebruikers het kanaal in de loop der jaren zijn gaan gebruiken. Hierdoor kunnen resultaten een vertekend beeld geven. Bij LinkedIn is het bijvoorbeeld ook belangrijk om te weten hoeveel bezoekers je bericht heeft opgeleverd. Zoals je in deze tabel kunt zien zijn dat er meer dan het aantal likes. Daarnaast heb je ook nog te maken met de ‘stille volgers’. Volgers die jouw berichten wel zien, maar die geen like of reactie achterlaten.

Google data studio overzicht social media cijfers

Wil je weten hoe jouw content scoort? Vraag dan een social media dashboard aan. Deze maken we op maat. Je kunt een offerte aanvragen via de chat (icoon rechtsonder).

Auteur:

Sarina pakt het liefst alles aan, of het nu om werk of sport gaat. Gelukkig is ze daardoor multi-inzetbaar op online marketinggebied.

Andere interessante artikelen

Cloudflare: de nieuwe kwaliteitsimpuls van Kinsta

Cloudflare: de nieuwe kwaliteitsimpuls van Kinsta

Cloudflare: de nieuwe kwaliteitsimpuls van Kinsta

Cloudflare: de nieuwe kwaliteitsimpuls van Kinsta

Website performance en beveiliging zijn twee belangrijke aandachtspunten wanneer wij een website ontwikkelen. Nieuwe technologieën kunnen een positieve impact op de veiligheid en prestaties van websites hebben.

Slimme lanceringsmomenten voor je magazine

Slimme lanceringsmomenten voor je magazine

Slimme lanceringsmomenten voor je magazine

Slimme lanceringsmomenten voor je magazine

Ieder moment van het jaar kun je natuurlijk een magazine lanceren, maar voor sommige branches werkt de ene maand net iets beter dan de andere. 

De betekenis van kleuren in één handig overzicht

De betekenis van kleuren in één handig overzicht

De betekenis van kleuren in één handig overzicht

De betekenis van kleuren in één handig overzicht

Download onze infographic om in één oogopslag te zien waar de bekende kleuren voor staan. Handig om eens door te nemen, maar ook erbij te pakken wanneer je met vormgeving aan de slag gaat.

Het verschil tussen ongestreken en gestreken papier

Het verschil tussen ongestreken en gestreken papier

Het verschil tussen ongestreken en gestreken papier

Het verschil tussen ongestreken en gestreken papier

Wat is het verschil tussen gestreken en ongestreken papier? Wat zou je het beste kunnen toepassen in jouw drukwerk producten? Dat lees je allemaal in deze blog!

Concurrenten voor zijn dankzij een verdedigbaar voordeel

Concurrenten voor zijn dankzij een verdedigbaar voordeel

Concurrenten voor zijn dankzij een verdedigbaar voordeel

Concurrenten voor zijn dankzij een verdedigbaar voordeel

Bied jij hetzelfde als je concurrenten of heb je een verdedigbaar concurrentievoordeel? Een moeilijke vraag, die we in deze blog voor jou behandelen. Lees meer in dit artikel.

Wat betekenen al die kleurencoderingen?!

Wat betekenen al die kleurencoderingen?!

Wat betekenen al die kleurencoderingen?!

Wat betekenen al die kleurencoderingen?!

In de print-wereld vind je veel coderingen van kleuren. Aan het eind van deze blog, weet je de basis over deze coderingen!

Terug naar boven